غدیر خم در ایران اسلامی

۱۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۰۷
کد خبر: 83900449
غدیر خم در ایران اسلامی

استان ها - ایرنا - همزمان با فرا رسیدن هجدهم ذی‌الحجه، روز عید غدیر خم، بزرگترین عید شیعیان و روز تجلی ولایت و امامت، مراسم عید عاشقان ولایت در نقاط مختلف کشور برگزار شد.

به گزارش گروه استان ها هموطنان در سراسر کشور از جمله ارومیه، آستارا ، مشهد ، همدان ، بوشهر  ، تهران، کرج و  شهر ری   با اجرای سرودهای خیابانی، حرکت کاروان‌های شادی و نورافشانی معابر، واقعه بزرگ غدیر را گرامی داشتند.

آذین بندی و چراغانی معابر، خیابان ها، کوچه ها و سردر مساجد، نصب بنرها و پلاکاردهای تبریک روز عید سعید غدیرخم به شیفتگان علوی و توزیع شیرینی در بسته بندی با رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی از معابر پرتردد شهری از جمله جلوه های عشق مردم ایران اسلامی به مولای متقیان علی (ع) است.

برخی هموطنان از جمله مردم دیار کریمان ، کرمان به دلیل شیوع بیماری کرونا با حذف گردهمایی ها و از طریق فضای مجازی با مدیحه سرایی و مولودی خوانی ارادات خود را به امام خوبی ها و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بار دیگر اثبات کردند.

رزمایش ایران همدل و توزیع یکهزار دستگاه سرمایشی در بوشهر

بوشهری ها همزمان با عید غدیر در قالب نهضت خدمت علوی "رزمایش مومنانه ایران همدل" را برگزار کردند.

به گفته مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر  در این آئین کار توزیع ۴۲ هزار سبد کالای حمایتی به ارزش ۶ میلیارد تومان از طریق پنج فروشگاه ثابت در شهرستان‌های مختلف استان و پایگاه‌های سیار برای روستاهای دورافتاده آغاز شد.

احمد لطفی اضافه کرد: همچنین همزمان با عید سعید غدیر خم کار توزیع یک هزار دستگاه وسایل سرمایشی از جمله یخچال و کولر به ازرش پنج میلیارد تومان با همکاری پایگاه نیروی دریایی بوشهر و سایر دستگاه‌های اجرایی در میان نیازمندان استان انجام شد.

آیین خطبه خوانی غدیر در حرم مطهر رضوی 

زائران آستان ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) ، امروز در مشهد با حضور در صحن و سرای حضرت دوست، عید ولایت و امامت حضرت علی (ع) را به شکرانه اکمال دین و اتمام نعمت بر شیعیان جشن گرفتند.

همزمان با عید سعید غدیر خم آیین خطبه خوانی غدیر با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و زائران و مجاوران حرم امام رضا (ع) در صحن جامع رضوی با رعایت همه پروتکلهای بهداشتی برگزار شد.

۱۱ هزار پرچم عید غدیر خم در همدان

مردم دارالمومنین و دارالمجاهدین ، همدان،  همزمان با عید غدیرخم با نصب ۱۱ هزار پرچم با مضمون حضرت علی(ع) عید بزرگ امامت و ولایت را جشن گرفتند.

به گفته مهدی صلواتیان دبیر ستاد مردمی غدیر در همدان ، این ستاد امسال با راه اندازی پویش هر خانه یک پرچم، تحول چشمگیری برای زیبایی بصری این استان در روز عید غدیرخم فراهم کرده است.

توزیع هزاران هزار وعده غذای گرم

خیرین و دوستداران امام اول شیعیان به میمنت فرارسیدن عید غدیر خم ، امروز هزاران هزار وعده غذای گرم را در شهرهای خود توزیع کردند ؛ مثل یزد که اصناف این شهر ۱۰ هزار وعده غذای گرم بین نیازمندان توزیع کردند یا در سبزوار که ۳۰ هزار پرس غذا توزیع شد. همچنین پنج هزار وعده غذای نذری در گلزار شهدای بندرعباس،  پنج هزار تای دیگر در اهواز ، ۱۵ هزار وعده در مشهد ،  ۸۰۰ پرس غذای گرم از محل  نذورات آستان قدس رضوی برای  محرومان و نیازمندان حاشیه شهر کاشمر ، ۴۰ هزار پرس  در ملارد و ۲ هزار و ۱۰۰ بسته مواد غذایی نیز بین نیازمندان بروجرد توزیع شد.

در دزفول خبر از اطعام ۳۴ هزار نفر توسط هیات روضه الزهرا (س)  بود . کرمانشاه هم از جمله نقاطی بود که از قافله کمک رسانی  و توزیع وعده های غذایی نذری عقب نماند . بگونه ای که معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه از اطعام ۱۰ هزار نفری در روز عید غدیرخم در بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) کرمانشاه از محل عواید موقوفات و کمک‌های مردمی گروه جهادی امام زمان (عج) خبر داد.

همچنین می توان  به خبرهایی مثل توزیع  ۳۵ تن گوشت مرغ به منظور پخت غذای گرم در روز عید سعید در همدان اشاره کرد که تحویل هیات‌ها و موکب‌ها شد.
و اما سبزواری ها ۱۱۰ هزار نان رایگان در مناطق حاشیه این شهر توزیع کردند. روز عید غدیر برای مددجویان کمیته امداد در ایذه ، ۶۰۰ فقره بن‌کارت خرید مواد غذایی توزیع شد.

توزیع ماسک و لوازم بهداشتی 

 امسال به خاطر شیوع کرونا و پیشگیری از آن، هزینه نذورات توسط تشکل‌های دینی یزد صرف تهیه و توزیع ماسک بین شهروندان شد.


کمک به ازدواج زوج های نیازمند 

 ۱۰ زوج نیازمند در شوشتر با مشارکت خیران و بنیاد خیریه آبشار عاطفه‌ها به مناسبت عید سعید غدیر خم به خانه بخت رفتند.

رییس اداره ورزش وجوانان بشاگرد هم امروز گفت: به‌مناسبت دهه امامت و ولایت و عید غدیر، ۵۰ زوج در این شهرستان به‌صورت ازدواج ساده و آسان به خانه بخت رفتند.

در بوشهر نیز همزمان با عید غدیر در قالب نهضت خدمت علوی "رزمایش مومنانه ایران همدل"  با حضور استاندار بوشهر و جمعی از خیران و نیکوکاران این استان برگزار شد.


بخشش قاتل در فارس 

شاید یکی از خبرهای خوب امروز ، خبری از فارس بود که در آن اولیای دم ، قاتل را بخشیدند. این را رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد و گفت: در این پرونده پس از واقع شدن قتل در سال ۸۳ طی درگیری مسلحانه و طی شدن روند قانونی، مرجع قضایی حکم بر قصاص نفس به عنوان حق خصوصی اولیای دم صادر کرد. اما  شورای حل اختلاف با همراهی خیرین و معتمدین با ورود به پرونده و برگزاری جلسات متعدد زمینه ایجاد صلح وسازش و فصل خصومت را فراهم کردند و این پرونده در آستانه عید غدیر منجر به رضایت شکات و رهایی محکوم به قصاص شد.


 

اظهارات امامان جمعه و سایر علمای دینی  درخصوص غدیر 
امامان جمعه شهرها اعم از امامان جمعه اهل سنت و شیعه در گرامیداشت عید غدیر خم ضمن تبریک فرارسیدن این روز ، اظهاراتی را بیان داشتند که شماری از این سخنان در ذیل آمده است:

امام جمعه ابرکوه: غدیر سرآغاز استمرار اسلام راستین است

امام جمعه اراک: پشتیبانی از حریم ولایت مهمترین پیام غدیر است

امام جمعه الیگودرز: غدیر سرچشمه ولایت و امامت است

امام جمعه بندرعباس:غدیر یک مکتب جامعه‌ساز از وحدت امت اسلام است

امام جمعه ایلام: تربیت انسان اصلی ترین نقش ولایت است

ولایت فقیه از برکات چشمه جوشان غدیر است

آیت‌الله صدیقی:تحریف دین در طول تاریخ موجب پراکندگی جوامع اسلامی شده است

تولیت آستان قدس رضوی:تعظیم غدیر بزرگداشت جدی‌ترین سفارش پیامبر اسلام است

رهبر شیعی کشور غنا:اصول دین و نعمت ولایت متضمن وحدت امت اسلام است

عضو مجلس خبرگان :نهادینه کردن پیام غدیر در جامعه یک ضرورت است

یک عالم اهل سنت:ولایت امام علی(ع) یک واقعیت تاریخی غیرقابل انکار است
 

پیام استانداران در عید غدیر 
استانداران ، امروز به مناسبت عید غدیر پیام ها و سخنرانی هایی داشتند که شماری از آنان در ذیل آمده است:

استاندار ایلام: غدیر تداوم خط نبوت است

استاندار خراسان جنوبی: غدیر رمز پایدار تبعیت از عدالت است

استاندار اردبیل: غدیر خم متعلق به بشریت است

استاندار البرز: عید غدیر استمرار مسیر نبوت است

 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha