فاصله‌گذاری اجتماعی؛ سپری ایمن در برابر ویروس کرونا

تهران- ایرنا- ویروس کرونا در حالی جهان را فراگرفته که مهمترین توصیه پزشکان و متخصصان برای جلوگیری از مبتلاشدن به آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است، مسأله‌ای مهم که کارشناسان بهداشتی بر آن باور و تاکید دارند تا همگان در این جنگ نابرابر از آن جهت که هنوز تاکتیک‌ها و رفتار این ویروس برای عالمان دنیای پزشکی ناشناخته و پیچیده است، پیروز شوند.

افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا در تمام مناطق کشور نشان می‌دهد که این بیماری با شدت بالا در سطح جامعه وجود دارد و با سرعت در حال انتقال است. از این رو رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی سپری ایمن برابر این ویروس جان طلب است. رعایت اصول تغذیه‌ای مناسب، خودداری از حضور در تجمعات و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده برای سطوح از جمله توصیه‌هایی است که باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌شود. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی شیوع این بیماری پرداخته اند. 

رسانه‌های اصلاح طلب

شرق: این روزها خبرهای خوشی درباره ساخت واکسن کرونا به گوش می‌رسد. شاید مهم‌ترین آنها خبر ساخت واکسنی در دانشگاه آکسفورد باشد. در مقاله‌ای که هفته گذشته در مجله بسیار معتبر لنست به چاپ رسید، نتایج ابتدایی این مطالعه به چاپ رسید و نشان داد که واکسن ساخته‌شده در این دانشگاه توانسته به افزایش میزان پادتن در بدن داوطلبان منجر شود که شباهت بسیار به ایجاد پادتن در بدن بیمارانی دارد که دچار عفونت کووید-۱۹ شده و از آن بهبود یافته‌اند.

عبدالرضا ناصرمقدسی متخصص مغز و اعصاب، در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: این به آن معناست که این واکسن می‌تواند نویدبخش ایجاد سطحی از ایمنی در افراد برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ و مقاومت در برابر این ویروس باشد. البته این نتایج ابتدایی بوده و باید در مقیاسی بسیار بالاتر نیز آزمایش شوند. چنان‌که محققان اعلام کرده‌اند، قرار است این واکسن بر روی ۳۰ هزار نفر در آفریقای جنوبی، انگلستان، آمریکا و برزیل یعنی مناطقی که شیوع کووید-۱۹ در آنها بالا است، نیز امتحان شود. هم‌زمان با دانشگاه آکسفورد کشورهایی مانند چین و روسیه هم اعلام کرده‌اند که با سرعت تمام در حال پژوهش برای ساخت این واکسن هستند. ایجاد هر دارو یا واکسنی نیازمند طی‌کردن چندین مرحله تحقیقاتی است که به فازهای تحقیقاتی معروف‌اند. قبل از اینکه یک دارو وارد این فازهای تحقیقاتی یا به‌اصطلاح کارآزمایی‌های بالینی شود، باید شواهد سلولی و آزمایشگاهی شامل کار بر روی حیوانات آن‌قدر کافی و مستدل باشد که اجازه بررسی بر روی انسان‌ها داده شود. در اینجا و بعد از این مطالعات است که کارآزمایی‌های بالینی آغاز می‌شود.

روزنامه آرمان ملی با درج گزارشی نوشت:‌ اقتصاد ایران که در سال‌های اخیر به دلیل ضعف ساختار و تحریم‌های غرب با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد، از اواخر بهمن مانند بیش از ۲۰۰ کشور جهان میزبان میهمانی ناخوانده شد تا طی سال جاری در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع تاریخی خود قرار گیرد. در حالی که پیش‌بینی می‌شد در پایان سال ۹۸ اثرات تحریم‌های ظالمانه آمریکا تخلیه شود و از سال ۹۹ روند مثبت رشد اقتصادی آغاز شود، اما شیوع کرونا در ایران یک نااطمینانی دیگر همراه با رکود به وجود آورد. رکودی که بسیاری از کسب‌وکارها را به حالت تعطیلی و نیمه‌تعطیل درآورد و شغل بسیاری از افراد را مورد تهدید قرار داد. گزارشی که اخیرا معاونت اقتصادی وزارت کار منتشر کرده نشان می‌دهد در پی شیوع کرونا ۹ میلیون نفر نیازمند حمایت مستقیم و ضروری هستند و لازم است به حساب سرپرست خانوار آنها کمک نقدی واریز شود. حدود ۴.۳ میلیون نفر از شاغلان نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که به دلیل تعطیلی واحدهای اقتصادی این قشر با خطر ریزش اشتغال مواجه‌اند و ضروری است که از کسب‌وکارهای آنها حمایت شود. در این بین ۹.۱۱ میلیون نفر از شاغلان جزئی از اقشار پردرآمد و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری هستند و به حمایت مالی نیاز ندارند.

به گزارش روزنامه مردم سالاری،‌ کرونا از اسفند تا امروز با ما دست به یقه شده و گویا قصد هم ندارد فعلا ترکمان کند. این ویروس با ورود به زندگی انسان‌ها خیلی چیزها را تغییر و در حقیقت ما را از زندگی حقیقی به سمت زندگی مجازی هُل داده است. دیگر چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی‌توانیم مانند گذشته در جامعه حاضر شویم و از یک ارتباط و یا تفریح حقیقی و بی‌دردسر بهره ببریم. این ویروس هیچ کس و هیچ حوزه کاری را بی‌نصیب نگذاشته و هر بار سردرگمی‌هایی را ایجاد کرده است. هنرمندان موسیقی نیز همانند دیگر اقشار جامعه با شرایط جدیدشان همراه شدند و هر کدام واکنش‌های متفاوتی را در این مدت از خود به نمایش گذاشتند. در ابتدا که وضعیت روانی جامعه مختل و ترس و نگرانی‌ها غالب شده بود، هنرمندان بسیاری به اجرای موسیقی در خانه‌ها و پشت بام‌ها رو آوردند و لحظاتی با نواختن یک ساز و یا خواندن یک قطعه، سعی کردند انرژی بهتری از فضای موجود به مخاطبانشان منتقل کنند. در همین راستا در بدو امر، برگزاری کنسرت‌های آنلاین در قالب پویش‌های مختلف یا خودجوش، شکلی ساده به خود گرفت؛ به گونه‌ای که هنرمند در منزل خود و با استفاده از لایو موبایلش یک اجرا برای طرفداران برگزار می‌کرد که هر کدام از ما نمونه‌های متفاوتی از این اتفاق را در فضای مجازی دیده‌ایم.

علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری، با درج یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: ‏‎در شرایط بحران و آن هم بحرانی نوپدید چون پاندمی کرونا، هر تصمیمی می‌تواند مناقشه‌برانگیز باشد و بهترین انتخاب‌ها هم حتی نمی‌توانند بی‌نقص‌ترین باشند. با طولانی شدن بحران، تصمیم‌گیری‌ها  سخت می‌شود و در این ازدیاد انتخاب‌های سخت، اقناع افکار عمومی برای کامیابی راهکارها و رویکردها و صدالبته برای پاسداری از سلامت عمومی ضروری است؛ به دیگر سخن با تعدد انتخاب‌های سخت مانند تصمیم درباره‌ بازگشایی‌ها، آزمون‌های سراسری، مراسم‌ مذهبی و ... به گفت‌وگوی بیشتر نیازمندیم و این نیاز، هم نیاز سیاستگذار است و هم نیاز نخبگان و هم نیاز شهروندان. در بحران، بیش از همیشه به گفت‌وگو نیازمندیم. ‏‎شنبه‌ گذشته رئیس‌جمهوری از تصمیم ستاد ملی کرونا برای نحوه برگزاری مراسم ماه محرم و عزاداری‌های سیدالشهدا(ع) گفت، تصمیمی که طبعاً می‌تواند موافقان و مخالفانی داشته باشد. فارغ از تصمیم ستاد ملی، زمان اعلام آن توسط رئیس‌جمهوری نیز دارای اهمیت است؛ تقریباً یک ماه پیش از آغاز ماه محرم. این فاصله‌ زمانی به دلایل متعدد می‌تواند فرصتی ارزشمند برای اطمینان‌بخشی به جامعه و همچنین فرصتی گرانسنگ برای شنیدن افکار عمومی و تعامل با آن در روند تصمیم‌سازی باشد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ کرونا نظام آموزشی کشور را در برزخی میان برگزاری یا لغو آزمون‌های سراسری قرار داده، تصمیمی که در هر صورت اعتراض بخشی از داوطلبان را به همراه خواهد داشت. همزمان با شیوع گسترده کرونا در کشور و تعطیلی بسیاری از برنامه‌‎های جمعی، کنکور سراسری، ارشد و دکتری ۹۹ نیز چندین بار به تعویق افتاد و داوطلبان این آزمون‌ها وضعیت متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کردند. این ویروس نه تنها از نظر فیزیکی سلامت کنکوری‌ها را به خطر انداخته، بلکه از نظر روحی و روانی نیز داوطلبان را تحت تاثیر قرار داده است. در این بین، خبرها و شایعات زیادی که در فضای مجازی بین مردم و مخاطبان کنکور رد و بدل می‌شود  بر این مشکلات افزوده است. در آخرین نمونه انتشار خبری از زبان یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر ارائه طرح دو فوریتی برای لغو کنکور کارشناسی ارشد و استفاده از سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه‌ها ساعتی داوطلبان را سردرگم کرد، اما در نهایت این خبر تکذیب و اعلام شد برگزاری، تعویق یا لغو کنکور در اختیار ستاد ملی مقابله به بیماری کروناست.

به گزارش پایگاه خبری فرارو، همزمانی برگزاری آزمون‌های کنکور و شیوع بیماری کرونا در تابستان امسال، نگرانی‌ها از احتمال تبدیل شدن این آزمون‌ها به کانون شیوع بیماری بالا گرفت. بسیاری معتقد بودند که یا روش برگزاری کنکورها را باید تغییر داد و یا آن را به تاخیر انداخت. در همین راستا برگزاری کنکورهای مختلف مدتی به تاخیر افتاد. اما حالا با وجود در اوج بودن بیماری کرونا زمان‌بندی قطعی برگزاری کنکورهای مختلف اعلام شده است. براساس ابلاغیه مورخ ۲۳ تیر ماه وزارت بهداشت، زمان برگزاری آزمون دکتری نیمه متمرکز، روز پنج شنبه ۹ مرداد، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مردادماه تعیین گردید. آزمون سراسری نیز در چهار روز یعنی ۲۹، ۳۰، ۳۱ مرداد ماه و اول شهریور ماه برگزار می‌شود. آزمون فنی حرفه‌ای و کارشناسی ناپیوسته هم ۱۴ مرداد برگزار می‌گردد. پیش از این قرار بود آزمون دکتری روز ۲۶ تیر ماه و آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته روزهای ۲ مرداد و جمعه ۳ مرداد برگزار شود که در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا به دلیل شیوع کرونا ویروس این زمان لغو شد.  به این ترتیب مرداد ماه فصل برگزاری کنکورهای مختلف است، آن هم در شرایطی که کشور بدترین روزها را از آغاز شیوع کرونا تاکنون پشت سر می‌گذارد. ستاد کرونا و سازمان سنجش امیدوار است که تا روز برگزاری کنکورها به ویژه کنکور سراسری از شیوع کرونا در کشور کاسته شود. از سوی دیگر قرار است تدابیر ویژه‌ای برای کاهش احتمال شیوع بیماری در محل برگزاری آزمون‌ها اتخاذ گردد.

رسانه‌های اصولگرا

روزنامه کیهان:‌ با آغاز شیوع کرونا در کشور انبوه نیروهای جهادی با تأسی از روزهای دفاع‌مقدس، برای تولید ملزومات بهداشتی و سایر عرصه‌های نبرد با ویروس منحوس پا به میدان گذاشتند.

روزنامه کیهان در گزارشی آورده است: با وجود اینکه چند ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، هنوز گروه‌های جهادی همپای تلاشگران عرصه بهداشت و درمان، مشغول خدمت‌رسانی در مبارزه با کرونا هستند. در این بین شاهد صحنه‌هایی هستیم که یادآور روزهای دفاع مقدس و حضور مردم در کنار رزمنده‌ها برای تامین اقلام مورد نیاز جبهه‌ها است. در هر دو حماسه جهادی اما بانوان نقش پررنگی داشته و دارند. بانوان نمازگزار مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهرک شهید محلاتی تهران از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کارگاه خیاطی خیریه این مسجد گردهم آمدند و روزانه با تلاش ۳۰ نفره، بدون هیچ دستمزدی مشغول به تولید و دوخت ماسک هستند. این کارگاه خیریه در طول پنج‌ماه فعالیتش، فقط روز اول عید نوروز، صدای چرخ‌های خیاطی‌اش شنیده نشد.

روزنامه جوان در گزارشی نوشت: امسال سال عجیبی بود؛ سالی که با یک وحشت عمومی آغاز شد. هر کسی از ترس ابتلا به یک ویروس خارجی دست اول چینی به خانه‌اش خزیده بود و روزهای هراسناک بسیاری را در خانه سپری می‌کرد. کرونا به تنهایی بسیاری از محاسبات تربیتی فرزندان را به هم زد و آموزش چه در سطح تحصیلی و چه فرهنگی به کلی تعطیل شد. اولین کار ویروس با بچه‌ها پیوندشان با فضای مجازی بود. بچه‌های سن بالاتر یار آشنای دنیای مجازی بودند، اما کوچک‌ترها قرار بود خیال گوشی و اینترنت را حداقل تا ۱۳ یا ۱۴ سالگی از سرشان بیرون کنند. وقتی والدین مجبور شدند برنامه شاد را نصب کنند عملاً تک‌تک بچه‌ها تبدیل به یک کاربر شدند و زودتر از والدین راه و چاه استفاده از فضای مجازی را یاد گرفتند. کم‌کم میان کلاس‌های آنلاین گریزی به اینستاگرام و... البته یواشکی می‌زدند و کوله‌بار تجربه‌شان را از دنیای بزرگسالی پربار کردند. حالا اکثر آن‌ها بعد از گذشت پنج ماه از شروع کرونا یک کاربر حرفه‌ای و پای ثابت مصرف‌کنندگان اینترنت تبدیل شده‌اند. اکثر قریب به اتفاق بچه‌ها برای خودشان یک پا منتقد فیلم شده‌اند و هیچ فیلم جدیدی را در قاب تلویزیون و نه در برنامه‌های مجازی از دست نمی‌دهند. زیادی وقت فراغت، چشم آن‌ها را به دیدن فیلم بزرگسالان و انواع و اقسام فیلم‌های سریال خانگی عادت داد.

به گزارش روزنامه صبح نو، کرونا پنج ماهی است که به کشور ما آمده است و روزبه‌روز آمار ابتلا و مرگ‌ومیر آن بیشتر می‌شود. در میان این‌ همه مشکلی که کرونا به‌وجود آورده است بیماران خاص و مشکل تهیه داروهای آن‌ها تقریبا به فراموشی سپرده شده است. این در حالی است که روزانه افراد زیادی به داروخانه‌های محدودی که برای تهیه داروی این بیماران در نظر گرفته شده است مراجعه می‌کنند؛ افرادی که همگی دارای بیماری زمینه‌ای هستند و هر لحظه در خطر ابتلا به کرونا! هر روز که به چهارراه طالقانی و نزدیکی داروخانه هلال‌احمر می‌رسم آدم‌های زیادی را می‌بینم که در گرما دفترچه‌های آبی رنگی در دست دارند کلافه و سردرگم بیرون می‌آیند. گاه از نزدیکی‌شان می‌گذرم و می‌شنوم که به مخاطب پشت تلفن‌شان می گویند «اینجا هم گفتن نداریم. باید سری به ۱۳‌آبان بزنم بلکه پیدا بشه؛ دعا کن.» البته گاه مسیرم به ۱۳‌آبان هم خورده است آنجا هم این داستان را زیاد دیدم؛ این هم شانس من است که نمی‌دانم آن را خوشبختی یاد کنم که به‌عنوان یک خبرنگار اجتماعی که در حوزه سلامت دغدغه‌های زیادی دارد محل کارم نزدیکی این داروخانه‌هاست یا غم بزرگ بدانمش چراکه هر روز شاهد هزاران امید از دست رفته هستم و تقریباً هر روز پای درد و دل یکی‌شان نشستم و تمام روز غصه‌دار بودم.

به گزارش خبرگزاری فارس، جهادی ها وسط میدانند، همین حالا در موج دوم کرونا که آمار مبتلایان هر روز بالاترمی رود و ویروس کرونا آن روی خودش را به ما نشان می دهد. همین حالا که کرونا دیگرمرزبندی سنی هم سرش نمی شود و اتفاقا روی جوان ترها دست گذاشته و قدرت نمایی می کند. حالا که  پزشکان از سرعت انتشار این ویروس در بدن می گویند، آنها که وسط میدان می آیند فکر همه جا را می کنند، حتی با فکر مرگ هم دست و پنجه نرم می کنند، اما می آیند. درست در همین لحظات؛ درتنورداغ تابستان زاهدان، دختر نوجوان با علم به همه خطرات، داوطلبانه لباس خدمت برتن کرده و برای غسل و کفن اموات کرونایی جهادگر شده است. غسال ۱۶ ساله! هر طور که حساب و کتاب کنی، حد و اندازه شجاعتش بیشتر از سن و سالش است. و گرنه دختر نوجوان و یکی یک دانه خانواده شهری در زاهدان را چه به غسل و کفن اموات، آن هم امواتی که در ساعت های پس از مرگ  بدنشان هنوز میزبان ویروس کرونا است و تو می مانی معلق میان ترس از تماشای صورت مات از مرگشان و ترس از سرایت ویروس به بدنت. پیگیر احوالش می شویم، از اینجا تا زاهدان راه طولانی است وگرنه شنیدن کی بود مانند دیدن! حال و روز این دختر جهادگر تماشایی است. لحن صدایش خسته است و می گوید تازه از سالن تطهیر برگشته، صدایش غمگین تر هم می شود وقتی از آمار بالای مرگ و میر در شهرش؛ زاهدان می گوید و باز هم غمگین تر، وقتی می گوید:« جوان ها هم دارند قربانی می شوند، امروز دو خانم جوان را غسل و کفن کردیم.» و ادامه می دهد:«تا همین چند هفته قبل کرونا برای اهالی زاهدان مثل یک شوخی خنده دار بود.

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، در گفت وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، پژوهشگاه ابن‌سینا به دلیل فعالیت در زمینه ساخت واکسن پیشنهاد داد که می‌تواند در زمینه ساخت واکسن کرونا ورود پیدا کند.  معمولاً ساخت واکسن از زمان شروع پروژه به ۱۸ ماه زمان نیاز دارد که در این صورت می‌بایست بودجه تامین شود. ۴-۳ میلیارد تومان برای ساخت واکسن نیاز است و جهاد دانشگاهی به دلیل اینکه بودجه مستقلی برای اینگونه فعالیت‌ها ندارد نمی‌تواند به تنهایی تامین کننده باشد. بودجه پژوهشکده ابن‌سینا هم برای تولید واکسن کافی نیست و از طرفی اگر بخواهیم در این نوع پروژه‌ها تامین مالی داشته باشد باید یک سرمایه گذار وجود داشته باشد. ولی به دلیل اینکه بودجه ساخت این واکسن از سوی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت تامین نشد لذا پروژه پیشنهاد شده از سوی پژوهشکده متوقف شده است.  بهنگام شیوع کرونا در کشور، وزیر بهداشت اعلام کرد محققان توانمندی‌های تولیدات در زمینه کرونا را اعلام کنند که ما پیشنهاد دادیم زیرا این توانایی وجود داشت؛ اما به تازگی نیز اعلام کردند که ۳ گروه روی این موضوع کار می‌کنند تا واکسن کرونا تولید شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، با توجه به نزدیک شدن ایام محرم و برگزاری آیین‌های سوگواری سیدوسالار شهیدان، اطلاعیه شماره یک خود را با تاکید ویژه بر رعایت «دقیق و کامل شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم، سخنرانان و مسئولان هیئات مذهبی، تکایا و حسینیه ها» در ایام ماه محرم منتشر کرد.  برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضاهای سربسته صرفاً در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند. برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفا با رعایت اصول «کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام می‌شود. مسئول برگزاری مراسم عمومی باید نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان برگزاری و نحوه پذیرایی متعهد شود. هیچ گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی‌شود و اطعام و نذورات صرفاً مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی در پخت و پز و بسته بندی به صورت بیرون بر و در ظروف غیر مشترک و یک بار مصرف توزیع می‌شود. صدا و سیما و نهادهای تبلیغی و مردمی نسبت به ارائه برنامه‌های ابتکاری مناسب وضعیت فعلی کشور و تقویت فضای معنوی و فرهنگ عاشورایی در فضای تبلیغاتی و مجازی اقدام کنند. کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد ملی با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و مردمی به ویژه رسانه ها، صدا و سیما و هیئات مذهبی نسبت به آماده سازی افکار عمومی و ارائه آموزش‌های بهداشتی ویژه ایام عزاداری اقدام می‌نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha