راه اندازی مراکز اشتغال زنان آسیب دیده در قزوین ضروری است

قزوین – ایرنا – مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: با توجه به اهمیت حضور زنان آسیب دیده در خانواده ضروری است، شهرداری با مشارکت اداره کل فنی و حرفه‌ای و سمن‌ها برای راه اندازی مراکز توانمندسازی زنان و اشتغال آنها اقدام نماید.

به گزارش ایرنا، مریم بیدخام روز جمعه در جلسه‌ای که در مرکز گرمخانه زنان به منظور ساماندهی و توانمندسازی زنان بی خانمان برگزار شد، افزود: سازمان‌های متولی از جمله بهزیستی و شهرداری با همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد باید برای بازتوانی زنان آسیب دیده اقدام کنند.

این مسوول افزود: در این زمینه خیران و تشکل‌ها هم می‌توانند بازوان اجرایی برای دولت در جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشند.  

وی با بیان اینکه زنان آسیب دیده و بی خانمان عموما از خانواده طرد شده و تحت هیچ حمایتی نیستند، اظهار داشت:  باید با اجرای برنامه‌های حمایتی و توانمندسازی آنها تلاش شود تا با بازخوانی و خودباوری به دامن خانواده و  زندگی عادی برگردانده شوند که این امر مستلزم همکاری و حمایت دستگاه‌های متولی از جمله مددکاران بهزیستی است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تصریح کرد: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یکی از راهکارهایی است که از طریق نهادهای حمایتی دنبال می‌شود و ضروری است قبل از اینکه فردی به دلایل مختلفی از جمله اعتیاد، طلاق، طرد از خانواده و سایر آسیب‌های دیگر کارتون خواب شود مورد شناسایی و حمایت قرار گیرد.

رفع آسیب‌های اجتماعی نیازمند رویکرد حمایتی است

بیدخام افزود: بی‌تردید برای رفع آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک رویکرد حمایتی هستیم، چون تنها با اعمال برخوردهای سلبی و قهری نمی‌توان به نتیجه مطلوبی دست یافت.

بیدخام گفت: باید گرمخانه زنان همچون پناهگاهی شرایط برگشت این اقشار آسیب دیده را به آغوش خانواده‌هایشان فراهم سازد چون در شرایط کنونی بدون توانمندسازی و اقدامات حمایتی، برگشت آنها به جامعه امری دشوار است.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی و ساماندهی افراد بی خانمان بر عهده شهرداری و نیروی انتظامی استان است، اظهار داشت: افراد بی خانمان پس از جمع آوری و غربالگری به مراکز گرمخانه، میان راهی، شلتر و سایر مراکز حمایتی بهزیستی و شهرداری هدایت می‌شوند.

بیدخام با اشاره به اینکه در استان قزوین برای تمامی آسیب‌های اجتماعی با جامعه هدف خاص امکان خدمات رسانی مهیا است، تصریح کرد: ما در هیچ حوزه‌ای از آسیب‌ها اعم از کودکان کار، متکدیان، خانه امن، مرکز مداخله و سایر آسیب‌های اجتماعی مشکل ارایه خدمت در استان نداریم و باید سعی کنیم این مراکز به عنوان مأمنی برای بازتوانی و توانمندسازی افراد آسیب دیده عمل نمایند.

وی ادامه داد:  اگر این کار صورت نگیرد، امکان پراکندگی افراد در شهر، بازتولید آسیب‌ها در سطح وسیع‌تر و گستردگی آسیب‌ها را شاهد خواهیم بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری به جهت اهمیت موضوع در خصوص ایجاد اشتغال برای اقشار آسیب‌دیده مصوب شد که اداره کل فنی و حرفه ای با مشارکت سمن‌ها و پایگاه‌های بسیج نسبت به آموزش و ارائه مدرک معتبر به این افراد اهتمام نماید.

این مسوول خاطرنشان کرد: آموزش، حمایت و توانمندسازی بانوان بی خانمان جهت ایجاد اشتغال پایدار و هدایت آنها به سمت تشکیل شرکت تعاونی از جمله راهکارهای بازگرداندن آنها به خانواده و یکی از راهکارهای تقویت بنیان خانواده در بین این اقشار به حساب می آید.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha