۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۱۳
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 83890972
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۷۵ روستای چهارمحال و بختیاری هدف برنامه توسعه اقتصادی  قرار گرفت

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: ۳۷۵ روستای این استان بر اساس ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه، مورد هدف اجرای برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی قرار گرفته است.

ملک‌محمد محمودیان روز پنجشنبه در جلسه توجیهی برنامه‌های توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی شهرستان سامان افزود: این سند مطابق با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر یک از روستاهای استان تدوین شده است و برای اجرا به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: از مهمترین اهداف این طرح، تدوین اولویت‌بندی و ایجاد فرصت‌های شغلی با توجه به زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاها است.

محمودیان، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی را مهمترین چالش اقتصادی روستاها برشمرد و گفت: با وجود تولیدات خوبی که در بخش محصولات باغی و زراعی در استان وجود دارد اما تاکنون برنامه‌ای برای ایجاد زنجیره ارزش تولید تدوین و اجرا نشده است و این موضوع رسیدن به توسعه اقتصادی را به تاخیر می‌اندازد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: امید است با اجرای این برنامه با توجه به سیاست‌های تدوین شده و با همکاری دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و مردم صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاها ایجاد و به دنبال آن برای این جمعیت شغل و درآمد پایدار فراهم کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۸۰۰ روستای دارای سکنه است که از این تعداد ۵۷۵ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است.

حدود ۳۴۰ هزار نفر در روستاهای چهارمحال و بختیاری سکونت دارند که این رقم ۳۶ درصد جمعیت این استان را شامل می شود.

سالانه بیش از ۱.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود که از این مقدار، حدود ۸۲۰ هزار تن (۶۵ درصد) مربوط به محصولات زراعی، حدود ۲۰۰ هزار تن (۱۶ درصد) به محصولات باغی و مابقی به محصولات دام و طیور و کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد با این وجود به سبب نبود صنایع تبدیلی، خام فروشی و نبود برندهای معتبر محصولات کشاورزی در استان هر سال شاهد از بین رفتن بخشی از این محصولات هستیم که نه تنها ارزش افزوده‌ای برای فعالان این عرصه ندارد بلکه کشاورزان را با خسارت‌هایی نیز مواجه می‌کند.

از همین‌رو با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی نه تنها عمده‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی که همان روستاییان هستند کسب درآمد بیشتری می‌کنند و مانع از مهاجرت به شهرها می‌شود بلکه توسعه بخش کشاورزی و افزایش صادرات غیرنفتی کشور را به ارمغان می‌آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha