می گوید رنجی که کودکان و دانشآموزان روستایی، از فقر فرهنگی و مالی چشیده اند، مایه عذابش است، وجدانش از اینکه نتوانسته آنگونه که باید، کاری برای حل مشکلات، انجام دهد، ناراحت است اما اکنون، با موفقیت در کنکور دکتری، دستش برای کمک رسانی به مردم بازتر شده است.
روستازاده است، در همان قلی، از توابع شهرستان جاجرم، به دنیا آمده و درس خوانده، دانشآموخته دانشگاه فرهنگیان است، حضور در کلاس و تدریس را از همان کلاس های روستای قلی و روستاهای اطراف آغاز کرده است.
وی در گفت و گو با با خبرنگار ایرنا گفت: از کودکی، شاهد آسیب های اجتماعی در جامعه و البته در روستای خود، بوده ام. آسیب هایی که حلشان از توان من خارج بود، ازدواج دختران کم سن و سال، طلاق های زودهنگام پس از آن و ترک تحصیل دانش آموزان به علت مشکلات مالی خانواده، آسیب هایی است که مشاهده می کردم اما دستم برای حلشان بسته بود.
وحدانی اظهار داشت: شمار دانش آموزان در روستای ما و روستاهای اطراف از ابتدایی تا متوسطه یک و متوسطه دو، سال به سال آب می رود. دختران به خاطر ازدواج و پسران به خاطر کار و کمک به معیشت خانواده، پشت میزهای مدرسه را خالی می کنند، هر چند در این سال ها، مشکل ترک تحصیل کمتر شده، اما این آسیب همچنان وجود دارد.
وی گفت: زمانی که به عنوان معلم، وارد آموزش و پرورش شدم، خوشحال بودم که در زادگاه خودم، به عنوان مشاور می توانم کمک کار باشم، اما باز هم دستم برای یاری رساندن خیلی کوتاه بود، البته در محیط کوچک روستا، شرایط برای ارجاع دادن به هسته مرکزی مشاوره در شهر جاجرم، مهیا و مناسب نیست، خانواده ها یا توان مالی ندارند و یا به لحاظ فرهنگی به آن اقبالی ندارند.
کمبود مشاور در مدارس
وحدانی با اشاره به کمبود مشاور در مدارس گفت: یکی از مشکلات برای حل مشکلات و آسیب های اجتماعی دانش آموزان، کمبود مشاور است، این امر سبب شده تا شناسایی مشکلات و یا حل آن، به سختی انجام شود.
وی اظهار داشت: از سال ۹۵ که به عنوان مشاور، وارد مدرسه شدم، شاهد بودم که دانش آموزان چگونه با مشکلات گریبان گیر هستند، خیلی وقت ها دانش آموزان خود به من مراجعه کرده و از اینکه خواستگار برایشان آمده و مجبور به ازدواج شده اند، ابراز گلایه و ناراحتی کرده اند. من به عنوان مشاور از حل مشکل آنان بازمانده ام و اینکه کاری از دست من برنیامده عذابم داده است.
وی افزود: همواره تلاش داشتم که با ادامه تحصیل، دست خود را برای حل مشکلات، در روستای خودم، بازتر کنم. انگیزه من برای درس خواندن، همین بوده است، هرچند برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، به تهران انتقالی گرفتم و به پایتخت رفتم اما در این مدت هم، هیچگاه دغدغه مشکلات اهالی روستای قلی و روستاهای اطراف دست از سرم برنداشته است.
وحدانی خاطرنشان کرد: اکنون که در آزمون دکترا با رتبه یک پذیرفته شده ام، گویا اهالی، نوجوانان و دختران دانش آموز، بیش از من خوشحال شده اند. در این چند روز، مدام به من تبریک می گویند، گویا موفقیت من چراغی برای تغییر رویکردها و تفکر خانواده هایشان شده است.
وی گفت: اهالی روستا، می گویند من مایه افتخارشان شده ام و همین سبب می شود تا عزم من برای خدمت به این روستا، بیشتر شود، به خود قول داده ام که پس از دانشآموختگی در مقطع دکتری، به قلی، روستای زادگاهم، بازگردم و اگر قرار است سبب تغییری در جامعه شوم، آن تغییر را از روستای خود آغاز کنم.
وی درباره دلیل موفقیت هایش گفت: در این مدت، همسرم و خانواده ام، همواره یاریگر و همراه من بوده اند.
وحدانی اظهار داشت: علاقه بسیاری به ادامه تحصیل و طی مدارج علمی دارم، بهترین ساعات عمرم، وقتی است که درس می خوانم و یا درس می دهم.
دارنده رتبه اول کنکور دکتری با اشاره به علاقه اش به کشاورزی و باغداری گفت: روستایی هرجا برود، علاقه و عرقش به دامداری و کشاورزی از بین نمی رود. و من هم سعی می کنم در کنار تدریس، باغداری را هم داشته باشم.
محبوبه وحدانی، که رتبه یک کنکور دکتری ۹۹ را به دست آورده است، در مقطع کارشناسی رتبه ۱۹۸ و در مقطع کارشناسی ارشد نیز رتبه ۲ را به دست آورده بود.
کنکور دکتری ۹۹ روز پنجشنبه ۹ مردادماه در ۶۰ شهر کشور با رقابت بیش از ۱۵۰ هزار نفر و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.
نظر شما