۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 83910561
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پژوهش محوری در دانش‌آموزان زیربنای جهش تولید است

گناباد-ایرنا- مدیر پژوهش‌سرای پیامبر اعظم (ص) آموزش و پرورش گناباد گفت: پژوهش محوری در دانش‌آموزان زیربنای تحقق جهش تولید است و باید روحیه کارآفرینی در هنگام تحصیل در بین این قشر نهادینه شود.

مجید دانا روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نام‌گذاری امسال به عنوان جهش تولید توسط رهبر معظم انقلاب افزود: باید فرهنگ کار و تلاش از سنین کودکی و نوجوانی و جوانی بین دانش آموزان و افراد نهادینه شود و فعالیتهای پژوهش محوری متناسب با جهش تولید محور اقدامات مدارس قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر از این زمان و به خصوص از مقطع متوسط دانش آموزان در قالب فعالیتهای پژوهشی با روحیه کار و تلاش و کارآفرینی آشنا شوند در سنین بالاتر توانمندی های کاری آنان افزایش یافته و انسانهای موفقی در عرصه های مختلف خواهند شد.

مدیر پژهش سرای پیامبر اعظم (ص) آموزش و پرورش گناباد گفت: پژوهش به نحو مطلوب در جامعه و بین افراد و دانش آموزان تبیین نشده است و با وجود اجرای طرحها و انجام اقدامات مختلف با ایده‌آلها فاصله داریم و این پژوهش سرا تلاش می کند با توسعه کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی در مدارس و یا در محل این پژوهش سرا فاصله موجود بین دانش آموزان و مقوله پژوهش را کاهش دهد.

دانا از جمله اقدامات این پژوهش سرا را طی سال تحصیلی گذشته راه‌اندازی فن بازار پژوهش محور و کارگاه آموزش کسب و کار و طراحی مسائل مالی با همراهی یکی از هنرستانهای حرفه‌ای گناباد در یکی از مجتمعهای تجاری ذکر کرد.

وی اضافه کرد: در این راستا تولیدات دانش آموزان در تعدادی مغازه که به صورت رایگان توسط این مجتمع در اختیار قرار گرفته بود به فروش می رسید و فرصتی فراهم شده بود که دانش آموزان از نزدیک با بازار کار آشنا شوند.

او در خصوص الزامات پژوهش محوری و تبیین اهمیت پژوهش در بین دانش آموزان و مدارس گفت: باید مدیریت و معلمان مدارس دارای روحیه پژوهش محور باشند و فعالیتهای آموزشی شان مبتنی بر خلاقیت انجام شود و توجه به این مسائل ملاک ارزیابی کاری آنان قرار گیرد و توجه به مقوله پژوهش راندمان فعالیتهای آموزشی را در مدرسه ها افزایش می دهد.

وی افزود: از مجموع بیش از ۲۵۰ مدرسه گناباد انجمهای علمی در ۱۸ مدرسه فعال هستند و باید با بذل توجه بیشتر مسوولان ذیربط این انجمنها در تعداد بیشتری از مدارس راه اندازی شوند و توسعه کمی و کیفی این انجمنها رویکرد مهم پژوهش سرای دانش آموزی گناباد در سال تحصیلی آینده است.

او ادامه داد: انجمنهای علمی زیر مجموعه پژوهشسرای پیامبر اعظم (ص) در رشته های علوم انسانی، زیست شناسی، فیزیک، ریاضی، زبان انگلیسی و هنر در طول سال تحصیلی در مدارس فعالیت می کند و بیشتر گرایش و گستره فعالیت این انجمنها مربوط به رشته علوم انسانی است.

مدیر پژوهش سرای دانش آموزی پیامبر اعظم (ص) گناباد برگزاری نخستین لیگ برتر علمی دانش آموزی با حضور ۸۰ مدرسه در بخشهای مختلف را دیگر فعالیت مهم پژوهش سرای دانش آموزی گناباد طی سال تحصیلی قبل ذکر کرد.

دانا گفت: با وجود اهمیت پژوهش ولی در جذب نیرو پژوهش سرای پیامبر اعظم (ص) در ردیف آخر جذب نیروی انسانی قرار دارد و در زمان جذب نیرو در ابتدا مدارس و کارگاههای آموزشی مدارس و در انتها به پژوهش سرا توجه می شود.

پژوهش سرای پیامبر اعظم (ص) آموزش و پرورش گناباد با اهداف تبیین روحیه پژوهش محوری و تشویق دانش آموزان به فعالیتهای پژوهشی در سال ۱۳۸۵ راه اندزای شد و قبل از آن این فعالیتهای تحقیقاتی در قالب آزمایشهای مرکزی و تعدادی از مدارس فعایت می کرد که بعد از آن آزمایشگاه مرکزی به علوم سرا و به دنبال آن به پژوهش‌سرا ارتقاء یافت.

مهمترین بخشهای فعالیت پژوهش سرای پیامبر اعظم (ص) آموزش و پرورش گناباد در رشته های علوم پایه، زیست شناسی، فیزیک، شیمی و رباتیک است.

هزار و ۸۰۰ فرهنگی در هزار و ۳۱ کلاس درس در قالب بالغ بر ۲۵۰ مدرسه، تدریس ۱۸ هزار دانش آموز را در مناطق شهری و روستایی گناباد در سال تحصیلی آینده برعهده دارند.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha