اضافه برداشت ۳۴ میلیون مترمکعب آب در استان مرکزی متوقف شد

اراک - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: نصب یک هزار و ۵۰۰ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی استان از اضافه برداشت ۳۴ میلیون مترمکعب آب جلوگیری کرد.

عزت‌اله آمره‌ای روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نصب کنتورهای هوشمند در شرایط کم آبی، از سوی وزارت نیرو به عنوان ابزاری کارآمد برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری، به منظور ممانعت از برداشت اضافه انجام می‌شود. اظهار داشت: با نصب این کنتورها در طول سال میزان آب استحصالی هر چاه سنجش و در صورت اضافه برداشت هشدار لازم به بهره‌بردار داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: براساس الزام وزارت نیرو هیچ پروانه بهره‌برداری چاه آب صادر یا تمدید نمی‌شود مگر اینکه کنتور هوشمند روی آن نصب شده باشد.

وی افزود: با مشارکت بهره‌برداران برای نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی، از آثار مخرب استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی جلوگیری می‌شود.

آمره ای افزود: طرح احیا و تعادل بخشی بر منابع آبی استان مرکزی از دهه ۸۰ در استان آغاز شده و تاکنون سه هزار حلقه چاه کشاورزی بدون پروانه که در حال حفر بوده و یا حفر شده بودند، پر شده است.

وی اظهار داشت: بیشترین چاه‌های غیرمجاز کشاورزی در استان مرکزی در شازند، اراک، ساوه، خمین و خنداب شناسایی شده است.

۹۲ درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در حوزه آشامیدنی مصرف می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha