صف‌آرایی متحدان آمریکا مقابل ترامپ

تهران- ایرنا- رسانه آمریکایی بلومبرگ روز شنبه در تارنمای خود نوشت: در پی شکست گزنده آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، این کشور در تقلا برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران به عنوان یکی از بخش‌های برجام است؛ برجامی که آمریکا دیگر حقی در آن ندارد و حالا باعث شده تا متحدان ترامپ هم در مقابل او قرار گیرند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از بلومبرگ، تلاش ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی در حال انقضای ایران روز جمعه به صراحت در شورای امنیت سازمان ملل متحد رد شد و زمینه را برای بحران دیپلماتیک فراهم کرد و دولت ترامپ را در هم برابر متحدان و مخالفانش قرار داد. 
در این رای گیری، تنها جمهوری دومنیکن به قطعنامه ایالات متحده پیوست و روسیه و چین با آن مخالفت کردند. یازده کشور دیگر رای ممتنع دادند. 
در ادامه مطلب درج شده در این خبرگزاری آمریکایی با عنوان «پیشنهاد ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی به شکستی گزنده منجر شد» آمده است:  «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه پس از رای گیری، شکست شورای امنیت در اقدامی عملی برای دفاع از صلح و امنیت بین المللی را غیرقابل بخشش دانست و افزود: شورای امنیت با این کار درخواست‌های مستقیم  برخی اعراب خاورمیانه را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رد کرد. 
اما شکست قطعنامه آمریکا بدان معناست که ایالات متحده احتمالا تا هفته آینده تهدید خود را برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران به عنوان بخشی از توافق ۲۰۱۵ برای مهار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحویل دهد. هرچند طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای با ایران از جمله متحدان آمریکا می‌گویند واشنگتن که پیش از این مجازات‌های سنگینی علیه ایران وضع کرده نمی‌تواند چنین کاری کند زیرا «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا بیش از دو سال پیش از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. 
 «برایان هوک» رییس پیشین گروه اقدام ایران این هفته گفت که ایالات متحده یک یادداشت قانونی شش صفحه‌ای را منتشر کرده که حق آمریکا برای استفاده از این سازو کار موجود در برجام را توجیه می‌کند، اما دیپلمات‌های اروپایی، روسیه و چین قانع نشدند. 
 «کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل در خصوص رد قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: رد این قطعنامه تعجب آور نبود زیرا اکثریت آشکار اعضای شورای امنیت به ایران برای خرید تسلیحات چراغ سبز نشان داده بودند.  
وی افزود: ایالات متحده هر حقی برای شروع فوری از سرگیری تحریم‌های بین المللی را در روزهای آینده دارد و آمریکا از این راه برای عمل به وعده خود در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی استفاده می‌کند. 
 «گانتر سوتر» سفیر آلمان در سازمان ملل در بیانیه‌ای با بیان این ادعا که کشورش نگران رفتار ایران در منطقه است"، در عین حال افزود:  «آلمان از دادن رای موافق به این قطعنامه خودداری کرد زیرا این امر به ما این اجازه را نمی‌دهد تا به طور مؤثر خطرات مشخص شده را برطرف کرده و امنیت و ثبات را در منطقه بهبود بخشیم» . 
"ژانگ جون" سفیر چین در سازمان ملل گفت:  «نتیجه رای گیری یک بار دیگر نشان داد که یک جانبه گرایی هیچ پشتوانه‌ای ندارد و زورگویی شکست می‌خورد و هرگونه تلاش برای اولویت دادن به منافع شخصی بجای منافع مشترک جامعه بین المللی به بن بست می‌رسد» . 
در این میان تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از تهدید آمریکا در خصوص بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران در حال انجام است. اروپایی‌ها ایده‌هایی از جمله تمدید موقت تحریم تسلیحاتی دارند. از جمله «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه روز جمعه پیشنهاد برگزاری کنفرانس خبری آنلاینی را با رهبران پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان و ایران برای گفت و گو در مورد آینده توافق هسته‌ای داد. 
 


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha