۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 83906677
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

یک متخصص: بهداشت خواب برای سالمندان ضروری است

۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۰۵
کد خبر: 83906677
یک متخصص: بهداشت خواب برای سالمندان ضروری است

گناباد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد رعایت بهداشت خواب را برای افزایش ایمنی بدن سالمندان در دوران قرنطینه و شیوع ویروس همه گیر کرونا ضروری دانست.

دکتر لیلا صادق مقدم روز جمعه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عامل مهم ایجاد آرامش در سالمندان به خصوص در شرایط قرنطینه خانگی ناشی از شیوع ویروس همه گیر کرونا، رعایت بهداشت خواب است. 

وی ادامه داد: بهداشت خواب به مجموعه یادگیریهای شخصی و مجموعه رفتارهایی اطلاق می‌شود که شخص می‌تواند با رعایت آنها خواب راحت و منظم داشته باشد که برای سلامت بدن بسیار مهم و موثر است. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: خواب خوب شبانه می‌تواند بدن سالمندان را در برابر مقابله با عفونت‌ها مقاوم کند.

وی افزود: اختلالات خواب یکی از مشکلات دوران سالمندی و از عوامل مهم مراجعه آنان به پزشکان متخصص است، این اختلالات موجب بیدار شدن مکرر در طول شب و احساس چرت روزانه یا خواب نیمروزی در آنان می‌شو که در زمان شیوع ویروس کرونا رفع این اختلالات از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دکتر صادق مقدم ادامه داد: برخی بی‌خوابی‌ها یا اختلالات خواب موقتی و زودگذر هستند که به درمان خاص نیاز ندارد ولی در بی‌خوابی‌های شدید باید با استفاده از داروهای خواب آور دارای تاثیر کوتاه مدت طبق توصیه پزشک برای رفع تدریجی آنها اقدام کرد.

وی گفت: انسانها با اینکه یک سوم عمر خود را در خواب به سر می برند ولی کمتر به آموزشهای خوب خوابیدن توجه می‌کنند.

این استاد دانشگاه افزود: نخستین مساله، آموزش سالمندان برای تغییر الگوهای خواب است و رعایت بهداشت خواب در غلبه سالمندان بر بی‌خوابی بسیار موثر است.

وی ادامه داد: آرامش قبل از خواب در بهداشت خواب و خواب بدون اختلال نقش موثر دارد لذا باید از مشاهده یا گوش کردن به اخبار و مطالب ناامید کننده قبل از خواب که آرامش افراد را به هم می‌زند پرهیز کرد.

دکتر صادق مقدم گفت: ورزش و فعالیتهای بدنی در طول روز، خوردن شیر گرم و پرهیز از صرف چای و قهوه قبل از خواب در افزایش آرامش و جلوگیری از اختلالات خواب نقش موثر دارد و شستن پا با آب نیمه گرم موجب خواب سریع و راحت در سالمندان می‌شود.

وی افزود: گرچه در زمان قرنطینه خانگی زمان خواب یا بیداری افراد غیر منظم شده است ولی با رعایت بهداشت خواب می‌توان یک ساختار مشخص برای این مساله در طول روز تعریف کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سالمندان به خاطر ضعف سیستم ایمنی بیشتر از سایر اقشار در معرض خطر ابتلا به بیماریها از جمله بیماری کووید ۱۹ هستند لذا باید با حساسیت بیشتر تحت مراقبت قرار گیرند.

شیوع بیماری کووید ۱۹ و افزایش جمعیت سالمندان در گناباد به دغدغه مهم مسوولان تبدیل شده است چرا که ۱۲.۳۰ درصد جمعیت ۹۰ هزار نفری گناباد را سالمندان تشکیل می‌دهند و این شهرستان دومین شهرستان سالمند کشور به شمار می‌رود.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha