۱۶ مرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۴۷
کد خبر: 83898942
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نرسیدن آب سد گاوشان دلیل کمبود نیازهای آبی شهر کرمانشاه است

کرمانشاه- ایرنا- قرار بود سال ۹۴ آب سد گاوشان وارد مدار شود و نیازهای آب شرب شهر کرمانشاه را تامین کند اما به دلیل تاخیر در اجرای این پروژه و نرسیدن آب این سد اکنون شاهد بروز مشکلاتی در زمینه تامین آب مورد نیاز مردم این شهر هستیم؛ این اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه در زمینه دلایل افت فشار و قطعی آب این کلانشهر است.

سد گاوشان که سال ۸۳ افتتاح شده و در شهرستان کامیاران استان کردستان واقع شده به صورت مشترک توسط استان های کرمانشاه و کردستان مورد استفاده قرار می گیرد و قرار است ۶۳ میلیون مترمکعب از آب شرب مورد نیاز کلانشهر کرمانشاه را تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه روز پنجشنبه در آیین تجلیل از خبرنگاران استان به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار به سوالات و دغدغه های اصحاب رسانه پاسخ گفت و در تشریح دلایل قطعی و افت فشار آب این روزهای کلانشهر کرمانشاه گفت: همکاران ما در شرکت اب و فاضلاب استان به امید ورود آب سد گاوشان به مدار شهر کرمانشاه اقدامی برای تامین آب این شهر نکردند که متاسفانه این آب تاکنون به شهر نرسیده و قطعی و افت فشارها در این روزها خودنمایی می‌کند.

«علیرضا کاکاوند» توضیح داد که نیاز آبی شهر کرمانشاه حدود ۱۳۷ میلیون متر مکعب است که حدود ۴۳ میلیون مترمکعب آن از چاه‌های میان دربند، ۳۷ میلیون مترمکعب هم از دیگر چاه ها، سراب ها و یک قنات تامین می شود و قرار بود حدود ۶۳ میلیون مترمکعب هم سد گاوشان تامین شود که اکنون از محل این سد حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر بر ثانیه یعنی ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب آب وارد مدار می شود و مشکلات کمبود آب کلانشهر کرمانشاه اکنون از این محل است.

وی تصریح کرد که همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب به امید رسیدن آب سد گاوشان اقدامی برای تامین آب نکردند در حالیکه اگر ما هر سال ۲ تا سه حلقه چاه حفر می کردیم اکنون در کوتاه مدت برای تامین آب شهروندان کرمانشاهی این همه مشکل نداشتیم.

او متولی تامین آب را شرکت آب منطقه ای دانست و افزود: همکاران ما در این شرکت هم زحمات زیادی در این ارتباط کشیده اند و سد، خط انتقال و تصفیه خانه هم ایجاد کرده اند اما به دلیل مسایل مالی تاکنون نتوانسته اند این پروژه را به اتمام برسانند.

وی با بیان اینکه پروژه تامین اب شرب شهر کرمانشاه از محل سد گاوشان در مراحل انتهایی کار قرار دارد اما یادآوری کرد که هنوز آن میزان ابی که قرار بود وارد مدار شود نشده و کمبودهای شهر کرمانشاه به این دلیل است.

۴۵درصد تاسیسات شهر کرمانشاه فرسوده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه سخنانش یکی دیگر از مشکلات حوزه آب در کلانشهر کرمانشاه را فرسودگی شبکه و تاسیسات دانست و گفت: در کنار کمبود آب ما با فرسودگی تاسیسات روبرو هستیم به طوری که بالاترین درصد پرت و هدر رفت آب را در بین مراکز استان ها در شهر کرمانشاه داریم.

کاکاوند توضیح داد که طول شبکه و تاسیسات آب شهر کرمانشاه حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر است که از این میزان حدود ۴۵ درصد آن معادل حدود ۸۰۰ کیلومتر باید تعویض شود که کار خیلی سختی است و نیاز به اعتبارات کلانی دارد.

او گفت که سال گذشته برای اصلاح شبکه شهر کرمانشاه ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص دادند اما برای اصلاح شبکه های شهر نیاز به بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی به صورت مصداقی به وضعیت تصفیه خانه شهید نظری شهر کرمانشاه اشاره کرد که در سال ۱۳۴۲ ساخته شده و تاکنون هیچ یک از اجزا و تاسیسات آن عوض نشده و عمر مفید آن هم به پایان رسیده در حالیکه عمر مفید این گونه پروژه ها معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ سال است اما تاکنون حتی یک مورد الکترو موتور و پمپاژ آن عوض نشده و هر لحظه ممکن است از کار بیافتاد که اتفاقا سه ماه قبل هم از کار افتاد و موجب بروز مشکلاتی شد.

او در پایان سخنانش با بیان اینکه کمبود، افت فشار و قطعی آب در شهر کرمانشاه یک واقعیت است و ما از طرح آن توسط رسانه ها و انتقاد در این رابطه ناراحت نمی شویم، گفت: اما انتظار داریم که اقداماتی که در راستای تامین آب در سطح استان می شود هم به اطلاع مردم برسد.

وی به صورت مصداقی به موضوع تامین اب روستای «حسن سلیمان» و روستاهای اطراف آن اشاره کرد و افزود: این روستا چندین سال آب نداشت و همکاران ما پس از تلاش های فراوان و ۷۲ ساعت کار مستمر موفق به تامین آب این روستا شدند و انتظار داریم این موضوع اطلاع رسانی شود. 

وی از تلاش ها و زحمات خبرنگاران استان کرمانشاه در اطلاع رسانی و فرهنگسازی در سطح جامعه قدردانی کرد و گفت: ما از طرح هرگونه انتقاد و پیشنهادی توسط رسانه ها استقبال می کنیم و معتقدیم که رسانه ها به رفع مشکلات این حوزه می توانند کمک شایانی کنند.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایای از زحمات یکساله خبرنگاران تجلیل شد.

استان ۲میلیون نفری کرمانشاه ۳۷۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد ۲۲۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.