انتخابات سراسری سریلانکا در میان شیوع ویروس کرونا برگزار شد

دهلی نو- ایرنا- مردم سریلانکا روز چهارشنبه با حضور در مراکز رای گیری برای انتخاب نمایندگان جدید پارلمان، رای‌های خود را داخل صندوق‌ها انداختند.

به گزارش رسانه‌ی سریلانکایی "نیوز فرست"، کشور سریلانکا با جمعیت ۲۱ میلیون نفر و با اقتصادی که به شدت به صنعت جهانگردی وابسته است، پس از آغاز بحران کرونا با مشکلات اقتصادی مختلفی مواجه شده است. 
 از سوی دیگر بحران‌های سیاسی در این کشور و همچنین وقوع حمله تروریستی سال گذشته و کشته شدن ۲۷۹ نفر، بر رکود اقتصادی این کشور افزوده است. 
دولت گوتابایا راجاپاکس رییس جمهوری سریلانکا امیدوار است که حزب وابسته به آن دو سوم از ۲۲۵ کرسی پارلمان این کشور را به دست آورد و از این طریق قدرت رییس جمهوری را افزایش داده و در مراحل بعد اصلاحات امنیتی، اقتصادی و سیاسی را انجام دهد. 
کمیته انتخابات سریلانکا گفت: رای دهندگان سریلانکایی با پوشیدن ماسک و حفظ یک متر فاصله در ساعات اولیه آغاز انتخابات، در پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا نماینده مورد نیاز خود را انتخاب کنند. 
سامان سری راتنایاک یک مقام کمیته انتخابات سریلانکا گفت: در ساعات اولیه انتخابات ما شاهد حضور تعداد زیادی از افراد واجد شرایط بودیم.  اگر این روند ادامه یابد احتمالا ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد که با توجه به وضعیت کرونا، آمار خوبی است. 
تا عصر روز سه شنبه حدود ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در سریلانکا به ویروس کرونا مبتلا شده و یازده نفر نیز قربانی این بیماری شده‌اند. در مقایسه با سایر کشورهای جنوب آسیا، سریلانکا دارای آمار بسیار پایینی از تلفات کرونا می‌باشد. 
در مراکز رای گیری کادر درمانی حضور یافتند تا از رعایت نکات بهداشتی توسط مردم اطمینان حاصل شود. 
ماهیندا دشاپریا رییس کمیته انتخابات سریلانکا گفت: مرکز رای گیری از ساحل، رستوران یا بازار امن‌تر است. 
گوتابایا راجاپاکس در ماه نوامبر سال گذشته به عنوان رییس جمهوری سریلانکا انتخاب شد. وی در شعارهای انتخاباتی خود اعلام کرده است که روابط با چین را گسترش خواهد داد. 
رییس جمهوری سریلانکا همچنین امیدوار است ماهیندا راجاپاکس برادر خود و رییس جمهوری سابق این کشور را به عنوان نخست وزیر سریلانکا معرفی کند. 
این دو برادر از شخصیت‌های محبوب در میان حزب حاکم و بزرگ سینهالایی در سریلانکا هستند. این دو فرد همچنین نقش مهمی در به پایان رساندن جنگ‌های داخلی علیه گروه‌های جدایی طلب تامیل ایفا کردند. 
جنگ ۲۶ ساله داخلی سریلانکا در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید. ماهیندا راجاپاکس در آن زمان ریاست جمهوری این کشور را بر عهده داشت. اتهامات‌ زیادی در مورد جنایت جنگی و شکنجه غیر نظامیان تامیل علیه ارتش سریلانکا مطرح شده است که دولت سریلانکا آن‌ها را رد کرده است. 
احزاب مخالف سیاسی سریلانکا معتقدند که افزایش قدرت رییس جمهوری، این کشور را به سوی استبداد خواهد کشاند و فعالیت‌های سازمان‌های مستقل تحت نظر پارلمان سریلانکا محدود خواهد شد. 
نتایج انتخابات سراسری سریلانکا تا روز پنجشنبه اعلام خواهد شد. 
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha