مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی روز چهارشنبه در مانور سایبری بیمه سلامت که با شرکت هشت استان به طور همزمان شروع شد، با بیان اینکه عملکرد دولت در مقابله با کرونا قابل تقدیر است، اظهار کرد: کرونا، آزمون عمومی برای دولت، نظام و مردم شد بهطوری که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب همه مردم، دولت و نظام سربلند از این آزمون بیرون آمدند.
اقدامات بیمه سلامت در زمان همه گیری کرونا
وحید مجیدی با اشاره به اهم اقدامت انجام شده از زمان شوع کرونا تاکنون گفت: ارزیابی وسع متقاضیان بیمه رایگان بر اساس مقررات در شرایط عادی از پایگاه رفاه ایرانیان ۳۰ روز زمان لازم دارد، در بیمار کرونایی دوره بستری برخی افراد ۶ الی ۱۴ روز و حتی کوتاه تر از زمان ارزیابی وسع بود در نتیجه حمایت و صیانت مالی نصیب او نمیشد، از طرفی بیمار خود را قبل از بیماری بیمه نکرده بود پس ما باید بین شرایط خاص کشور ( اپیدمی کووید-۱۹) و قوانین و خط قرمز بیمه، راهی را انتخاب می کردیم.
وی افزود: ما با اتخاذ تمهیداتی ویژه در کوتاه نمودن زمان، ارزیابی وسع فرد مورد نظر و با کمک وزارت رفاه (رساندن آن به یک روز) شرایط خاص را انتخاب کردیم؛ برای این مهم راهکار قانونی هم پیدا کردیم، مواردی از این دست را مشابه مصادیق اورژانس تلقی نمودیم، لذا هر فردی که روی تخت بیمارستان تشخیص کرونا داده می شد، بر روی تخت بیمارستان بیمه می شد؛ با این کار خط قرمز سازمان در بیمه کردن افراد از بین نرفت بلکه زمان ارزیابی وسع تغییر پیدا کرد.
بیمه نمودن ۴۸ هزار نفر از شروع کرونا تا کنون
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی از دیگر اقدمات سازمان در زمان شیوع کرونا را تحت پوشش قرار دادن داروهای مورد استفاده در این بیماری ذکر کرد و گفت: علاوه بر خدمات مورد نیاز در بحث تشخیص و مقابله با کرونا که تحت پوشش بیمه بودند از جمله خدماتی همچون سی تی اسکن، سی بی سی، پی سی آر و آی سی یو، پرداخت ۹۰ درصد هزینهها با تعرفه دولتی در بستری و ۷۰ درصد سرپایی هزینهها آزمایشگاهی، برداشتن برخی گایدلاینهای مرتبط با خدمات تشخیصی و لغو محدودیت در انجام آنها ( به طور مثال در مواقع عادی دوره زمانی برای انجام سی تی اسکن ۱۸۰ روز می باشد، اما نیاز ارائه این خدمت به بیمار کرونایی موجب شد این محدودیتها را حذف کنیم)، از جمله اقدامات سازمان در جهت کاهش آلام شهروندان و مشارکت در تسریع ریشه کنی این بیماری است.
مجیدی خاطرنشان کرد: ارائه پیشنهاد مراقبت از فرد بیمار در منزل به شورای عالی بیمه نظر با صرف هزینه بسیار پایین تر از بستری بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان، ارائه پیشنهاد برای تحت پوشش قرار دادن بیمهای مراقبت در منزل بیماران نیازمند به آی سی یو در چارچوب گایدلاینها و استانداردها از دیگر اقدامات می باشد.
وی اظهار کرد: از فواید این کار میتوان به کم شدن هزینههای بستری، آزاد شدن تختهای آی سی یو و بالا بردن ظرفیت بیمارستانها در پذیرش بیمار با توجه به صف بالا و مراجعه بیمار در زمان اپیدمی بیماری کرونا، موثر بودن فضای خانه و خانواده بر سرعت بهبود فرد بیمار نام برد.
راه اندازی نسخه الکترونیکی
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی از تمدید اعتبار دفترچه بیمه در دو نوبت تا تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹، راه اندازی نسخه الکترونیکی، اجباری شدن استحقاق سنجی به معنای احراز هویت با کد ملی از ابتدای تیر ماه ، حذف دفتر چه کاغذی از ابتدای مرداد ماه سال جاری در بخش سرپایی، استقرار سامانه رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی، تمدید زمان پروتکل های مرتبط با داروهای پرونده ای و یا داروهای خاص در دوران اپیدمی کرونا،اعمال پروتکل های بهداشتی برای کارمندان سازمان خبر داد.
مجیدی از فعال کردن سامانه پاسخ گویی ۱۶۶۶ برای مشاوره های تلفنی در کم کردن مراجعه مردم به بخش بیمارستانی و همچنین آگاهی و آرامش دادن به آنها و کاهش استرس خبر داد و گفت: تشکیل گروهی متشکل از پزشکان متخصص عفونی و متخصص ریه با هدف ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری و راهنمایی کارشناسان پاسخگو در سامانه برای راهنمایی دقیق مردم، نظارت نا محسوس بر شیوه برخورد کارشناسان در پاسخ دهی به مردم از دیگر اقدامات سازمان در دوران کرونایی است.
به گفته مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی، راه اندازی بخش پاسخگویی به سوالات در سایت سازمان، ارسال پیامکهای آموزشی برای بیمه شدگان در روزهای نخست شیوع بیماری، ساخت کلیپهای آموزشی و ارائه آن در رسانه ها، از جمله اقدامات سازمان می باشد.
مجیدی خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۴۸۰ میلیارد تومان از مطالبات موسسات تشخیصی، درمانی طرف قرارداد در راستای حمایت از حوزه سلامت پرداخت شده است.
نظر شما