طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی هرمزگان تدوین شد

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: باتوجه به گستردگی سواحل و پسکرانه توسعه‌یافته استان، طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در ۶ محور تدوین شده است.

علیرضا محمدی کرجی ران روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: بهره برداری مناسب از منابع و ظرفیت‌های منطقه، تعادل بخشی به توزیع جمعیت وفعالیت‌ها در نوارساحلی، همگام سازی منابع اقتصادی باتوسعه اجتماعی برای ایجاد شرایط مناسب، شناسایی مخاطرات محیطی و تهدیدات انسانی، جلوگیری از محیط زیست دریایی ناشی از فعالیت‌های انسانی، بازسازی و احیای زیست بوم های آسیب دیده و همچنین جلوگیری از کاهش گونه های زیستی از مهم‌ترین محورهای تبیین شده در این طرح است.
وی بیان داشت: طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی همچنین تلاش دارد با ایجاد ارزش افزوده درمناطق ساحلی هرمزگان از بروز تضاد و تعارض بین بهره برداران مختلف جلوگیری کند.
دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل هرمزگان اظهارداشت: تلاش جهت دستیابی به تصویری کلان و جامع از مسائل بهم پیوسته درمناطق ساحلی، استفاده از اطلاعات و آمار صحیح در برنامه‌ریزی با درنظرگرفتن شرایط محلی، هماهنگی با طبیعت و محیط زیست، تلاش در ایجاد تشریک مساعی بین تمامی اشخاص ودستگاه‌های ذینفع و مشارکت دادن آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و دور اندیشی و پیش‌بینی مشکلات پیش روی توسعه در مناطق ساحلی استان از دیگر اهداف این طرح است.
محمدی کراجی ران یادآورشد: این طرح از یک سو به همگام ‌سازی و روزآمدکردن اطلاعات و یافته‌های سواحل پرداخته و از سویی دیگر تدقیق مطالعات و یافته‌های طرح ملی در سطح استان را باتوجه به تغییرات اطلاعات و داده‌ها تبیین می‌کند.
وی ادامه داد: نتیجه مطالعه دقیق (ICZM ) در سامانه نرم افزاری پشتیبانی از تصمیم (D.S.S.) تحت محیط (GIS) به آدرس اینترنتی( HICZM.PMO.IR)در دسترس دستگاه ها و ارگان‌های استانی قرار می‌گیرد.
محمدی کرجی ران خاطرنشان کرد: در این سامانه بیش از ۲۰۰ لایه اطلاعات مکانی منطقه ساحلی هرمزگان که مرتبط بااهداف تعیین شده طرح می‌باشد با ارائه اطلاعات مکان محور از محل موردنظر، اطلاعات لازم را جهت اتخاذ تصمیم صحیح در اختیار مدیران استان قرار می‌دهد.
وی گفت: طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) در هرمزگان به‌عنوان نخستین استان ساحلی، اجرا و نقشه راهی برای بهره برداری مناسب از منابع و ظرفیت‌های منطقه ای این استان به شمار می‌آید.
طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی هرمزگان شهریورماه ۹۸ در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصویب شد.
استان هرمزگان دارای ۲ هزار و ۲۳۷ کیلومتر ساحل و  ۱۴جزیره کوچک وبزرگ شامل قشم، کیش، هرمز، هنگام ، لارک، لاوان، بوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فارور ، بنی فارو، شیدور و هندورابی به عنوان پهناورترین استان ساحلی کشور در جنوب واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha