۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 83893544
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

«آجر به آجر» کودکان را به آرزوهایشان برسانیم

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبر: 83893544
«آجر به آجر» کودکان را به آرزوهایشان برسانیم

سمنان- ایرنا- بهره‌مندی از فرصت تعلیم و تربیت رسمی کشور حق هر کودکی برای رسیدن به آرزوهای بعدی در سایه آموزش‌های پایه و غنای فرهنگی است، در حالی که ۷۰ درصد فضاهای آموزشی در استان سمنان فرسوده، تخریبی و نیازمند بازسازی است، پویش «آجر به آجر» فرصتی برای مشارکت آحاد جامعه در ساخت مدرسه و توسعه فضای آموزشی با هر میزان توان مالی برای همه شهروندان است.

به گزارش ایرنا، آموزش، تعلیم و تربیت رکن مهم و اساسی در داشتن آینده‌ای روشن و کشوری آباد است و تحقق این راهبرد مهم نیازمند کمک آحاد جامعه در کار خداپسندانه مدرسه‌سازی است.

طرح «آجر به آجر» فرصتی برای سهیم شدن اقشار مختلف جامعه با هر میزان درآمد و در هر سطح و طبقه‌ای برای گسترش فضای آموزشی است تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل جانماند و بتواند در مدارس باکیفیت و با امکانات مناسب تحصیل کند.

در طرح «آجر به آجر» مهم نیست می‌توانید چه میزان کمک کنید،  مهم این است هر فردی به اندازه وسع خود احساس مسوولیت کرده و با اهدای کمترین مبلغ  و حتی با تامین هزینه یک آجر، یار و یاور آموزش و پرورش در تامین فضای شاد و ایمن برای آینده سازان کشور باشد.

طرح آجر به آجر در واقع نمادی از همیاری اجتماعی در محرومیت‌زدایی و نوسازی مدارس در راستای تحقق سند تحول بنیادین با استفاده از جلب مشارکت‌های مردمی است.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش پیشتر گفته بود که آموزش و پرورش با توجه به اهمیت فرهنگ خیر و مدرسه‌سازی طرح آجر به آجر را اجرایی می‌کند. هدف از اجرای این طرح این است که هر کس حتی با یک آجر در هفته بتواند در مدرسه‌سازی شریک شود، چراکه ترویج فرهنگ مدرسه سازی بیش از ساخت مدرسه در جامعه اهمیت دارد.

استان سمنان ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز، هشت هزار و ۵۰۰ معلم و ۶ هزار کلاس درس دارد و ۲۷ درصد مدارس استان تخریبی و ۳۰ درصد نیازمند مقاوم سازی است این استان  ۴۷۸ خیر مدرسه ساز دارد و خیران در ساخت بیش از ۴۰ درصد از مدارس این استان مشارکت داشته اند.

استاندار سمنان چندی پیش گفته بود  ۷۰ درصد مدرسه‌های موجود در این استان مدرسه‌های فرسوده، تخریبی و نیازمند بازسازی است و مقاوم‌سازی و یا بازسازی این تعداد مدرسه در زمانی کوتاه با اعتبارات محدود اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان بدون کمک خیران از انتظار دور است.

تجلی آرزوی کودکان در حلاوت مدرسه‌سازی 

یکی از خیران مدرسه‌ساز که نخواست نامی از وی برده شود، گفت: مدرسه‌سازی در واقع خدمت به وطن  و اوج وطن‌دوستی است که آرامش روح و روان را به فرد هدیه می‌دهد چراکه این کار خیر به ترسیم آینده کشور و نسل آینده می‌تواند کمک کند.

وی اضافه کرد: هیچ لذتی بالاتر از این نیست که بتوان با مهیا ساختن شرایط آموزش به رویاهای شیرین کودکانی که آینده‌ساز مملکت هستند و استعداد دارند جامه عمل پوشاند و کاری کرد که نبود فضای آموزشی مانع از علم آموزی آنان نشود.

وی ادامه داد: فرهنگ مدرسه‌سازی باید در جامعه ترویج شود و مردم بدانند اگر می‌خواهند کشورشان پیشرفت کند و در عرصه‌های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد باید پایه‌های آموزشی تقویت شود و برای تقویت پایه‌های آموزشی کمک خیران اجتناب‌ناپذیر است.

این خیر مدرسه‌ساز با اشاره به شعری از استاد سخن سعدی شیرازی مبنی بر اینکه  نام نیکو گر بماند ز آدمی، به کزو ماند سرای زرنگار، بیان کرد: آموزش و ارتقای فرهنگ موجب  پویایی جامعه و زدوه شدن آسیب‌های اجتماعی از چهره جامعه می‌شود و از این رو کمک به آموزش و اعتلای فرهنگ با گسترش فضای آموزشی ثواب دنیا و آخرت را به همراه دارد.

طرح آجر به آجر گامی برای همگانی‌کردن مدرسه‌سازی

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: طرح آجر به آجر برنامه‌ای برای همگانی و عمومی کردن فرهنگ مدرسه‌سازی در جامعه است.

آیت الله سیدمحمد شاهچراغی طرح آجر به آجر را رویکردی در خدمت به جامعه به ویژه نظام تعلیم و تربیت برشمرد و اضافه کرد: استان سمنان تعداد قابل توجهی خیر مدرسه‌ساز دارد که با این طرح به تعداد آنان بسیار افزوده خواهد شد.

وی بر تشویق خیران مدرسه ساز تاکید و خاطرنشان کرد: امنیت مدارس استان سمنان در برابر زلزله و بلایای طبیعی باید تامین شود و خیران استان سمنان حتی اگر در دیگر استانها و یا در کشورهای دیگر سکونت دارند باید به مشارکت در این امر خداپسندانه تشویق شوند.

وی مدرسه سازی را صدقه جاریه عنوان و بیان کرد: صدقه جاریه فقط وقف نیست و مدرسه سازی از بهترین صدقات جاریه است که از انسان باقی می ماند و برای جامعه نیز سودمند است.

وی با اشاره به نیتی مانند طرح آجر به آجر در ساخت مسجد اعظم آیت الله بروجردی گفت: در ساخت این مسجد نیز هر کس می توانست حتی به اندازه یک خشت مشارکت کند و در طرح آجر به آجر نیز هر فرد با میزان توانش می تواند مدرسه‌ساز شود.

امام جمعه سمنان یادآور شد: اکنون شرایط اقتصادی دولت به گونه است که برای امور عمومی کشور به مشارکت خیران و نیکوکاران نیاز است و نیک‌اندیشان جامعه به ویژه به امر مدرسه‌سازی توجه بیشتری داشته باشند.

طرح آجر به آجر برای مدرسه‌سازی به فرهنگ تبدیل شود

نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: طرح آجر به آجر برای کمک به مدرسه‌سازی به اطلاع عموم جامعه و مردم برسد و باید فرهنگسازی شود.

امام جمعه سمنان خاطرنشان کرد: طرح آجر به آجر فرصت سازی برای رفع کمبودهای جامعه در نظام تعلیم و تربیت از طریق کمک های بزرگ و کوچک همه مردم است.

وی با اشاره به اینکه طرح آجر به آجر باید برای جامعه اطلاع‌رسانی شود افزود: این طرح برای مشارکت هر یک از افراد جامعه در امر خیر مدرسه‌سازی با هر میزان توان مالی است.

وی تاکید کرد: مدرسه سازی امروز از مسجدسازی جلوتر است، شاید به تعداد نیاز مسجد و نمازخانه داشته باشیم ولی در مدرسه جامعه کمبود دارد.

آیت الله شاهچراغی اضافه کرد: سمنان استان خیران است و مردم این استان نیکوکار هستند و اگر از چنین طرحی مطلع باشند درآن مشارکت می کنند.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه امکان مشارکت با هر میزان توان برای مدرسه سازی بسیار فرصت‌سازی مناسبی است گفت: انسان آنچه از مال دنیا دارد تمام می شود ولی اگر مال دنیا در راه خدا هزینه شود باقی می ماند.

طرح آجر به آجر مورد توجه قرار بگیرد
استاندار سمنان با بیان اینکه آینده کودکان به تولیدکنندگان علم و آموزش بستگی دارد، ابراز داشت: آحاد جامعه با شرکت در طرح آجر به آجر برای توسعه فضای آموزشی کمک کنند.
علیرضا آشناگر ادامه داد: آحاد جامعه می‌توانند با شرکت در طرح آجر به آجر به اندازه هرچند کوچک در کمک خیرخواهانه ساخت مدرسه سهیم باشند و این طرح فرصتی برای مشارکت همه با هر میزان کمک برای ساخت فضای آموزشی است.
استاندار سمنان گفت: در طرح آجر به آجر هر یک از افراد جامعه می‌توانند با اندک سرمایه در امر خداپسندانه مدرسه‌سازی سهیم شوند.
 

فراگیرشدن مدرسه‌سازی با طرح آجر به آجر

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان بیان کرد: رویکرد طرح آجر به آجر  جلب مشارکت عمومی جامعه در امر خیر مدرسه سازی است که از نیازهای کنونی جامعه محسوب می شود.

سعید هژبری با بیان اینکه تاکنون سیاست در مشارکت گرفتن از خیران توانمند بود افزود: با ارایه طرح آجر به آجر هر شهروند با هر میزان توان می تواند در ساخت مدرسه مشارکت کند.

وی طرح آجر به آجر را فرصتی برای فراگیرکردن امر مدرسه سازی دانست و از همه مردم استان سمنان برای مشارکت به هر مزیان دراین طرح دعوت کرد.

هژبری با اشاره به فضای معنوی و دینداربودن مردم استان سمنان افزود: از این زمینه باید برای مشارکت همگانی در اجرای طرح آجر به آجر به سود مدرسه‌سازی در استان سمنان بهره گیری شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان از ائمه جمعه خواست تا با معرفی طرح آجر به آجر به مردم برای مشارکت مردم همکاری کنند و گفت: هرکجا نظام اسلامی از جنگ تحمیلی تا کرونا، به مردم نیاز داشت مردم پای کار بودند اکنون نیز در قالب طرح آجر به آجر  مردم می توانند با هر میزان توان مالی نظام تعلیم و  تربیت کشور را یاری کنند.

 ساخت یکهزار و ۵٩٩ کلاس با کمک خیران در استان سمنان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت: تا کنون ۲۲۶ مدرسه با یکهزار و ۵۹۹ کلاس درس با مشارکت خیران در استان احداث شده است. 

هژبری اظهار داشت: تعهد مشارکت خیران استان برای مدرسه‌سازی در سال ۹۶ به میزان  ۱۰۸ میلیون ریال با تحقق ۸۸ درصدی ، سال ۹۷ به میزان ۲۰۰ میلیون ریال با تحقق ۵۵ درصدی و در سال ۹۸ به میزان ۲۰۸ هزار میلیون ریال با ۵۵ درصد تحقق بود. 

وی در خصوص برنامه های سال ۹۹ نوسازی مدارس استان سمنان افزود : برگزاری ۱۵۰ جشنواره مدارس استان ، تهیه سه جلد کتاب زندگی نامه خیرین مدرسه ساز ، برگزاری جشنواره موثران و متمکنین استان که مقیم پایتخت هستند و برنامه ریزی برای جذب خیران از واحدهای صنفی گچ و پسته از جمله برنامه‌های اجرایی سال ۹۹ است. 

 کمک خیران سمنانی برای ساخت ۷۴۶ کلاس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان با تاکید بر اهمیت نقش آفرینی خیران مدرسه ساز در  این استان گفت:هم اکنون ساخت ۷۴۶ کلاس درس توسط خیران این استان در حال انجام است.

هژبری  بیان کرد:  اکنون ۱۰۰ طرح عمرانی در نقاط مختلف استان سمنان از سوی اداره کل نوسازی مدارس در دست اجرا است.

وی حمایت مسوولان ارشد استان سمنان در جلب نظر خیران و اقشار مردم برای ساخت مدارس را بسیار مهم و کلیدی ذکر کرد و افزود: مسوولان استانداری سمنان در صورت صلاحدید می‌توانند در نشست‌های مختلف با فعالان اقتصادی و خیران، اهمیت و ضرورت ساخت مدرسه در استان را بازگو کنند.

وی با بیان اینکه ۲۷ درصد مدارس استان سمنان تخریبی و ۳۰ درصد از آن نیازمند مقاوم سازی است گفت: با جلب نظر خیران می‌توان برای ساخت و بازسازی این مدارس اقدام کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان افزود:  سال ۹۶ اعتبار این اداره کل ۴۲۰ میلیارد ریال بود که این رقم در سال ۹۸ به یکهزار و ۷۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

تعلیم و تربیت از گذشته‌های بسیار دور در فرهنگ مردم ایران جایگاه برجسته‌ای داشته است، از این رو خیران نیز با فرهنگ ساخت مدرسه را مورد توجه قرار داده اند، اما خیران مدرسه‌ساز در گذشته افرادی بودند که از نظر مالی توانایی ساخت یک مدرسه را داشتند اما طرح «آجر به آجر» اقدامی ارزشمند برای گسترش و توسعه مدرسه‌سازی است که می‌توان شرایط حضور خیرانی با توان مالی اندک برای سهیم شدن در مدرسه سازی را نیز فراهم کند و اطلاع‌رسانی در جامعه رکن مهم در فراگیر شدن طرح آجر به آجر در جامعه است و برای تحقق این راهبرد باید نقش رسانه بیش از پیش جدی گرفته شود تا رسانه با اطلاع‎‌رسانی و توجیه جامعه، افراد را به مشارکت در مدرسه‌سازی ترغیب کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha