به گزارش ایرنا، توانمندسازی آموزش مجازی وابسته به ایجاد زیرساخت مناسب از جمله اینتزنت رایگان و پرسرعت، کلاس مجازی فعال و دیگر موارد برای دانشآموزان است که این مساله برای دانش آموزان ابتدایی از حساسیت بیشتری برخوردار است زیرا تجربه چند ماه پیش نشان داد که نبود آموزش حضوری برای آنان مشکل بیشتری را بوجود میآورد.
بنا به تاکید صاحب نظران امر، باید هرچه بیشتر در مسیر توانمندسازی آموزش مجازی حرکت کرد تا دانشآموزان به سطح آموزشی مطلوب دست یابند و در سالهای تحصیلی بعدی دچار مشکل نشوند.
تعطیلی ناگهانی مدارس در اسفند سال گذشته به دنبال شیوع ویروس کرونا و تغییر شیوه آموزش از حضوری به غیرحضوری با نبود زیرساختهای لازم و ضعیف بودن سرعت اینترنت در بعضی نقاط ،دانشآموزان و معلمان را برای پیگیری آموزش مجازی از طریق شبکه شاد به دردسر انداخت.
شاد" شبکه آموزش دانشآموزی مورد نظر وزارت آموزش و پرورش بود اما دانشآموزان و والدین آنها در ابتدا از نحوه فعالیت و اجرای این شبکه ناراضی بودند.
اکنون با توجه به ادامه دار شدن این وضعیت و در آستانه تاکید بر بازگشایی احتمالی مدارس و مطالبه خانوادهها مبنی بر آموش به شیوه غیرحضوری ضروری است که این بسترها در استان تقویت شود.
در این راستا والدین برخی دانشآموزان به ویژه کلاس اولیها نگران از این بابت هستند که شروع خواندن و نوشتن برای این دانشآموزان نیاز به آموزش چهره به چهره در مدرسه دارد و در غیر این صورت آسیب بزرگی به دلیل ضعف پایه و بنیان آموزش متوجه آنها میشود و بنا بر این باید زیرساخت مناسبتری برای آموزش غیرحضوری این دسته از دانش آموزان فراهم شود.
دستهای دیگر از والدین با توجه به هشدارهای مکرر مسوولان ستاد مقابله با کرونا درباره شدت شیوع این بیماری در فصل پاییز، برقراری کلاسهای درس را تهدیدی برای سلامت فرزندان خود میدانند و آنها نیز بر این باور هستند که از اکنون باید آزمون و خطا برای آموزشهای غیرحضوری به صفر برسد.
از سوی دیگر مسوولان دستگاه عظیم تعلیم و تربیت دغدغه هر دو نگرش به وضعیت تدریس دانش آموزان بصورت حضوری و یا غیرحضوری را دارند و براین اساس با تاکید بر آمادگی برای آموزشهای غیرحضوری، همچنان منتظر تصمیمات و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند.
تقویت زیرساخت آموزش غیرحضوری، ضامن سلامت دانش آموزان است
والدین برخی از دانشآموزان که هر ساله در این موقع از سال دغدغه لباس فرم، کیف و کفش و ابزار نوشتن آنها را داشتند امسال با نگرانی بیشتری بابت احتمال برگزاری حضوری کلاسهای درس به استقبال سال تحصیلی میروند و ایجاد امکانات و بستر لازم برای آموزشهای غیرحضوری را خواستار هستند.
مادر یک دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: هرچه به زمان بازگشایی مدارس نزدیکتر میشویم نگرانی ما بیشتر میشود و مسوولان امر باید برای سلامت و بهداشت مدارس بیشتر حساسیت داشته باشند.
سیما نصرتی افزود: دانشآموزان به ویژه دوره ابتدایی به دور از چشم پدر و مادر، خیلی از مسائل بهداشتی از جمله زدن ماسک و فاصله گرفتن و شستن دستها را نمیتوانند رعایت کنند.
وی با بیان اینکه زدن ماسک برای چهار تا پنج ساعت بر صورت آن هم کودکان و نوجوانان دانشآموز بسیار سخت و غیرقابل تحمل است، گفت: از سویی بسیاری از دانشآموزان عادت به جابجا کردن لوازم تحریر خود با دیگران دارند که در این شرایط بسیار خطرناک است.
این مادر افزود: اگر یک دانشآموز به کرونا مبتلا شود سلامت جمعیت بسیاری از سایر دانشآموزان، معلمان و خانواده آنها درگیر میشود.
وی از مسوولان و تصمیمگیران درباره موضوع بازگشایی مدارس خواست تا به همه ابعاد و پیامدهای تصمیم خود بپردازند و سلامت دانشآموزان را به عنوان رابطان مرتبط با بخش عظیمی از جامعه که خانوادهها هستند را بیشتر مدنظر قرار دهند.
وی با تاکید بر توسعه و رفع نواقص سیستم آموزش غیرحضوری گفت: باید این شیوه آموزش سالم در دستور کار مسوولان قرار بگیرد تا خانوادهها از این بابت نگرانی نداشته باشند.
پدر یک دانشآموز پایه ششم ابتدایی گفت: موضوع کرونا را نمیتوان ساده انگاشت زیرا این بیماری آنچنان مهلک است که هرگونه بیاحتیاطی میتواند سلامت فرزندان دانشآموز ما را به خطر بیندازد.
اکبر نجفی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به تغییر وضعیت لحظهای شهرستانها به لحاظ تعداد مبتلایان به کرونا نمیتوان حتی یک روز را ملاک سفید بودن یا زرد بودن قرار داد و جان تعداد زیادی از دانشآموزان را به خطر انداخت.
به گفته وی از سویی سطح و میزان رعایت بهداشت در خانوادهها متفاوت است و با توجه به اینکه دانشآموزان از اقشار مختلف جامعه در مدرسه کنار یکدیگر قرار میگیرند و آن هم با بازیگوشیهای خاص خودشان، نمیتوان بیمحابا به حضور آنها به مدرسه راضی شد و به جای آن باید بستر آموزش غیرحضوری شامل اینترنت رایگان و افزایش سرعت آن فراهم شود.
نجفی با اشاره به اینکه آموزشهای غیرحضوری هم مشکلات خاص خودش را دارد، گفت: با این وجود و با توجه به اهمیت و اولویت سلامت فرزندان،حاضر به استفاده از شبکههای اجتماعی برای تحصیل فرزندان خود هستیم.
وی به مدیران، معلمان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت توصیه کرد تا برای فراهم کردن بستر مناسب تعلیم و تربیت در شرایط کرونایی تدابیر اصولی بندیشند.
هرگونه تصمیمگیری برای بازگشایی مدارس منوط به مصوبات ستاد کروناست
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: دستگاه تعلیم و تربیت هیچ نقشی در شیوه بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی 1399-1400 ندارد و هرگونه تصمیمگیری در این رابطه منوط به اعلام مصوبه ستاد مقابله با کروناست.
محمد اعتدادی در گفت و گو با ایرنا افزود: هرچند بر این باور هستیم که آموزشهای غیرحضوری نمیتواند کارکرد حضور در کلاس درس را داشته باشد ولی با توجه به وضعیت و شرایط موجود به لحاظ تهدید ویروس کرونا، آمادگی کامل برای برگزاری کلاسها به شیوه آنلاین را داریم.
وی ادامه داد: بر این اساس بنا به اعلام ستاد مقابله با کرونا برنامههای آموزش دانشآموزان در سناریوهای سفید، زرد، نارنجی و قرمز وضعیت شهرستانها تدوین و اعلام میشود.
اعتدادی یادآور شد: بنا به اعلام وزیر آموزش و پرورش، شروع سال تحصیلی از ۱۵ شهریور قطعی است و از آن زمان همه دانش آموزان باید تحت آموزش قرار بگیرند اما کیفیت عرضه خدمات آموزشی میتواند به صورت حضوری، نیمه حضوری، تلویزیونی، بسته های آموزشی یا شبکه شاد باشد.
وی با بیان اینکه در استان اصفهان این آمادگی وجود دارد که تحت هر شرایطی با سناریوهای پیش بینی شده مدارس در موعد مقرر بازگشایی شود افزود: در خصوص حضوری و غیرحضوری بودن بازگشایی مدارس در مناطق مختلف استان ، دستورالعمل و پروتکلهای بهداشتی بازگشایی مدارس به صورت بومی و ملی آماده شده که پیوست بهداشتی دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: در دستورالعمل آماده شده شرح وظایف هر شخص دیده شده است و این بازگشایی در وضعیت فعلی شیوع کرونا که خانوادهها هم دغدغه همین موضوع را دارند، زیرساخت و بستری نیاز دارد که در استان فراهم است.
وی اضافه کرد: در این دستورالعمل با نتیجهگیری از نظرات کارشناسان مختلف آموزش و پرورش استان، طرحی با عنوان حضور زوج و فرد و یک هفته در میان دانشآموزان در مدرسه ارائه شده است.
اعتدادی ادامه داد: بر این اساس که اگر کلاسی ۳۰ دانشآموز دارد، ۱۵ دانشآموز در یک هفته به مدرسه بروند و در هفته بعد گروه ۱۵ نفری بعدی به مدرسه بروند که این طرح به دلیل امکان مدیریت و نظارت بر نیروی انسانی در مدارس است.
وی به خانوادهها اطمینان داد که نگرانی بابت بازگشایی مدارس نداشته و اطمینان داشته باشند که هرگونه تصمیمی با محوریت سلامت دانشآموزان و همه دستاندرکاران فضای تعلیم و تربیت گرفته میشود.
زیرساخت سامانه آموزش غیرحضوری بومی اصفهان تقویت میشود
معاون پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: زیرساخت سامانه آموزش مجازی بومی دانشآموزان استان با ادامهدار بودن شیوع بیماری کرونا در فصل پاییز تقویت و توسعه مییابد.
غلامحسن سخایی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: سامانه آموزش مجازی دانشآموزان به نشانی "http://erp.isfedu.ir" در اسفند سال گذشته و به دلیل شروع بحران کرونا در استان راهاندازی شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس آموزشهای مربوط به تمام پایههای تحصیلی با حضور معلمان منتخب و نظارت گروههای آموزشی و درسی استان در استودیو مرکز تحقیقات معلمان اصفهان ضبط و در سامانه مربوطه بارگذاری شد.
معاون پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: به طور میانگین از دهه دوم اسفند سال گذشته تاکنون بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر دانش آموز و معلم در هر ساعت از تدریسهای بارگذاری شده در این سامانه استفاده کردند.
سخایی با تاکید بر اینکه اصفهان تنها استانی است که به برنامهریزی برای آموزش از راه دور دانشآموزان بصورت خاص پرداخت، یادآور شد: در این راستا از اکنون برنامه ضبط کتابهای درسی دانشآموزان ۲ مقطع ابتدایی و متوسطه برای سال تحصیلی آینده آغاز شده است.
وی ادامه داد: این سامانه امنترین و مطمئنترین برنامه برای آموزش و گرفتن آزمون از دانشآموزان است زیرا امکان هیچ گونه سوء استفاده و اختلالی در آن وجود ندارد.
سخایی ادامه داد: از هم اکنون تلاشهای بسیاری برای افزایش کاربران این شبکه و امکان برگزاری همزمان کلاسها به صورت آنلاین با حضور تمام دانشآموزان صورت گرفته است.
شیوع بیماری کرونا از اواخر سال گذشته موجب شد که بسیاری از بخشهای جامعه به ویژه آموزش تحت تاثیر قرار بگیرد و دانشآموزان به یکباره و ناخواسته وارد صحنه آموزشهای آنلاین و مجازی شوند و تجربه جدیدی در دوره تحصیل خود داشته باشند.
در استان اصفهان افزون بر ۹۰۰ هزار دانش آموز تحصیل می کنند. تاکنون افزون بر هیجده هزار نفر بر اثر کرونا در کشور جان باختند.
نظر شما