با شیوع کرونا و همهگیری این بیماری ناشناخته که همچنان جولان میدهد و خسارتهای مادی و معنوی زیادی به بخشهای مختلف از جمله نظام تعلیم و تربیت و مدارس وارد کرده، مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید و به منظور تامین زیرساختهای آموزش مجازی و آمادگی برای بازگشایی مدارس برابر دستورالعملهای اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیازمند مشارکت مالی بیشتر خانوادهها هستند.
اگرچه دولت و وزارت آموزش و پرورش با وجود مشکلات و تنگناهای مالی، اقداماتی را برای ایجاد زیرساختهای آموزش مجازی درقالب شبکه "شاد" انجام دادهاند اما بسیاری از مدارس برای تکمیل زیرساختهای آموزش مجازی و خرید ملزومات مورد نیاز برای ضدعفونی کردن روزانه مدارس درصورت بازگشایی از ۱۵ شهریور امسال، نیازمند همراهی و مشارکت مالی خانوادهها هستند.
پایین بودن سرانه مدارس و پرداخت نشدن آن در سالهای اخیر مشکلات این مراکز آموزشی را برای تامین هزینههای جاری و آموزشی از جمله پرداخت قبوض مصرفی آب، برق، گاز و تلفن، خرید ملزومات اداری و لوازم تحریر، تعمیر یا بازسازی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و برگزاری کلاسهای جبرانی یا فوق برنامه برای دانش آموزان بویژه آنهایی که از خانوادههای آسیب پذیر جامعه هستند و یا کرونا سبب بیکاری یا رکود کسب و کار والدین آنها شده، دو چندان کرده است.
کمک به مدارس و دستگیری از آنها در شرایط کرونایی اگرچه ممکن است با صدور بخشنامههای متعدد مبنی بر نگرفتن پول اضافی از خانوادهها هنگام ثبت نام همخوانی نداشته باشد اما مقامات مسوول همواره از مشارکت و کمک داوطلبانه اولیا به مراکز آموزشی به عناوین مختلف از جمله مدرسهسازی و یا کمک به رفع برخی کمبودها و نیازها مدارس استقبال کردهاند.
مدیر یکی از مدارس دخترانه گنبدکاووس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کمک مالی خانوادهها به مدرسه اگرچه داوطلبانه است اما با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی کشور در چند سال اخیر و واریز نشدن هیچ سرانهای به مدارس، میطلبد تا خانوادهها بیشتر به مدارس برای تامین هزینههای جاری، انجام برخی اقدامات عمرانی یا بهسازی کلاسها، خرید ملزمات اداری، لوازم تحریر و دستگیری از دانش آموزان نیازمند مدرسه کمک کنند.
عالیه سلمانی بابیان اینکه کمکهای مالی خانوادهها صرف امورات مدرسه میشود، افزود: اکنون با شیوع کرونا و تغییر رویه آموزش به آموزش مجازی، مدارس مستلزم فراهم کردن زیرساختهای این بخش از جمله خرید نرم افزارهای مورد نیاز که هر کدام هزینه چند ده میلیون تومانی برای مدرسه به همراه دارد، هستند تا فرایند آموزش ادامه یابد و به تحصیل دانش آموزان لطمه وارد نشود.
وی اضافه کرد: مشکلات اقتصادی کشور و دولت سبب شده تا فعلا اعتباری در این خصوص (ایجاد زیرساختها) به مدارس داده نشود و از طرفی مدارس هم نیاز دارند برای استمرار آموزش فرزندان و البته با هماهنگی و تصویب انجمن اولیا و مربیان مدرسه، به خانوادههای نیازمند کمک کنند.
کارشناس مسوول انجمن اولیا و مربیان مدیریت آموزش و پرورش گنبدکاووس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه کمک مالی خانوادهها به مدرسه در شرایط اقتصادی کشور امری پسندیده است اما این کمکها باید داوطلبانه و در قالب دریافت قبض هدیه به مدرسه و یا واریز مستقیم به حساب مدرسه انجام شود.
حسین فدایی با قدردانی از کمکهای خانوادهها به مدارس در چند سال اخیر افزود: به طور میانگین اولیای دانش آموزان گنبدی در هر سال تحصیلی افزون بر ۱۰ میلیارد ریال به مدارس کمک کردند که صرف امورات مختلف مدرسه از جمله پرداخت قبوض آب، برق و گاز و خرید ملزمات اداری و نیز برخی تعمرات و بهسازی کلاسها شده است.
وی تاکید کرد: انجمن اولیا و مربیان در مدارس میتوانند برای جلب مشارکت مالی خانوادهها مصوبه داشته باشند اما مصوبه آنها نباید الزام آور باشد و خانوادهها را در شرایط کرونایی فعلی که مشکلات اقتصادی و معیشتی برای بیشتر خانوادهها ایجاد کرده، تحت فشار بگذارند.
فدایی گفت: انجمن اولیا و مربیان همچنین میتوانند از ظرفیت نیکوکاران، بازاریان و اولیای دانش آموزانی که تمکن مالی بهتری دارند و یا دارای مهارت فنی خاصی هستند، برای رفع کمبودها و نیازهای مدرسه بیشتر استفاده نمایند اگرچه دراین بخش نیز هر گونه کمک فنی یا مساعدت مالی از سوی افراد و خانوادهها باید داوطلبانه و اختیاری باشد.
در همین پیوند مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز به ایرنا گفت: براساس سیاست ابلاغی وزارت آموزش و پرورش بویژه حوزه انجمن اولیا و مربیان این وزارتخانه، دریافت هرگونه کمک مالی از اولیای دانش آموزان و یا نیکوکاران برای تامین برخی نیازهای مالی مدرسه بایستی داوطلبانه و اختیاری باشد و صرفا به حساب بانکی آن مدرسه واریز شود.
کمال الدین نظرنژاد با تاکید بر اینکه مدیران مدرسه باید برای دریافت کمک داوطلبانه، خانوادهها را توجیه نمایند و لیست نیازهای مدرسه را با میزان نیاز مالی آن به صورت شفاف در اختیار آنها قرار دهند، افزود: مردم مشارکت پذیر هستند و اگر مدیران مدارس به درستی مسائل و مشکلات را با آنها در میان بگذارند، بدون تردید از هیچ کمکی به مدرسه دریغ نخواهند کرد.
وی با اشاره به شرایط کرونایی کشور و مشکلات اقتصادی و معیشتی خانوادهها، اضافه کرد: مدیران مدرسه باید این موضوع را مدنظر قرار دهند و برای دریافت کمک به مدرسه اولیای دانش آموزان را تحت فشار قرار ندهند از طرفی خانوادهها نیز در جریان باشند که هزینه آموزش مجازی و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز و همچنین رعایت پروتکلهای بهداشتی و خرید مواد و وسائل ضد عفونی کننده در صورت بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور، هزینههای مدارس را حداقل ۲ برابر کرده است.
نظرنژاد تصریح کرد: درحال حاضر شرایط اقتصادی و تنگناهای مالی دولت و وزارت آموزش و پرورش، تامین هزینههای مدارس را سخت کرده و میطلبد تا خانوادهها و نیکوکاران تا بهبود شرایط کشور و عبور از بیماری کرونا، بیشتر در کنار مدارس برای پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت قرار گیرند.
آموزش و پرورش شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس افزون بر ۸۰ هزار دانش آموز از از پیش دبستانی تا متوسطه دوره دوم دارد.
طبق آخرین اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان تاکنون ۶۴۹ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.
نظر شما