مهمترین رویدادهای استان تهران در نهم مرداد

تهران-ایرنا- استان تهران نهم مرداد شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که برگزارنشدن نماز عیدقربان در شهرستان‌های قرمز و نارنجی استان در موج دوم شیوع بیماری کرونا و افزایش آمار مبتلایان، اعمال محدودیت‌ها برای مقابله با این بیماری و تعلیق یک هفته‌ای اجرای طرح ترافیک در پایتخت از مهمترین آنها به شمار می‌آید.

به گزارش ایرنا، کیفیت هوای تهران، روز گذشته در شرایط قابل قبول قرار داشت که در بعدازظهر با افزایش میانگین غلظت آلاینده ازن، با شاخص ۱۶۴ برای همه گروه‌ها ناسالم شد.

قرارگرفتن ورامین در وضعیت قرمز شیوع کرونا

خبرهای مربوط به بیماری کرونا و برگزارنشدن دعای عرفه، نماز عید قربان در شهرستان‌های قرمز و نارنجی استان تهران و اقدامات و تدوین دستورالعمل‌های جدید برای مقابله با این بیماری نیز روز گذشته در صدر خبرهای استان بود.

فرماندار ورامین اعلام کرد: وضعیت این شهرستان در موج دوم شیوع بیماری کرونا و افزایش آمار مبتلایان به این بیماری، بر اساس اعلام وزارت بهداشت به حالت قرمز درآمد و برای جلوگیری از افزایش مبتلایان محدودیت‌هایی در برخی از فعالیت‌ها اعمال می‌شود که لغو برگزاری مراسم دعای عرفه و اقامه نماز عید قربان و ممنوعیت فعالیت تالارهای پذیرایی، قلیان‌سراها، برپایی تمامی اجتماعات و همایش‌ها، برگزاری مراسم عروسی، ترحیم، سایر مراسمی که منجر به اجتماع مردمی شود و فعالیت باشگاه‌های ورزشی پربرخورد ممنوع است.

روز عید قربان فقط کشتارگاه خورین ورامین مجاز به کشتار دام است و مراکزی برای عرضه در سطح شهرستان ایجاد نمی‌شود.

قرمزشدن وضعیت قرچک در ابتلا به کرونا

شهرستان قرچک نیز از لحاظ ابتلا به بیماری کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت، فرماندار این شهرستان در جلسه ستاد کرونا اعلام کرد: در موج دوم شیوع این بیماری، با توجه به رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش مبتلایان، وضعیت قرچک قرمز شده و محدودیت‌هایی از جمله تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه علمیه، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، تالارهای پذیرایی، سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌های زنانه، باشگاه‌های ورزشی پربرخورد و بدن‌سازی، مراکز تفریحی، قهوه‌خانه‌ها، نماز جمعه و جماعات و هر گونه مراسم اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و همایش اعمال و نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی بیشتر می‌شود.

تشدید نظارت و بازرسی در شهرستان پردیس

فرماندار شهرستان پردیس در حاشیه برگزاری جلسه اضطراری کمیته مدیریت و مقابله با کرونا اعلام کرد: وضعیت این بیماری در پردیس از سفید به زرد تبدیل شده و تشدید نظارت و بازرسی در سطح شهرستان در دستور کار قرار گرفته است، بر اساس تصمیم استانی برگزاری نماز جمعه از هفته گذشته تعطیل شده و با توجه به تغییر وضعیت کرونا در شهرستان از سفید به زرد باید با تامل بیشتر و رعایت جوانب احتیاط، تصمیم‌گیری شود.

با توجه به اقامه نماز عید قربان در شهرستان پردیس، این نماز با شرایطی از جمله ضدعفونی محل برگزاری نماز، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، توزیع نکردن نذری، رعایت حضور حداقل افراد در فضای باز و حضور حداقل ۵۰ نفر در فضای سرپوشیده اقامه می‌شود و مراقبت‌های بهداشتی در ایام محرم و صفر نیز تداوم دارد که سهل‌انگاری در مورد رعایت موارد بهداشتی در زمان راه‌اندازی هیات‌های مذهبی خطر افزایش ابتلا به بیماری، قرمزشدن وضعیت شیوع کرونا را در شهرستان پردیس به همراه دارد.

تشدید نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شهرستان ری

معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری نیز در جلسه هیات نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی اعلام کرد: با توجه به اینکه این شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته و خطر شیوع این بیماری سلامت مردم را تهدید می‌کند، میزان گشت‌های نظارتی افزایش و نظارت بر اجرای دستوالعمل‌های بهداشتی نیز تشدید می‌شود، در گشت‌های نظارتی با اصنافی که دستورالعملهای بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به صورت قاطع برخورد خواهد شد، همچنین مراسم‌های مذهبی براساس تصمیم‌های ستاد ملی و استانی پیشگیری و مقابله با کرونا با رعایت دستورالعمل‌ها برگزار می‌شود.

روز گذشته نیز مراسم دعای عرفه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در صحن حاج آقا مصطفی حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، همچنین این مراسم در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بدون حضور جمعیت با نوای ذاکرین آل الله برگزار و به صورت زنده و مستقیم از شبکه پنج سیما و رادیو تهران پخش شد، هر چند که مراسم عزاداری حضرت مسلم ابن عقیل موسوم به «مسلمیه» و شهادت امام محمدباقر (ع) به دلیل شیوع کرونا و اعلام ممنوعیت عزاداری و تجمع مذهبی براساس دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی فرمانداری ری لغو شد و مراسم عزاداری بدون حضور زائر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار و از رسانه ملی پخش شد اما هیات‌های عزاداری طی شب‌های گذشته در اطراف حرم عبدالعظیم(ع) تجمع کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان ری از کم‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری «مسلمیه» انتقاد کرد و هشدار داد که در صورت تداوم این وضعیت، شاهد افزایش شیوع کرونا در جنوب استان تهران خواهیم بود.

لغوشدن اقامه نماز عید قربان در شهرهای نارنجی استان تهران

مدیر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان تهران با اعلام اقامه نماز عید قربان(دهم مرداد) در مناطق سفید و زرد گفت: در بیانیه قبلی ستاد مبارزه با کرونا و تأییدیه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مقرر بود نماز عید قربان فقط در شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‌اند، برگزار نشود که برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا و در راستای حفظ سلامت شهروندان طبق تصمیم جدید، مقرر شد نماز قربان در شهرهایی که به وضعیت نارنجی رسیده است نیز برگزار نشود.

در شهرستان‌های اسلامشهر، پیشوا، رباط‌کریم، پاکدشت، دماوند و ملارد که وضعیت نارنجی است و همچنین طبق اطلاعیه قبلی در شهرستان‌های ری، شهریار، فیروزکوه، قرچک، ورامین و شمیرانات که در وضعیت قرمز از حیث گسترش کرونا قرار گرفته‌ است، نماز عید سعید قربان برگزار نمی‌شود و هر گونه تجمع ممنوع است، شهروندان ساکن در مناطق سفید و زرد هم باید اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را تا حد امکان رعایت کنند و مهر و سجاده به همراه خود داشته باشند.

برگزاری نماز عید قربان در شهرستان بهارستان

فرماندار شهرستان بهارستان اعلام کرد: با تلاش مسئولان شهرستانی و همراهی شهروندان، این شهرستان درحال حاضر در وضعیت سفید قرار دارد و طبق اعلام استانداری تهران برگزاری نماز عید قربان در نسیم شهر و گلستان ممنوعیتی ندارد.

تاکید بر ذبح قربانی در کشتارگاه‌ها

معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران از نظارت دقیق بر نحوه ذبح دام در عید سعید قربان خبر داد؛ امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا هماهنگی لازم با بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه گوشت گوسفندی، سازمان تعزیرات و اداره‌کل دامپزشکی استان تهران انجام شده است تا در روز عید قربان در مناطق ۲۲ گانه پایتخت هیچ غرفه‌ای برای عرضه دام دایر نشود و قربانی‌ها در کشتارگاه‌های دارای مجوز انجام و در قصابی‌های سطح شهر توزیع می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان ری نیز با تاکید بر اینکه ذبح دام در معابر عمومی طی روز عید قربان ممنوع است، گفت: براساس دستور ستاد ملی کرونا و برای حفظ سلامتی شهروندان ذبح دام قربانی با توجه به شرایط فعلی شیوع کرونا فقط در کشتارگاه‌ها مجاز است، چهار اکیپ سیار و یک اکیپ ثابت با همکاری فرمانداری، اداره دامپزشکی و سایر نهادهای متولی وظیفه جلوگیری از هر گونه ذبح دام در سطح شهرستان ری را برعهده دارند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان‌ دماوند نیز اعلام کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم جلوگیری از تجمع مردم و مسافرت‌های بیرون و درون شهری و خطرهای احتمالی، عرضه دام برای عید سعید قربان در شهرستان دماوند محدود شده و کشتارگاه‌های دماوند و رودهن آماده خدمات‌رسانی و کشتار بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی است، همچنین امسال برخلاف سال‌های گذشته که مناطقی برای توزیع دام و ذبح آن با رعایت اصول بهداشتی و حضور کارشناسان دینی تعیین می‌شد، کمک‌های مومنانه به صورت نقدی و از طریق کمیته امداد و بهزیستی توزیع می‌شود. 

تعلیق یک هفته‌ای اجرای طرح ترافیک در تهران

پیشنهاد ستاد استانی مقابله با کرونا مبنی بر تعلیق طرح ترافیک تهران نهم مرداد از سوی کمیته اجتماعی - امنیتی ستاد ملی مطرح و به مدت یک هفته(۱۱ تا ۱۷ مرداد) با آن موافقت شد.

 معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این باره اعلام کرد: ستاد ملی مقابله با کرونای کلانشهر تهران با همکاری شهرداری تاثیر لغو یک هفته‌ای طرح ترافیک را بر حمل‌ ونقل عمومی (مترو و  اتوبوسرانی)، آلودگی هوا و شرایط کرونا بررسی و به مراجع ذی‌صلاح اعلام می‌کند.

به طور معمول ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» یعنی زوج و فرد سابق و حلقه دوم طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شد و شرط ورود به این محدوده‌ها و جلوگیری از جریمه مالکان خودروها، ثبت‌نام مالک و مشخصات خودرو در سامانه «تهران من» و شارژ حساب شهروندی بود.

محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه نواب و چمران محدود می‌شود. پس از شیوع کرونا و اجرانشدن موقتی طرح ترافیک، بنابر تصمیم شورای ترافیک تهران ساعت اجرای این طرح‌ها کاهش یافته بود و از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ اجرا می‌شد.

کشف ۷ هزار دارو لاغری و ضدریزش مو تقلبی

فرماندهی انتظامی هم خبرهایی از کشف دارو و قرص لاغری تقلبی، مواد مخدر، کالای قاچق و دستگیری سارقان داشت؛ رئیس کلانتری ۱۷۹ خلیج فارس تهران از کشف هفت هزار دارو و قرص لاغری و محلول‌های ضدریزش مو تقلبی به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در پارکینگ منزل مسکونی خبرداد، در این رابطه ۲ نفر دستگیر و پس از اعتراف به جرم ارتکابی برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.

دستگیری سارق زن‌نمای لوازم خودرو

رئیس کلانتری ۱۱۹ مهرآباد از دستگیری سارق حرفه‌ای لوازم خودرو خبرداد که با پوشش زنانه با همکاری سه همدستش طی ۲ ماه اخیر، ۲۰۰ فقره لوازم خودرو سرقت کرده بود.

کشف ۲۰۰ فقره سرقت لوازم خودرو 

رئیس پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران از دستگیری دو سارق لوازم داخل خودرو و کشف ۲۰۰ فقره سرقت خبرداد؛ با اعتراف متهمان به جرائم ارتکابی پرونده برای ادامه روند رسیدگی به مرجع قضایی ارسال و متهمان با قرار مجرمیت صادره روانه زندان شدند.

کشف حدود ۹ کیلوگرم تریاک در ایستگاه مترو پایانه جنوب

رئیس پلیس مترو تهران بزرگ از کشف ۹ کیلوگرم مواد مخدر در دو چمدان دستی در ایستگاه مترو پایانه جنوب خبر داد که در بازرسی‌ها در یکی از چمدان‌ها حدود سه کیلو و ۲۸۰ گرم و در دیگری پنج کیلو و ۷۸۰ گرم (جمعاً حدود ۹ کیلو و ۱۰۰ گرم) موادمخدر از نوع تریاک در جداره داخلی آنها جاسازی شده بود، در این رابطه دو متهم بازداشت شدند و تحقیقات بیشتر درباره این پرونده ادامه دارد.

کشف ۳۰۰ جارو شارژی قاچاق در جنوب تهران

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران از کشف ۳۰۰ جارو  شارژی قاچاق به ارزش ۷ میلیارد ریال در انباری در جنوب تهران خبر داد ؛ با دستور قضایی اموال کشف شده تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تهران شد و در این رابطه یک متهم دستگیر و برای سیر مراحل قانونی در اختیار مراجع قضایی قرار گرفت.

شناسایی اخلال‌گر فروش قبر در شهرری

فردی که در قبرستان «ابن بابویه» شهرری به عنوان فروشنده قبر، مبالغ هنگفتی را از مردم دریافت ‌کرده بود، شناسایی و از ادامه فعالیت بازداشته شد، به گفته رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرری، این شخص هیچ سمتی در اوقاف نداشته است و در منطقه «ابن بابویه» فقط میز و صندلی، باند و بلندگو اجاره می‌داد و با توجه به نوع کارش و تماسی که با خانواده متوفیان داشت، در مورد تعرفه حق‌الدفن پرداختی خانواده متوفیان وارد عمل شده و مبالغی را به صورت دلخواه دریافت می‌کرد.

تاکنون ۲ خانواده مدعی شده‌اند که این فرد برای دفن امواتشان از آنان هزینه‌های گزافی را دریافت کرده و قرار شده است تا هفته آینده شاکیان برای شکایت اقدام کنند.

تخلف ۱۰میلیارد تومانی در دارالشفای قرچک

درمانگاه خیریه دارالشفای قرچک با تخلفات مالی توسط مدیریت قبلی مواجه بوده است؛ رئیس هیات مدیره این درمانگاه بیان کرد: با همکاری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تعدادی از حسابرسان دادگستری برای حسابرسی به درمانگاه اعزام شدند تا وضعیت مالی این درمانگاه مشخص شود، با شکایت اعضای هیات مدیره درمانگاه، پرونده‌ای در خصوص مشکلات مالی دارالشفاء در مراجع قضایی تشکیل و مدیرعامل قبلی درمانگاه نیز بازداشت شد.

مشکلات مالی این مرکز درمانی پس از تغییر اعضای هیأت مدیره مشخص شد و سوءاستفاده احتمالی تا تعیین تکلیف نهایی پیگیری می‌شود، کارشناسان رسمی دادگستری در حال حسابرسی پرونده تخلف مالی از سوی مدیریت قبلی این درمانگاه هستند و میزان احتمالی آن را حدود ۱۰ میلیارد تومان تخمین می‌زنند.

تصویب اجرای طرح دوربرگردان بلوار حضرت معصومه(ع) در اسلامشهر

فرماندار شهرستان اسلامشهر بیان کرد: نقشه طرح دوربرگردان بلوار حضرت معصومه(س) که به تصویب پلیس راه غرب استان تهران، فرمانداری، شهرداری و شورای حمل و نقل و ترافیک این شهرستان رسیده است، به اداره‌کل راهداری استان ارسال می‌شود تا ظرف دو هفته نسبت به اخذ مجوز و ارائه آن به شهرداری اسلامشهر اقدام شود، در صورت اجرای این دوربرگردان بخش عمده ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی میدان الغدیر برطرف می‌شود.

راهداری غرب استان تهران نیز در خصوص اجرای پروژه موسوم به شهر کفش در جاده احمدآباد مستوفی برابر با مصوبه شورای حمل ‌و نقل و ترافیک این شهرستان موافقت کرده است که برای ایمنی هرچه بیشتر این مسیر، عقب‌نشینی ایستگاه صدا وسیما نیز مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

رقابت بیش از ۱۶ هزار دانش‌آموز در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان

آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان نهم و دهم مرداد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همزمان با سراسر کشور در شهرستان‌های استان تهران برگزار می‌شود، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در این باره اعلام کرد: ۱۶هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز برای حضور در مدارس استعدادهای درخشان در آزمون شرکت کرده و با یکدیگر رقابت می‌کنند، از این تعداد ۱۰ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز برای پایه نهم و پنج هزار و ۶۰۰  برای پایه هفتم با یکدیگر رقابت می‌کنند.

پرداخت ۳۱۲ میلیارد تومان از مطالبه گندمکاران استان تهران، آزادسازی ۲۷ هکتار از اراضی تپه سرخه لواسان، پلمب ۲ انبار به دلیل تخلف در نگهداری و احتکار آرد یارانه‌ای و بسته‌بندی غیربهداشتی خرما در شهرستان ری و صدور ۹۳ اخطاریه زیست محیطی به واحدهای آلاینده از دیگر خبرهای استان طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha