عزاداری با رعایت پروتکل‌ برای حفظ سلامت عزاداران

قم-ایرنا- در جلسه شورای اطلاع‌رسانی که روز سه‌شنبه به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم برگزار شد بر برپایی عزاداری‌های ماه محرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم تاکید شد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم در این جلسه، بیان کرد: نباید حساسیت‌ها را نسبت به خطر ویروس کرونا کاهش دهیم به‌ویژه با آغاز ماه محرم باید حساسیت‌ها افزایش پیدا کند.

"بیژن سلیمانپور" ادامه داد: طی روزهای اخیر شاهد کاهش ملموسی در بین بستری‌ها و فوت‌شدگان کرونایی در قم رخ نداده است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم تاکید کرد: بهترین راهکار جلوگیری و پیشگیری از کرونا رعایت بهداشت فردی و خود نگهداری است.

سلیمانپور ابراز داشت: در دو هفته گذشته شاهد نوعی از تثبیت آمار کرونا در قم بودیم اما این به معنای کاهش آمار نیست.

وی یادآور شد: اساس کار در ایام محرم همان تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا، نظرات فقهی مقام معظم رهبری و مراجع و نظرات کارشناسی مسوولان علوم پزشکی قم است.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد هیات های مذهبی و مساجد قم پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه را رعایت می‌کنند.

سلیمانپور ابراز داشت: قم در بسیاری از زمینه‌ها سرآمد مدیریت بیماری کرونا در کشور است و مردم این استان همکاری‌های ارزنده‌ای با ستاد ملی مبارزه در طول ۶ ماه گذاشته داشته‌اند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم خاطرنشان کرد: در مسیر برپایی مراسم و محافل محرم باید از اقدامات احساسی جلوگیری شده و امور و مسائل بر مبنای قطعیات علمی و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا دنبال شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در این نشست بیان داشت: یکی از نیازهای اساسی شورای اطلاع‌رسانی استان در مسیر مقابله با کرونا مشخص شدن وضعیت محلات مختلف قم در مقدار درگیری با ویروس کرونا است.

"سید موسی حسینی کاشانی" اظهار داشت: از دانشگاه علوم پزشکی قم انتظار داریم آمار و اطاعات دقیق‌تر و متنوع‌تری را برای فرهنگ‌سازی و ایجاد حساسیت‌های بیشتر در اختیار رسانه‌ها قرار بدهد.

مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز یادآور شد: در دو هفته گذشته متوسط فوتی بیماران کرونایی ۵ نفر و بستری افراد نیز ۵۰ نفر بوده است.

سید هاشم صدر خاطرنشان کرد: غربال‌گری نوبت سوم در قم شروع‌شده است.

برخورد با هیات های بی‌توجه

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در این نشست نکاتی را در خصوص تبعات عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا بیان کرد و گفت: مردم می‌توانند شکایات و انتقادات خود را نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سامانه ۳۰۰۰۱۴۱۴۱۰ گزارش کنند.

"محسن اروجی" افزود: برای برگزاری محافل محرم هزار و ۲۰۰ هیات مذهبی به سازمان تبلیغات تاکنون مراجعه کرده و ۶۰۰ تفاهم‌نامه به امضا رسیده است.

اروجی بابیان برخی از پیوست‌های مهم رسانه‌ای ماه محرم، ادامه داد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود در این ایام دوگانگی ساختگی عزاداری و سلامت را به‌درستی بر مردم تشریح کرده و اهمیت رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را یادآور شوند.

وی افزود: رسانه‌ها در کنار عدم پرداختن به برخی حواشی غیرقابل‌اجتناب می‌توانند بر رویکرد نظارت مردم بر مردم و مردم بر هیات های مذهبی تأثیرگذار باشند.

اروجی ادامه داد: نذر ماسک، فرهنگ‌سازی نسبت به ادامه کمک‌های مومنانه، نصب پرچم سیاه در درب تمام منازل، مداحی و سخنرانی آنلاین و طراحی الگوهای جدید عزاداری در محرم امسال بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی یادآور شد: آزمایش سرپایی افراد شرکت‌کننده در هیات های مذهبی یکی از اقدامات پیشگیرانه اولیه قم در برپایی محافل محرم است.

بیشتر هیات های مذهبی قم فاقد مجوز سازمان تبلیغات هستند

مسوول روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی قم نیز گفت: با متولیان هیات های مذهبی برای برگزاری مراسم عزاداری طبق پروتکل‌های بهداشتی چند جلسه طی روزهای گذشته انجام‌شده است.

حجت‌الاسلام حمیدرضا فتحی یادآور شد: امسال برخلاف سالهای گذشته مراسم عزاداری به‌صورت دسته‌جات متحرک نباید در هیج جای استان تشکیل شود.

به گفته وی، ۲ هزار و ۱۴۷ هیات مذهبی در قم فعال است که ازاین‌بین بیش از هزار و ۴۰۰ هیات فاقد مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

وی تاکید کرد: برخی از هییت های بدون مجوز قم ممکن است مشکلاتی را در رابطه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ایجاد کنند.

فتحی خاطرنشان کرد: زیست بوم قم به نوعی است که انتقال برخی از هییت های محلی و فاقد مجوز به فضاهای باز و ظرفیت های خالی دستگاه های اجرایی وجود ندارد.

وی گفت: تمام هییت ها ومحافل عزاداری برای برگزاری محافل عزاداری ماه محرم باید در سامانه بیرق ثبت نام کنند.

فتحی خاطرنشان کرد: ۵۰ هیات مذهبی قم برای تولید ماسک خانگی و توزیع در بین مجالس عزاداری اعلام آمادگی کردند.

پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای ماسک در قم

معاون توسعه تجارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در بخشی از این جلسه، اضافه کرد: روزانه ۲۹۰ هزار ماسک سه لایه در سطح استان قم تولید می‌شود.

"امیر حسین پروان" یادآور شد: همچنین ۷۰ هزار ماسک سه لایه کارگاهی نیز روزانه در واحدهای تولیدی تولید می‌شود.

پروان ادامه داد: نیاز روزانه قم به ماسک ۲۵۰هزار عدد ماسک برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه ۳۵۰ هزار ماسک به غیر از ماسه های دولایه در قم تولید می‌شود.

به گفته معاون توسعه تجارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، هیچ کمبودی از نظر ماسک در قم وجود ندارد و حجم تولید بیشتر از نیاز روزانه مردم است.

پرروان اظهار داشت: روزانه ۱۶۰ هزار ماسک در سطح داروخانه ها، ۳۰ هزار ماسک به علوم پزشکی و ۲۰ هزار ماسک نیز در بین دستگاه های اجرایی توزیع می‌شود.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha