۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶
کد خبرنگار: 3091
کد خبر: 83895880
T T
۱۸ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چالش‌های آموزش در فضای مجازی در دوران کرونا

۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶
کد خبر: 83895880
چالش‌های آموزش در فضای مجازی در دوران کرونا

اهواز-ایرنا - شیوع ویروس کرونا مشاغل آموزش محور از جمله آموزشگاه‌ها را بیشتر از سایر مشاغل در معرض آسیب قرار داده و با چالش‌های جدی از جمله کمبود زیرساخت‌های اینترنتی مناسب و در نتیجه خسارتهای مالی مواجه کرده است.

 پیشرفتها در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت شرایطی را در فضای مجازی برای کاربران فراهم کرده است که با گرفتن آموزش در رشته ‌های مختلف بتوانند توسعه شغلی  و ارایه خدمات خود را دنبال کنند. از سوی دیگر ظرفیت فضای مجازی و بسترمناسب، زمینه رابرای رشد و نوآوری در حوزههای تخصصی جدید فراهم کرده است و در این فضا رشد کسب و کارهای اینترنتی، رقابت و سرمایه گذاری می‌تواندچشم انداز مناسبی را در زمینه امنیت شغلی فراهم کند.

 شیوع ویروس کرونا در کشور، خسارت بسیاری به آموزشگاه‌های آموزشی وارد کرد به نوعی که برخی از آموزشگاه ها به تعطیلی کشیده شد از سوی دیگر کاربران آموزشی در این دوره بیماری با مشکلاتی از قبیل، سرعت نامطلوب اینترنت، هزینه بالای ترافیک، آشنا نبودن با چکونگی راه اندازی نرم افزارهای آموزشی و دسترسی به مدرس مواجه شدند و همین عوامل ادامه روند آموزش در برخی حوزه ها را با چالش مواجه کرده است.

کمبود بسترهای اینترنتی در شهرهای کوچک

نرگس نصیری کاربر آموزشگاه زبان از طریق فضای مجازی در اهواز در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : قبل ازشیوع بیماری کرونا فضای مجازی بستر لازم در انجام برخی امور روزمره فراهم کرده بود ولی درمبحث آموزش فرصتی فراهم شد تا به صورت جدیتر این فضا را تجربه کنیم، این ارتباط از طریق نرم‌افزارهای جدیدی که برخی آموزشگاه‌ها ارایه می دادند، فراهم شد تا آنجا که تبادل تصویر و صدا به صورت دوطرفه برای کاربر و مدرس ایجاد شد.

نصیری در ادامه گفت:این تجربه در آموزش مجازی، در صورت وجود اینترنت مطلوب می تواند انگیزه یادگیری را برای کاربر بیشتر کند.

میلاد نری میسا دانشجو و کاربر فضای مجازی در اهواز درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد : تجربه آموزش و ارتباط با استاد در فضای مجازی برای اولین بار چالش‌هایی را به دنبال داشت که تا حدودی دانشجو را از هدف آموزش و یادگیری دورمی‌کرد، نبود بسترلازم برای اینترنت سریع وارزان، آشنانبودن با نرم افزارهای کاربردی در آموزش و صرف زمان زیاد برای یادگیری، کیفیت آموزش‌ها راپایین می آورد.

وی با اظهارنارضایتی ازاین شرایط گفت: در شهرهای کوچک تر به دلیل کمبود فضای آموزشی امکان برقراری ارتباط آنلاین، که می تواند کمک بسزایی در آموزش داشته باشد کمتر است.

فاطمه میریان مدرس یکی از آموزشگاه‌های هنری اهواز درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت :درشرایطی که شیوع بیماری کرونا محیط لازم برای آموزش های عملی را از ما سلب کرده بود، آموزشگاه از طریق فضای مجازی توانست ارتباط خوبی را با گروه سنی بزرگسالان در برخی رشته های هنری فراهم کند.

وی افزود :این ارتباط از طریق ارایه فیلم های آموزشی در صفحات مجازی صورت می‌گرفت و هنرجو با امکان پرسش و پاسخ و دسترسی به آموزش ها می‌توانست بهره لازم راببرد.

میریان با اشاره به محدودیت برقراری آموزش آنلاین درفضای مجازی گفت:این فرصت برای هنرجوهایی که امکان حضوردر کلاس را نداشته اند نیز فراهم شده تا آموزش‌ها را به صورت گام به گام فراگیرند.

شیرین کمایی مدیریکی از آموزشگاه های آشپزی و شیرینی پزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در دوره شیوع بیماری کرونا بخشی ازکلاس ها با توجه به دستور العمل های ساده یادگیری، درآموزش شیرینی پزی وآشپزی، از طریق فضای مجازی قابل اجرا بود، ولی بخش مهم و عملی این کار که شامل آموزش های خاص و حرفه ای است به دلیل حضور نداشتن هنرجو در کلاس وانجام کار عملی، ونیز مشکلات مربوط به نت مناسب کار آموزش را با مشکل روبرو می‌کرد.

وی گفت: باشیوع ویروس کرونا تعداد هنرجوهای  این آموزشگاه به یک دهم کاهش یافته که باعث  کاهش شدید درآمد و کسری بودجه برای تامین هزینه ‌های آموزشگاه شد.

خسارت مالی به آموزشگاه ‌ها در اثر شیوع کرونا

ایمان مومن مدیر یکی از موسسه ‌های آموزش عالی آزاد اهواز در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص آموزش در فضای مجازی اظهار داشت: همزمان با شیوع بیماری کرونا در کشور این موسسه، بستر لازم را برای افرادی که به دنبال مهارت ورزی در رشته های آموزشی بودند مهیا کرد، تا با برگزاری کلاس های رایگان در زمینه فضای مجازی  جذب مخاطب کند، به عنوان مثال در حوزه بازار سرمایه و بورس مخاطبان جدید اضافه شد.

مومن با اشاره به اینکه افراد در فضای کلاس های حضوری امکان بهره مندی بیشتری را دارندگفت : طبق نظرسنجی کاربران آموزشگاه برای برگزاری کلاس ها، این امرباحضور ۵۰ درصدی افراد با رعایت پروتکل ها بهداشتی انجام شد.

وی در ادامه گفت :نبود زیر ساخت ‌های لازم در زمینه ارتباط در فضای مجازی، هزینههای بالا مربوط به راه اندازی اینترنت و ایجاد پهنای باند ، استقبال کم افراد در فضای مجازی، از جمله مشکلاتی است که این موسسات در این دوره تجربه کردند.

مدیر این موسسه در پایان با اشاره به افت شدیدمالی در مقایسه با سال گذشته گفت‌: ما با تمرکز بر فعالیت های دیگر توانستیم از این شرایط عبور کنیم، ولی انتظار داریم برای رفع مشکلات مالی اعتبارات لازم در اختیار این موسسات قرار بگیرد.

شاهین قربانی مدیریکی ازآموزشگاه های زبان اهوازدر گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت :با شیوع بیماری کرونا در کشور، این آموزشگاه مجبور به لغو کلاس‌های زبان شد ولی تنها راه ماندگاری دراین دوره را می توان استفاده از فضای مجازی وخرید نرم افزارهای آموزشی برای دوره های آنلاین عنوان کرد، براین اساس کار تدریس را با تعدادکم زبان آموز آغاز کردیم و با تبلیغ در فضای مجازی توانستیم تعداد بیشتری راجذب کنیم.

قربانی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی یک فرصت جدید برای آموزش است، گفت:ما در این راه با چالش هایی از جمله افت شدید سرعت اینترنت، عدم رضایت مخاطبان از شرایط جدید تدریس، روبروشدیم. بعد ازگذشت پنج ماه از تعطیلی مراکز آموزشی در حال حاضر کلاس های حضوری، به میزان ده درصد دوره های پیش ازشیوع ویروس کرونا تشکیل می شوند، در کلاس‌های آنلاین توانسته ایم از اساتید تهران و خارج ازکشورهم استفاده کنیم.

وی با اشاره به تعطیلی آموزشگاه گفت : آموزشگاه از لحاظ مالی هیچ حمایت خاصی نشد و ما با تلاش خود توانسته ایم  از این مشکلات عبور کنیم.

محسن بابلانی مدیر و  موسس یکی از آموزشگاه های کامپیوتراهواز با اشاره به  هزینه کمتر کلاس ‌های حضوری نسبت به کلاس ‌های آنلاین درگفت‌وگوبا خبرنگار ایرنا اظهار داشت :آموزش مجازی یک اتفاق خوب است به شرطی که همه زیرساخت های آن هم برای کاربر وهم برای مجموعه آموزشی فراهم باشد، که این امر نیاز به ایجاد یک سری سرورهای کمک کننده اینترنتی برای برگزاری کلاس های آموزش غیرحضوری دارد.

بابلانی  در ادامه توضیح داد :بعضی از کاربران با وجود آموزش از طریق فضای مجازی بدون فراگرفتن آموزش صرفا مدرک پایان دوره دریافت می کنند که این خود معضل بزرگ تری است و فلسفه آموزش را زیر سوال می‌برد، به دلیل اینکه این آموزش‌های  لازم رافرا نگرفتند.

 وی در خصوص حمایت مالی از طرف دولت گفت:با توجه به هزینه‌های بالادر مجموعه های آموزشی، دادن وام با مبلغ کم هیچ مشکلی را حل نمی کند.

تولید محتوای آموزشی برای دروس دانشگاهی در بستر فضای مجازی

محمدجوادرشتی مدیرفناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شهید چمران اهواز درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مرکز که کارکنترل وتهیه زیرساخت‌های لازم برای سیستم‌های مجازی دانشگاه، ازجمله آموزش مجازی را به عهده دارد، درشیوع دوره کرونا توانست همکاری مستقیم با بخش آموزش دانشگاه را داشته باشد. این همکاری در زمینه زیرساخت و پشتیبانی نرم افزاری صورت گرفته است.

رشتی با این توضیح که زیرساخت‌های مناسبی دردانشگاه برای  آموزش ایجادشده است، گفت:تولید حجم قابل توجهی از محتوای آموزشی برای دروس، به عنوان اولین تجربه این دانشگاه دراین دوره محسوب می‌شود و تعدادزیادی ازکاربران دانشگاهی توانستند از بستر آموزش مجازی استفاده کنند.

وی ادامه داد: دراین مسیرعلاوه برهمکاری هیات علمی دانشگاه، ازپشتیبانی بخش تکنولوژی ومهندسی کامپیوتر، ازیک پیمانکاربرای سامانه‌های آموزش مجازی استفاده شد، و نیز باشناخت کمبودهادربخش پشتیبانی و زیرساخت‌ها، در مرحله ایی هستیم که این موانع را برطرف کنیم.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شهیدچمران اهواز گفت: از جمله چالش‌های برگزاری آنلاین، عدم آشنایی کاربران با نرم افزارهای آموزشی، همزمان با کار تدریس است که تا حدودی ارتباط دوطرفه بین استاد و دانشجو را با مشکل روبرو می‌کند.

وی درپایان با اشاره به ارایه اینترنت رایگان دراین دوره به دانشجوها گفت:اگر اپراتورهای اینترنتی بتوانند شرایطی را فراهم کنند که بسته‌های اینترنت رایگان در اختیار دانشجوها قرار دهند باعث حضور بیشترو موثرتر این کاربران در فضای مجازی می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ۱۳ مرداد ماه اعلام کرد:استان خوزستان بعد از خروج از وضعیت قرمز کرونا در هفته گذشته، از حالت هشدار خارج شد و در وضعیت سفید قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha