کارشناس عراقی: شکست در شورای امنیت برای آمریکا تبعات سنگینی دارد

بغداد – ایرنا – کارشناس امور راهبردی در عراق درباره ناکامی اخیر آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت گفت که این شکست بین المللی برای آمریکا تبعات سنگینی دارد و شاید یکی از عوامل تسریع در تقسیم مجدد آمریکا به دو بخش شمال و جنوب شود.

«محمود الهاشمی» امروز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود که در سایه پسرفت اقتصادی و سیاسی آمریکا، شکست اخیر این کشور در شورای امنیت، در حوزه های راهبردی، سیاسی و امنیتی برای آمریکا تبعاتی به دنبال خواهد داشت و شاید یکی از عوامل تسریع کننده در تقسیم مجدد این کشور به دو بخش شمال و جنوب شود.

وی بیان کرد که شکست تحریم تسلیحاتی ایران یکی از سنگین ترین و دردآورترین شکست های آمریکا در نهادهای بین المللی است، زیرا این کشور از قبل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق شورای امنیت برنامه ریزی کرده بود، اما در کمال شگفتی متوجه شد که غیر از یک کشور کوچک، همه اعضای دائم و غیر دائم شورا در کنار او قرار نگرفتند.

به گفته وی، این اتفاق در زمانی روی داد که آمریکا تصور می کرد تبدیل به قدرت بلامنازع جهان شده است و می تواند اراده اش را بر نهادهای بین المللی مانند شورای امنیت و سازمان ملل تحمیل کند.

الهاشمی شکست آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل در مقابله با جمهوری اسلامی ایران به مفهوم از دست رفتن عمق راهبردی آمریکا در جهان و همزمان پسرفت قدرت نظامی آن دانست.

کارشناس مسائل راهبردی عراق توضیح داد که آمریکا در گذشته می توانست درک درستی از شرایط داشته باشد و در صورتی احساس می کرد که طرحش در شورای امنیت با وتو یا مخالفت مواجه می شود از طرح آن تا مدتی خودداری می کرد، اما این بار دست به ریسکی زد که برایش هزینه آور خواهد بود.

وی تاکید کرد که آمریکا در دوره «دونالد ترامپ» شاهد پسرفت های بزرگ در حوزه های جهانی، نهادهای بین المللی و عمق راهبردی و دیپلماتیک به علاوه امنیتی است.

الهاشمی گفت که آمریکا اینک احساس می کند که در دنیا تنها است که بخشی از این احساس ناشی از وضعیت اقتصادی نابسامان و شکست سیاسی در سایه وجود شخصیتی مثل ترامپ در راس هرم قدرت آمریکا است.

به گفته وی، این وضعیت سبب شده است که صاحب نظران از احتمال تقسیم دوباره آمریکا به دو بخش شمال و جنوب خبر دهند.

وی ادامه داد: امروز اروپا از دنباله روی سیاست های آمریکا فاصله گرفته زیرا احساس کرد آمریکا درصدد خارج کردن اثرگذاری اروپا و اتحادیه آن از تحولات بین المللی است به همین دلیل با وجود خروج واشنگتن از برجام، اروپا همچنان به این توافقنامه بین المللی پایبند مانده است.

الهاشمی تاکید کرد که از دست رفتن اعتبار آمریکا در عرصه بین المللی برای این کشور که خود را ابرقدرت جهان می داند، هزینه آور خواهد بود.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، عصر جمعه گذشته (۲۴ مرداد) با مخالفت ۱۳ عضو از مجموع ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت مواجه شد و فقط آمریکا و جمهوری کوچک دومنیکن به آن رای مثبت دادند.

این طرح آمریکا با  ۱۱ رای ممتنع، ۲ رای موافق ( آمریکا و جمهوری دومنیکن) و ۲  رای مخالف روسیه و چین شکست خورد.

اعضای دائم و غیر دائم شوورای امنیت سازمان ملل که رای مخالف یا ممتنع به قطعنامه ضد ایرانی آمریکا دادند، حمایت از برجام و اقدام غیر قانونی آمریکا را دلیل رای خود دانستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha