توسعه در راه روستاهای کردستان

سنندج - ایرنا - دگرگونی وضعیت نسبتی در روستاها از جمله دستاوردهایی است که طی هفت سال گذشته از عمر خدمت دولت تدبیر و امید شاهد آن بودیم بطوریکه بسیاری از شاخص‌های بهره‌مندی از زیرساخت‌های این مناطق استان کردستان با افزایش چشمگیری همراه بوده است.

به گزارش ایرنا، توسعه روستایی همواره از اهداف مهم دولت تدبیر و امید بوده و ب‌رغم تمام مشکلات و محدودیت‌های مالی، دولت از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نکرده چون معتقد است روستاها مبدا و منشا اصلی توسعه هستند و غفلت از ظرفیت آنها، تمام برنامه‌ریزی‌های کلان توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دولت تدبیر و امید نیز بر مبدا و منشا بودن روستا در روند توسعه پایدار باور داشته و مجموعه مدیران دولت در کردستان در برنامه‌ریزی‌های خود به ۳۰ درصد جمعیت استان ساکن در روستاها توجه ویژه‌ای داشته و بخشی از انرژی خود را در این راستا معطوف کرده‌اند.

سرمایه گذاری ۹ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریالی در بخش کشاورزی، آسفالت ریزی ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی، رشد ۲۱ درصدی برخورداری روستاها از آب شرب بهداشتی، سرمایه گذاری ۸۵ میلیون ریالی در بخش ورزش روستایی، نوسازی یک هزار و ۱۸۷ روستای کلاس درس، رشد ۳۲.۸ درصدی ظرفیت نفوذ خدمات گاز، نوسازی ۱۵ هزار و ۲۳ واحد مسکونی و افزایش ۹۹ برابری تعداد روستاهای بهره‌مند از اینترنت پرسرعت از جمله خدمات این دولت در روستاهای کردستان است.

۹۸۲۰ میلیارد ریال در بخش کشاورزی کردستان سرمایه گذاری شد

مدیرکل امور شوراهای اسلامی و دهیاری‌های استانداری کردستان گفت: در طول خدمت هفت ساله دولت تدبیر و امید ۹ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش کشاورزی این استان صورت گرفته که با این خدمات،  پنج هزار و ۶۹۴ طرح اقتصادی اجرا شده است.

ابراهیم شریف پور اظهار داشت: این میزان سرمایه گذاری با مدیریت و پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی استان با استفاده از تسهیلات بانکی، کمک بلاعوض و سهم آورده بخش خصوصی برای ایجاد ۳۷ هزار و ۱۹۴ فرصت شغلی و تثبیت ۱۷ هزار و ۷۳۶ فرصت شغلی موجود در بخش کشاورزی انجام شده است.

وی یادآور شد: این سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف شامل آب، خاک و امور فنی و مهندسی، بهبود تولیدات گیاهی و دامی، تعاون روستایی، دامپزشکی، شیلات، صنایع تبدیلی و غذایی و منابع طبیعی و آبخیزداری است که تولیدات دامی با ۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال بیشترین سهم این عرصه را دارد.

شریف پور با اشاره به اینکه تمام این خدمات باعث ارتقا درآمد سرانه، ماندگاری در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهر شده است، افزود: با استفاده از این خدمات تولیدات زراعی با ۵۱ درصد از یک میلیون و ۴۱۰ هزار تن به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تن، محصولات باغی با ۴۱ درصد رشد از ۲۴۰ هزار تن به ۳۴۰ هزار تن، محصولات دامی با ۱۲ درصد از ۱۷۶ هزار تن به ۳۸۷ هزار تن رسیده است.

وی اضافه کرد: افزایش  ۳۶ درصدی ظرفیت پرورش مرغ گوشتی، افزایش ۸۳ درصدی  ظرفیت پرورش مرغ مادر گوشتی، افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد کلنی زنبور عسل، افزایش ۱۵۲ درصدی تولید پرورش قارچ خوراکی، افزایش ۳۳ درصدی تجهیز اراضی آبی به سیستم‌های نوین از جمله عملکرد دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی طی هفت سال گذشته است.

۸۷۶ کیلومتر راه روستایی در کردستان آسفالت شد

مدیرکل امور شوراهای اسلامی و دهیاری‌های استانداری کردستان با بیان اینکه ارتقای شاخص‌های دسترسی به خدمت بهره‌مندی روستاییان از راه آسفالته روستایی از جمله خدمات این دولت در هفت سال گذشته است افزود: در این مدت ۸۷۶ کیلومتر از راه‌های روستایی این استان آسفالت ریزی شده که ۸۲۰ کیلومتر آن توسط راه و شهرسازی و ۶۰ کیلومتر ان نیز توسط راهداری انجام شده است.

شریف پور یادآور شد: با این خدمت شاخص بهره‌مندی جامعه روستاییان استان از راه آسفالته روستایی با ۱۳.۵ درصد رشد از ۳۵.۵ درصد ابتدای سال ۱۳۹۲ به ۴۹ درصد رسیده است و دولت در نظر دارد در قالب طرح ملی اقدام برای احداث و آسفالت ریزی راه‌های اولویت دار روستایی موسوم به ابرار این شاخص را تا پایان ماموریت خود به ۵۳ درصد برساند.

وی اضافه کرد: این استان دارای ۶ هزار و ۱۹۰ کیلومتر راه روستایی است که از این حدود سه هزار کیلومتر آن آسفالت، ۶۳۵ کیلومتر شنی و ۲ هزار و ۶۵۵ کیلومتر راه خاکی است.

وی با بیان اینکه سازمان راهداری، حمل و نقل جاده ای از طرف دولت مامور شده با طرح اقدام ملی راهسازی موسوم به ابرار بخشی از این کمبود را رفع کند، یادآور شد: این استان از این طرح در سال‌های ۹۸، ۹۹ و نیمه اول ۱۴۰۰ سهم ۲۰۰ کیلومتری دارد که تاکنون ۶۰ کیلومتر از این میزان احداث شده است.

۸۵ میلیون ریال در بخش ورزش روستایی کردستان سرمایه‌گذاری شد

شریف پور با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های ورزش روستایی به عنوان یکی از محرک‌های شادابی و پویایی در مورد تاکید قرار گرفته است، تاکید کرد: در این دولت نیز ۱۶ طرح زیرساختی ورزش در روستاهای استان احداث شده است افزود: برای این طرح‌ها ۸۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری شده است.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی و دهیاری‌های استانداری کردستان افزود: این طرح‌ها در ۱۳ روستای این استان شامل سراب قامیش، باباریز، اویهنگ و گلین  سنندج، مالوچه قروه، آرمرده و سیاه حومه بانه، کانی سانان و کانی دینار مریوان، چاغرلو، ایرانخواه و مرخز سقز و دزلی سروآباد است.

وی اظهار داشت: این طرح‌های شامل سالن‌های ورزشی، زمین چمن مصنوعی، زمین روباز خاکی، سالن سقف کوتاه بوده که با اجرای آنها ۵۱ هزار و ۷۳۰ متر مربع به مساحت اراضی ورزشی روستایی استان اضافه شده است.

یک هزار و ۱۸۷ روستای کلاس درس نوسازی شد

مدیرکل امور شوراهای اسلامی و دهیاری‌های استانداری کردستان با بیان اینکه نوسازی و توسعه مدارس از سیاست‌های دولت در راستای کاهش نرح مهاجرت از روستاها به شهرهاست، افزود: در طول دولت تدبیر و امید تاکنون با استفاده از توان خیران و مشارکت دولت یک هزار و ۱۸۷ کلاس درسد بازسازی و نوسازی شده است.

وی اضافه کرد: این تعداد کلاس درس در قالب ۲۸۴ مدرسه با ۲۹۶ هزار و ۵۵۹ متر مربع زیربنا احداث شده که برای اجرای آن ۶ هزار و ۶۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی روستایی در کردستان بهسازی شد

مدیرکل امور شوراهای اسلامی و دهیاری‌های استانداری کردستان با بیان اینکه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی از دیگر اهداف دولت برای ثبات ماندگاری روستاییان و ارتقای کیفیت زندگی آنان است، یادآور شد: با تسهیل گری دولت تدبیر و امید در طول هت سال گذشته ۱۷ هزار و ۲۳ واحد احداث و ۱۵ هزار و ۳۹۳ واحد نیز تعمیر شده است.

شریف پور گفت: این واحدها در سه قالب شامل احداث هشت هزار و ۶۵۱ واحد بهسازی، احداث یک هزار و ۸۰۳ واحد حادثه دیده سیل و احداث چهار هزار و ۵۶۹ واحد آسیب دیده زلزله است.

وی اضافه کرد: واحدهای تعمیری نیز شامل ۲۸۳ واحد حداثه دیده از سیل ۹۸ و ۱۵ هزار و ۳۱۰ واحد آسیب دیده زلزله ۹۶ است.

وی افزود: مقاوم‌سازی واحدهای روستایی نقش مهمی را در کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی دارد که امیدواریم در این راستا بتوانیم با مشارکت مردم، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تعامل بانک‌ها به سطح قابل قبولی در استان برسیم.

۷۸ درصد روستاهای کردستان از آب شرب سالم برخوردار هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان نیز با بیان اینکه آب شرب به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشریت در کل جهان است، افزود: دولت‌های روی کاری آمده در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز از این مسال غافل نبوده و هر یک به نوبه خود سهم بسزایی را در برخورداری مردم روستاییان از این خدمت داشته‌اند.

محمدحسین محمدی یادآور شد: طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب کردستان در ابتدای دولت یازدهم (۱۳۹۲) تعداد مشترکان روستایی آب و فاضلاب استان ۱۰۶ هزار و ۴۹۷ مورد که این آمار با ۲۱ درصد رشد در پایان سال گذشته به ۱۲۹ هزار و ۲۹ مشترک رسیده است.

وی افزود: با توجه به این امار جمعیت روستایی برخوردار از آب سالم در کردستان در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، ۷۰.۴ درصد بود که اکنون به ۷۸.۸۸ درصد افزایش یافته و نشان از رشدی ۱۲ درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان تاکید کرد: در حوزه بهره‌مندی روستاییان استان از آب و شرب سالم فعالیت‌های خوبی در این استان صورت اما برخی مشکلات همچنان وجود دارد به طوریکه هم اکنون از یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه کردستان آب شرب ۹۴ روستا از طریق سیار و با تانکر تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: احداث و تقویت بخش فاضلاب روستایی نیز از ضرورت‌های این بخش وده که هم اکنون یک تفصیه خانه فاضلاب روستایی در مدار وجود دارد و جمعیت تحت پوشش فاضلاب روستای ۱.۵ درصد و تعداد روستاهای برخوردار از این خدمت ۱۴ آبادی است درحالیکه در اسال ۱۳۹۲ هیچ روستایی از این شبکه بهره‌مند نبود.

ظرفیت نفوذ خدمت گاز ۳۲.۸ درصد رشد پیدا کرد

مدیرعامل شرکت گاز کردستان نیز با اشاره به اینکه ارایه خدمت گاز از دیگر عملکردهای دولت در راستای خدمات نظام در مناطق روستایی است، افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید نفوذ این خدمت در مناطق روستایی ۵۸.۵ درصد  بود که هم اکنون با ۳۲.۸ درصد رشد به ۹۱.۳ درصد رسیده است.

احمد فعله گری با بیان اینکه این استان یک هزار و ۶۸۹ روستا با ۱۳۲ هزار خانوار دارد، یادآور شد: شرکت گاز یک هزار  ۵۵۸ روستای قابل گازرسانی از این تعداد را شناسایی کرده که تا ابتدای دولت یازدهم این خدمت ۶۴۹ آبادی با ۷۷ هزار و ۸۲۷ را تحت پوشش خود برده بود.

وی اظهار داشت: توسعه این خدمت در دولت دوازدهم در استان کردستان به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته که در هفت سال گذشته با توسعه این شبکه در ۶۴۹ روستای دیگر با ۴۳ هزار و ۶۱۱ خانوار انجام شده است.

فعله گری گفت: هم اکنون یک هزار و ۲۹۸ آبادی این استان با ۱۲۱ هزار و ۴۳۸ خانواده از خدمت گاز طبیعی برخوردار شده اند و منجر شده تمامی روستاهای بالای پنج خانواده این بتوانند از خدمات شبکه گازرسانی برخوردار شوند. وی گفت: همچنین با اتمام طرح‌های در دست اقدام این استان شاخص بهره‌مندی روستاییان کردستان از خدمت گاز به ۹۵ درصد می‌رسد که انتظار می‌رود این طرح‌ها تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ به اتمام برسد.

افزایش ۹۹ برابری تعداد روستاهای بهره‌مند از اینترنت پرسرعت

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات کردستان نیز در خصوص توسعه ارتباطات نوین در روستاها گفت: در ابتدای دولت یازدهم، فقط ساکنان ۱۱ روستای کردستان از اینترنت پرسرعت بهره‌مند بودند اما تا پایان سال ۹۸ این تعداد به یک هزار و ۸۸ روستا رسید که نشان از افزایش ۹۹ برابری تعداد روستاهای برخوردار از این فناوری دارد.

فردین سعیدی افزود: توسعه ۱۰ هزار پورت تلفن ثابت روستایی، اتصال ۵۰۶ روستای استان به اینترنت پرسرعت مخابرات، اتصال ۵۵۸ روستا به اینترنت پرسرعت بی‌سیم، اتصال ۵۰۷ روستا به اینترنت پرسرعت تلفن همراه(۳G و ۴G) و ارتقای پوشش تلفن همراه ۱۱۳ روستای استان به تکنولوژی ۳G و ۴G، از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید در چند سال گذشته در حوزه فناوری ارتباطات است.

استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان، یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه است و بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۱ نفر جمعیت است که ۷۰ درصد از این افراد در شهرها و ۳۰ درصد نیز در روستاها ساکن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha