۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 83904367
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه کشت گلخانه‌ای راهکاری برای مقابله با کم آبی

کرج - ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد یکی از راه های مقابله با بحران کم آبی و بهره وری مناسب از آب کشاورزی را توسعه کشت گلخانه ای دانست.

داود بدرزاده روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان نظرآباد با بحران شدید کم آبی و  احتمال پلمب  بخشی از چاه های کشاورزی روبرو است که در صورت پلمب این چاه ها که نیمی از اراضی کشاورزی شهرستان را پوشش می دهد، کشاورزی نظرآباد دچار مشکل اساسی خواهد شد.

وی اظهار داشت:  سال گذشته مجوز ایجاد ۶۵۰ هکتار کشت گلخانه ای در نظرآباد صادر شد و این در حالی است که سطح گلخانه های استان ۲۴۰ هکتار می باشد.

بدرزاده گفت: در صورت ایجاد این سطح گلخانه در شهرستان، انقلابی در تولیدات کشاورزی این نظرآباد و استان به وجود می آید.

وی بیان داشت: برای صرفه جویی آب کشاورزی بایستی در هر مزرعه قسمتی از اراضی را زیر سقف گلخانه ها ببریم به طوریکه این روش کمک زیادی به کشاورزان و تولید در طول بحران آب و اوج مصرف آن که از خرداد ماه تا شهریور ماه هر سال کمک می کند.

وی تاکید کرد: در طول این دوره بایستی تلاش کنیم تا کشت در فضای باز انجام نشود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد ادامه داد: از ۶۵۰ هکتار مجوز صادر شده برای گلخانه ها، هم اکنون ۱۵۰ هکتار در حال احداث  است که شهرک گلخانه ای ۵۰ هکتاری چوپان آباد را نیز شامل می شود.

ایجاد گلخانه ها و نیازمندی شدید به تسهیلات بانکی

بدرزاده با اشاره به بحران های مالی به وجود آمده، گفت: هم اکنون ایجاد این گلخانه ها نیازمندی شدید به تسهیلات بانکی ارزان قیمت دارد و اگر این گلخانه ها ساخته شود دیگر نیازی به کشت سبزی و صیفی در فضای باز نخواهیم داشت زیرا هر گلخانه به طور میانگین می تواند افزون بر ۱۰ برابر فضای باز در  دو دوره تولید داشته باشد.

وی از دیگر روش ها برای بهره وری مناسب از آب کشاورزی را تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان دارویی دانست و تصریح کرد: در سال زراعی گذشته ۳۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت زیره سبز قرار گرفت که در کشت این محصول حتی یک قطره آب استفاده نشد زیرا به صورت دیم کشت شده است.

بدرزاده اضافه کرد: تولید گل محمدی از دیگر گیاهان دارویی است که قابلیت کشت آن در شهرستان وجود دارد.

شهرستان نظرآباد دارای ۲۳ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی  بوده که یکی از قطب های دامپروری استان و کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha