نماینده گناباد: دیپلماسی اقتصادی دولت بهبود یافته است

مشهد- ایرنا- نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: دیپلماسی اقتصادی جدید دولت نسبت به گذشته بهتر شده است و امیدواریم به این رویکرد در جهت رفع مشکلات کشور عمق داده شود.

محمد صفایی دلویی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رویکرد جدید دیپلماسی اقتصادی عدم تمرکز بر روابط با چند کشور متخاصم است، بالاخره بلوکهای جدیدی از قدرت در جهان در حال شکل گیری هستند و اینها تخاصمی نیز با ما ندارند و این موضوع می‌تواند خیلی به تامین منافع ما کمک کند.
وی ادامه داد: در یک ماه اخیر رویکردهای دولت بهتر شده است، سفر آقای ظریف به عراق و سفر متقابل نخست وزیر این کشور به ایران، پیام رییس جمهوری به پوتین برای پیمان ۲۰ ساله میان دو کشور و تفاهمنامه ایران و چین رویکردهای جدیدی است که امیدواریم دولت در این راستا حرکت کند و بتواند گره‌های اقتصادی را باز کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عزم عمومی مجلس حل مسائل اقتصادی کشور است و مقداری از این اشکالات در سیستم بانکی دولت وجود دارد و بخش عمده ای از التهاب بازار ارز و طلا را بانکهای دولتی مدیریت می‌کنند.
صفایی افزود: نگاهی در دولت وجود داشت که منجر به اتلاف وقت در حوزه روابط خارجی شد. صحبت از تعامل با دنیا بود و دنیا نیز در این دیدگاه شامل آلمان، فرانسه و انگلیس بود این در حالی است که منافع ما در منطقه نهفته است.
وی اضافه کرد: کل مراودات مالی ما با مجموعه اروپا در سال ۹۸ به ۵۰۰ میلیون دلار نمی رسید در حالی که صادرات ما به افغانستان معادل سه میلیارد دلار یعنی ۶  برابر تجارت ما با اروپا بوده است با این حال در دیپلماسی اقتصادی ما افغانستان جزء جامعه هدف نیست و دولت باید این روند را اصلاح کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: باید امور و مشکلات کشور حل شود اما اگر حرکت روی ریل قبلی انجام شود شرایط بدتر می شود مثلا این که قیمت ارز طی دو سال ۴۰۰ درصد رشد می کند در هیچ جای دنیا طبیعی نیست به عنوان نمونه کشور سوریه هفت سال درگیر جنگ داخلی بوده و ۵۰ درصد جمعیتش آواره و نیمی از کشورش نیز ویران شده با این حال تورم ۵۰ درصد را تجربه کرده است پس مسائل اقتصادی موجود در کشور نتیجه رفتارهای غلط نظام پولی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha