۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 1371
کد خبر: 83888727
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرونده ۱۲ اثر تاریخی و ناملموس اردستان در انتظار ثبت ملی است

کاشان- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: ۱۲ فقره پرونده اثرهای تاریخی و ناملموس این شهرستان در انتظار ثبت در فهرست اثرهای ملی است.

مهدی مشهدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: پامنبری خوانی، آیین نخل گردانی، بازی‌های بومی و محلی زواره، آیین برات، پخت سمنو و مهارت پخت گداخته مهاباد، مهارت سبد بافی، ساخت ظرف‌های سنگی و آداب لا به شی اردستان از جمله پرونده‌های در انتظار ثبت ملی هستند.

وی افزود: تعداد ۱۰ پرونده ثبت میراث غیرمنقول از جمله آسیاب خان زواره، خانه حکیم اردستان‌، حمام اونج، خانه ایل بیگی مهاباد، خانه مختاریان زواره، خانه جلالی، خانه عاصمی و خانه ضیایی زواره در نوبت ثبت ملی قرار دارند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان بیان کرد: پنج فقره پرونده مربوط به ثبت میراث طبیعی منجمله گرده نیسیان، درخت چنار همسار، گردوی نیسیان، درختان پسته و کویر زواره‌، حریم‌های یخچال مهاباد، مسجد امام حسن (ع) و مقبره سلطان بیک نیز آماده ثبت ملی است.

وی تاکید کرد: اداره میراث فرهنگی شهرستان اردستان روزانه در حوزه ثبت اثرها فعال است و با کمک دانشجویان عمران و همکاری دانشگاه‌های معماری کاشان و آزاد اسلامی اردستان بر اساس تفاهم‌نامه همکاری این کار را انجام می دهد اما به دلیل حجم کار در استان اصفهان، ثبت این اثرها به درازا می‌کشد؛ وگرنه هم اکنون‌ ۱۶ پرونده آماده در استان داریم که باید به تهران فرستاده شود.

مشهدی در ادامه به ثبت پرونده آهنگری سنتی زواره با شماره ۲۰۷۳ در فهرست میراث ناملموس ملی اشاره کرد و گفت: یکی از اقدام‌هایی که‌ در زمینه صیانت از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی می‌توان انجام داد، ثبت این اثرها و آداب و رسوم است که در این راستا آهنگری سنتی با همکاری مردم محلی و مسوولان استان به عنوان نخستین پرونده ناملموس در شهر زواره ثبت ملی شد.

وی اضافه کرد: آهنگری یکی از صنایع دستی مهم شهرستان است که قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد و جنبه کاربردی روزمره دارد؛ در کتاب‌های تاریخی و اسناد قدیمی موجود است که بیش از ۸۰ کارگاه در این شهرستان وجود داشتند و در ساخت لوازمی مانند بیل، نعل، منقل، میخ، سیخ و سه پایه مشهور بودند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان تصریح کرد: این حرفه با تاسف در حال فراموشی بود، زیرا جوانان امروزی حاضر به انجام چنین کارهای دستی و سنتی نیستند و تنها کمتر از ۱۰ واحد در این حرفه فعالیت دارند که امیدواریم ثبت ملی بتواند از فراموشی آن جلوگیری کند.

۶۷ اثر ثبت ملی، یک اثر ثبت جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در شهرستان اردستان تا کنون شناسایی شده است.

شهرستان اردستان با جمعیت بیش از ۴۲ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha