۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83897549
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روایت رسانه‌های آلمانی از انفجار مهیب بیروت

۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83897549
روایت رسانه‌های آلمانی از انفجار مهیب بیروت

تهران- ایرنا- رسانه‌های آلمانی زبان با انتشار تصاویر و گزارش‌هایی از جزئیات انفجار عصر سه‌شنبه در بندر بیروت و تصاویر آن، به پوشش این حادثه و گمانه‌زنی در مورد علت وقوع آن پرداختند.

به گزارش ایرنا، به دنبال آتش‌سوزی گسترده‌ عصر سه‌شنبه در یکی از انبارهای مواد محترقه واقع در بندر بیروت، انفجار مهیبی در انبارهای مجاور حاوی نیترات آمونیوم رخ داد که طی آن دست‌کم ۱۰۰ نفر کشته و حدود ۴ هزار نفر زخمی شدند. پیش بینی می شود که در اثر این انفجار که از سال ۲۰۰۵میلادی شدیدترین انفجار در بیروت شناخته می شود شمار کشته ها از این تعداد هم فراتر رود.

در همین رابطه رسانه های آلمانی زبان امروز (چهارشنبه) با انتشار گزارش های تصویری و متنی اخبار مربوط به این انفجار را پوشش داده و در خصوص علل وقوع آن گمانه زنی کردند.

اوضاع به سوی فاجعه پیش می رود

نشریه اشپیگل با انتشار گزارشی تصویری از این انفجار با عنوان «فاجعه بیروت» یاد کرد و نوشت: دهها کشته و هزاران زخمی، ساختمان های ویران شده و خیابان های به هم ریخته، چیزی است که از این انفجار به جا مانده است.

براین اساس وقوع دو انفجار مهیب در پایتخت لبنان به ساختمان های نزدیک به محل حادثه خسارات شدید وارد کرده و خیابان های اطراف آن مملو از خرده های شیشه و تکه های سنگ و آهن شده است.  

به گفته «حسن دیاب» نخست وزیر لبنان عامل انفجار ۲۷۵ تن ماده خطرناک نیترات آمونیوم بوده که طی سالهای اخیر بدون رعایت نکات ایمنی در این بندر انبار شده است.

روزنامه زوددویچه سایتونگ نیز طی گزارشی از ویرانی های گسترده این انفجار خبر داده و نوشته است: شدت انفجار به حدی بوده که تمام محلات نزدیک به آن ویران شده و حتی در مناطق بسیار دور نیز شیشه های پنجره ها و خودروها شکسته است.

به نوشته این نشریه، این انفجار جدای از ویرانی هایی که به جا گذاشته آثار مخربی نیز بر کل لبنان خواهد گذاشت. نگاهی به تحولات لبنان طی ماه های اخیر نشان می دهد زندگی در جایی که پیشتر به «سوئیس خاورمیانه» مشهور بود رفته رفته به اوضاع فاجعه بار نزدیک می شود.

شبکه برق فقط چند ساعت انرژی در روز را تأمین می کند، در عین حال میلیاردها دلار از منابع انرژی دولت کاسته می شود. زباله ها در خیابان ها تلنبار می شوند، در حالی که سالهاست بحث ها برای ایجاد یک سیستم دفع زباله جدید به جایی نرسیده است.

در این شرایط پول ملی لبنان ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و روزانه قیمت ها در حال افزایش است. بسیاری از لبنانی ها حتی پیش از آن که موج فشار روز سه شنبه مسیر مخرب خود را از بندر به مرکز پایتخت باز کند، کشور خود را واقعا غیرقابل سکونت توصیف می کردند.

براین اساس حتی اگر کشورهای خارجی، همانطور که در اولین واکنش ها اعلام شد، بخواهند کمک های فوری اضطراری را به کشور ارائه دهند، ارائه پشتیبانی طولانی مدت به لبنان دشوار خواهد بود. کشور به سختی چیزی تولید می کند و کاملاً به واردات وابسته است. حتی ۸۰ درصد گندم برای تولید نان نیز وارد می شود. اکنون مهمترین بندر این کشور در حالی تقریباً نابود شده که بزرگترین سیلوی گندم نیز در مرکز انفجار قرار داشت.

نشریه دی سایت نیز در گزارش مفصلی به تحلیل شرایط لبنان پیش و پس از این انفجار پرداخت و بخش اعظم معضلات این کشور را ناشی از ناکارآمدی دولتمردان آن در حل بحران های سیاسی و اقتصادی عنوان کرد. به نوشته این نشریه آلمانی، لبنان پیش از این انفجار نیز شرایط بسیار دشواری داشت و اکنون اوضاع وخیم تر شده است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به شرایط اقتصادی متزلزل و اواضع معیشتی نامناسب در لبنان، بر لزوم کمک رسانی هرچه سریعتر به شهروندان لبنان به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه بزرگتر تاکید شده است.

احتمال انجام حمله تروریستی بعید است

تارنمای خبری هایزه آلمان نیز در گزارشی به این حادثه پرداخته و نوشته است: شدت انفجار بعد از ظهر دیروز بیروت با یک زمین لرزه مقایسه شده است. در این بین تصاویر و فیلم های بسیاری در حال انتشار است که فاجعه را از ابعاد مختلف نشان می دهد. تصویری که به طور گسترده استفاده می شود، ستون بزرگی از دود را در یک ساختمان کنار دریا، آتش بازی هایی در بین شعله های دود و سپس انفجار مهیبی را نشان می دهد.

به نوشته هایزه، نکته حائز اهمیت وضعیت دشوار عرضه مواد غذایی حال حاضر در این کشور است. گزارش هایی از گرسنگی و فقر گسترده در این شهر منتشر شده که ناشی از بحران های سیاسی و مالی اخیر است.

هرچند تاکنون هیچ چیز قابل اطمینانی درباره علت انفجار گسترده ارائه نشده، اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان دهنده انفجار مقدار زیادی نیترات آمونیوم ذخیره شده در بندر است. احتمال وقوع یک حمله تروریستی که می توان بخاطر تنش در لبنان باشد، تاکنون بعید به نظر رسیده است. در عوض سخن از سهل انگاری بزرگ به میان آمده که دلیل احتمالی انفجار مذکور است. گفته می شود مقادیر زیادی نیترات آمونیوم در یک ساختمان در نزدیکی بندر ذخیره شده است.

به گفته یک کارشناس لبنانی، این محموله که از پاییز سال ۲۰۱۴ در بندر بیروت بوده، پیشتر با یک کشتی آورده و در آنجا ذخیره شده است.

برخی رسانه های آلمان نیز تصاویر و ویدیوهای این انفجار ویرانگر را بازنشر داده و از احتمال وجود اتباع آلمانی در بین قربانیان آن خبر دادند. نشریه اشترن در این رابطه نوشت: عکس های منتشر شده میزان ویرانی در بیروت را پس از یک انفجار شدید نشان می دهد.

آسیب به سفارتخانه های آلمان و اتریش

براساس آمار رسمی، در انفجار بزرگ بیروت، بیش از ۱۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند. شدت این انفجار در عصر سه شنبه به قدری بود که موج آن در قبرس نیز احساس شده است.

براساس اطلاعات محافل امنیتی، بیمارستان های بیروت قادر به پوشش تعداد زیاد زخمی ها نبوده اند و برخی از آنها برای معالجه به شهرهای مجاور انتقال یافته اند. همچنین از مناطق اطراف کشور آمبولانس درخواست شده است. تصاویر ویدئویی بقایای ساختمانی و ماشین هایی را که در سراسر بندر به اطراف پرتاب شده اند نشان می دهد.

براساس اعلام وزارت خارجه آلمان، کارمندان سفارت آلمان نیز در بین زخمی ها هستند. بنابه گفته سخنگوی وزارت خارجه، محلی که سفارت آلمان در آن قرار دارد نیز آسیب دیده و احتمال دارد در بین قربانیان اتباع آلمانی نیز وجود داشته باشند.

در واکنش به این انفجار «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در پیامی توییتری اعلام کرد که دولت فدرال از این ضایعه متاسف است و آمادگی دارد از لبنان پشتیبانی کند.

وزارت امور خارجه آلمان هم با انتشار بیانیه ای در صفحه توییتر خود نوشت: تصاویری که از بیروت دیدیم تکان دهنده بود. کارکنان سفارت آلمان در بیروت نیز در بین زخمی های این حادثه هستند و فکر ما با اعضای خانواده زخمی ها و قربانیان است.

این وزارتخانه افزود، بر این اساس آلمان در این لحظات سخت در کنار لبنان ایستاده و آماده کمک در روند امدادرسانی و تحقیقات در زمینه این انفجار است.

از سوی دیگر نشریه دی پرسه اتریش از ویران شدن ساختمان سفارت این کشور در بیروت بر اثر این انفجار خبر داد و نوشت: وقوع دو انفجار قدرتمند در پایتخت لبنان علاوه بر تخریب صدها ساختمان و به جا گذاشتن هزاران کشته و زخمی، به ساختمان سفارت اتریش نیز صدمه زده و امکان ارائه خدمات به مراجعه کنندگان به نمایندگی دیپلماتیک این کشور وجود ندارد.

در پیامی که در صفحه فیس بوک سفارت اتریش در بیروت منتشر شده آمده است: ساختمان سفارت در منطقه اشرفیه آسیب دیده و مطمئن نیستیم سفارت طی روزهای آینده برای خدمات دهی آماده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha