۹ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۲۶
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 83891184
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاندار گلستان: لایروبی کانال‌های آب‌رسان خلیج گرگان مبنای علمی دارد

گرگان ـ ایرنا ـ استاندار گلستان با اشاره به استمرار پسروی آب خلیج گرگان و ضرورت شتاب‌بخشی به عملیات اجرایی احیای این پهنه آبی شرق دریای خزر گفت: بر اساس طرح مطالعات اقیانوس‌شناسی ایران، مهمترین راهکار نجات خلیج گرگان لایروبی کانال‌های خوزینی و چپاقلی است.

هادی حق شناس پنجشنبه در بازدید از خلیج گرگان اظهار داشت: لایروبی رودخانه های منتهی به خلیج گرگان و تامین حق‌آبه های رودخانه های منتهی به این خلیج از دیگر راهکارهای اجرایی برای نجات این پهنه آبی است.

وی افزود: در صورتی که اقدامی برای احیای خلیج گرگان صورت نگیرد به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شده و شهرهای اطراف این خلیج تحت تاثیر ریزگردها قرار خواهد گرفت.

استاندار گلستان که تجارب دانشگاهی و اجرایی مرتبط با دریا، ساحل و بندر دارد، ادامه داد: در جلسه‌ چندی قبل با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل منابع سازمان بنادر، محیط زیست، جهادکشاورزی و وزارت نیرو مصوب شد تا با صرف آن تا ۵ سال آینده برای نجات خلیج گرگان اقدامات اجرایی انجام شود.

خلیج گرگان که در سده های پیشین با برخورداری از آب فراوان زمینه ایجاد بندرگاه هایی چون گز و ترکمن را فراهم کرده و بر رونق و شکوه این مناطق افزود، چند سالی است گرفتار خشکسالی شده و دیگر خبری از آن همه شکوه نیست و  این پهنه آبی با مرگ و نیستی دست و پنجه نرم می کند.

افزایش ۱.۵ درصدی دمای هوای کره زمین و در نتیجه تبخیر بیشتر آب در کنار حفر چاه های متعدد کشاورزی و کاهش فراوان سفره آب زیرزمینی که موجب مکش آب خلیج برای جبران این برداشت ها می شود موجب شد روز به روز از سطح  و عمق آب خلیج گرگان کاسته شده و بر مساحت صحرای بی آب و علفی که قبلا بخشی از مساحت این پهنه آبی بود، افزوده گردد.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی حتی در سطح دنیا است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha