کامروا: صلح شعاری برای متلاشی کردن فلسطین است

تهران- ایرنا- رییس مرکز مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای دانشگاه جرج تاون آمریکا تاکید کرد: معامله و صلح شعاری است برای متلاشی کردن کشور فلسطین و گرفتن همین اندک سرزمین از دست فلسطینی‌هاست.  

«مهران کامروا» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره اعلام عادی‌سازی روابط امارات با رژیم اسرائیل گفت: اعلام صلح و برقراری روابط از سوی کشورهای اسلامی و عربی برای اسرائیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به طور کلی، عادی‌سازی روابط با کشورهایی که قبلا جزو کشورهای کشورهای متخاصم با اسرائیل بودند، یکی از اهداف کلان اسرائیل در عرصه سیاست خارجی است.  

وی افزود: در یکی، دو دهه گذشته روابط غیررسمی میان اسرائیل و برخی از کشورهای عربی برقرار شده بود و این مناسبات به شکل و در ظاهر روابط تجاری در جریان بود. به طور مثال، از سال ۲۰۰۶ تاکنون اتاق بازرگانی قطر و اسرائیل شکل گرفته است و رئیس این اتاق بازرگانی، سمت سفیر غیررسمی را برعهده داشت.  

کشورهای عربی برای دوستی با آمریکا رقابت می کنند

این کارشناس ارشد مسائل جهان عرب ادامه داد: این رابطه پس از بهار عربی بیشتر شد و شرکت‌های امنیتی سایبری در قطر، بحرین، امارات و عمان فعالتر شدند. در این چارچوب، نتانیاهو دو سال قبل به مسقط رفت و با سلطان قابوس هم دیدار کرد.  

کامروا درباره دلایل عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل تصریح کرد: این عادی‌سازی تک‌عاملی نیست. یک دلیل دشمنی با ایران است. هم اعراب و هم اسرائیل دشمن مشترکی دارند و آن، ایران است. از سوی دیگر، کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال رقابت با یکدیگر برای نزدیکی با آمریکا هستند. آنها می‌دانند شریک و متحد اصلی آمریکا، اسرائیل است و دوستی با اسرائیل را عامل قطعی نزدیکی به ایالات متحده می‌دانند.  

وی با بیان اینکه شاهد شکل‌گیری یک هندسه قدرت در عرصه جهانی و خاورمیانه هستیم، خاطرنشان کرد: در این هندسه در حال شکل‌گیری، یک طرف آمریکا و متحدانش هستند و در طرف دیگر، روسیه، چین و ایران و به‌طور کلی، مخالفان آمریکا هستند.  

عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل موجب انحراف افکار عمومی از بایدن شد 

این استاد دانشگاه ابراز داشت: اعلام عادی‌سازی روابط در طول یک روند بود که بالاخره یک زمانی باید اعلام می‌شد. اگر الان این موضوع اعلام نمی‌شد، یکی، دو ماه دیگر اعلام می‌شد.

 کامروا یادآور شد: شیوه اعلام و زمان آن به خاطر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود.  بایدن چند روز قبل معاون خود را در رقابت‌های ریاست‌جمهوری اعلام کرد که این موضوع موجب جلب توجهات به سمت دموکرات‌ها شده بود. تجربه در آمریکا هم نشان می‌دهد، وقتی نامزد انتخابات معاونش را معرفی می‌کند، درصد حمایت‌ها از آن فرد افزایش می‌یابد چراکه حامیان معاون هم پشت سر نامزد انتخابات می‌روند.  

وی افزود: در شرایطی که همه اخبار متوجه بایدن و هریس بود و ترامپ هم در رقابت با بایدن عقب مانده بود. کاخ سفید می‌خواست توجه افکارعمومی و رسانه‌ها به بایدن و معاونش نباشند و اعلام عادی‌سازی امارات و اسرائیل موجب این انحراف افکارعمومی از رشد آرای بایدن و هریس شد.  

اعلام عادی‌سازی روابط هدیه به نتانیاهو و ترامپ بود  

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی به تحولات اسرائیل اشاره کرد و یادآور شد: هر شنبه، اسرائیل شاهد برگزاری تظاهرات علیه نتانیاهو به خاطر وضعیت کرونا و فساد اقتصادی اوست. نتانیاهو به یک پیروزی دیپلماتیک نیاز داشت. اعلام عادی‌سازی روابط با اسرائیل از سوی محمد بن زاید، هدیه‌ای از سوی این مقام اماراتی به ترامپ و نتانیاهو بود.  

کامروا با اشاره به اینکه ۸۰ روز به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده است، بیان کرد: قرار است دو، سه هفته دیگر بن زاید و نتانیاهو به آمریکا بروند تا در کاخ سفید مراسم عادی‌سازی روابط را برگزار کنند. در آن شرایط بازهم ترامپ و نتانیاهو در صدر اخبار قرار می‌گیرند.  

وی در پاسخ به سوالی درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل از سوی دیگر کشورهای عربی گفت: نخستین کشوری که ممکن است اقدام به عادی‌سازی کند، بحرین است چراکه آنها هم روابط حسنه ای با اسرائیل دارند و بعد هم ممکن است عمان و کویت اقدام به این کار بکنند. من فکر می‌کنم عربستانی ها در این شرایط این ریسک را نپذیرند چراکه آنها نمی‌خواهند نقش دوم را داشته باشند و شاید هم این موضوع سورپرایز اکتبر باشد.  

صلح شعاری برای متلاشی کردن فلسطین است 

این کارشناس ارشد مسائل جهان عرب اضافه کرد: قطر دیرتر به روند عادی‌سازی با اسرائیل خواهد پیوست. دلیل آن هم این است که قطر روابط تیره‌ای با امارات دارد و نمی‌خواهد پیرو امارات در عرصه دیپلماتیک شناخته شود وگرنه قطر هم رابطه غیررسمی با اسرائیل دارد.  

کامروا در پاسخ به سوالی درباره احتمال عدم توقف معامله قرن از سوی اسرائیل اظهار داشت: از اواخر دهه ۹۰، اسرائیل هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد. شهرک‌سازی می‌کند، خانه خراب می‌کند، مردم بیشتری را می‌کشد، سرزمین بیشتری را اشغال می‌کند اما هیچ کسی در برابر اسرائیل اقدام جدی نمی‌کند و اعراب سکوت کرده‌اند.  

وی با بیان اینکه فلسطینی‌ها متوجه شده‌اند هیچ کسی به داد آنها نمی‌رسد، ‌ تصریح کرد: معامله و صلح شعاری است که اسرائیل براساس آن می‌خواهد یکی، دو شهرک باقی مانده در دست فلسطینی‌ها را از آنها بگیرد و آنجا را هم بگیرد. معامله و صلح شعاری است برای متلاشی کردن کشور فلسطین و گرفتن همین اندک سرزمینی که دست فلسطینی‌هاست.  

ترکیدن یک ترقه، امارات را خالی از سکنه می‌کند 

این استاد دانشگاه درباره شکل‌گیری رسمی ائتلاف عبری و عربی با اعلام عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل خاطرنشان کرد: نمی‌توان انکار کرد که تعمیق روابط و علنی کردن آن از سوی امارات و اسرائیل خوشایند ایران نیست ولی امارات می‌داند اگر یک ترقه در دوبی و ابوظبی بترکد، این کشور خالی از سکنه شده و اقتصاد این کشور با سر سقوط می‌کند.  

کامروا اضافه کرد: به همین خاطر می‌گویم که علنی‌سازی روابط امارات و اسرائیل نمی‌تواند به شکل رسمی ائتلافی را علیه ایران ایجاد کند وگرنه امارات و اسرائیل به شکل غیررسمی هم با یکدیگر ارتباط داشته و محوریت ضدیت هم علیه ایران وجود داشت. در عین حال من فکر نمی‌کنم تنش تهران و ابوظبی در این موضوع بدتر از تنشی باشد که چند سال پیش شکل گرفته بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha