رشد ۲ برابری خدمات‌رسانی به عشایر آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- خدمات‌رسانی به جامعه عشایری بخشی از رویکردهای دولت تدبیر و امید از همان سال‌های ابتدایی بوده به گونه‌ای که ارائه خدمات رفاهی و تامین امکانات مورد نیاز این قشر جامعه به همت دولت حدود ۲ برابر شده است تا عشایر نیز در کنار توسعه کشور از این خدمات بهره‌مند شوند و خود را جدای از توجهات دولت نبینند.

به گزارش ایرنا، عشایر به عنوان بخشی از بازیگران اصلی عرصه اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار به شمار می‌روند و رویکرد حمایتی دولت تدبیر و امید نسبت به رفاه و معیشت این قشر نشان از توجه دولت تدبیر و امید به جامعه عشایری است.

روستاییان و عشایر باید خود را در همه امور کشور سهیم و شریک بدانند و ساز و کارهای مناسب در تمام نقاط کشور برای این شراکت باید فراهم شود؛ بر همین اساس رویکرد حمایتی دولت را نه در حد حرف بلکه در عمل باید احساس کنند.

خدمات‌رسانی به جامعه عشایری از بهسازی مسیرهای ارتباطی و ایل‌راه‌ها گرفته تا ارائه خدمات و تسهیلات حمایت از زنجیره افزایش تولید گوشت، گیاهان دارویی، محصولات زراعی و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی، تنها بخشی از تدابیر حمایتی دولت است و این جهت‌گیری اصولی با همکاری دستگاه‌های مختلف در سطح کشور اجرایی می‌شود.

افزایش ۴۹۳ تنی تولیدات سالانه کشاورزی در دولت تدبیر و امید

رییس امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایری آذربایجان‌غربی در این‌باره با اشاره به اینکه اقدامات ارزنده ای در حوزه عشایری استان ارائه شده، گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید میزان خرید و فروش محصولات تولیدی دام عشایری ۷۲۹ تن بود که این میزان در سال ۱۳۹۸ یک‌هزار و ۲۲۲ تن شده است.

غلامرضا سرخوانی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید ۹۸ هزار و ۵۸۴ تن علوفه در بین عشایر توزیع شده است، ادامه داد: میزان تامین و توزیع علوفه دامی عشایر از هشت هزار و ۲۷۵ تن در سال ۱۳۹۲ به ۱۹ هزار و ۵۶۵ تن در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۹۳۹ خانوار عشایری بیمه اجتماعی شده است، اضافه کرد: در بخش بیمه اجتماعی عشایر در ابتدای دولت ۶۲۵ خانوار تحت پوشش قرار گرفته و این رقم در سال ۱۳۹۸ شمسی یک‌هزار و ۵۸۰ خانوار شده است.

وی بیان کرد: در بخش بیمه دام عشایری نیز تاکنون ۲۸۹ هزار و ۵۹ راس دام تحت پوشش قرار گرفته و در بخش خرید و توزیع سوخت نیز تاکنون ۱۰۳ میلیون لیتر به همت دولت در بین عشایر توزیع شده است.

رییس امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: در ابتدای دولت ۴۳ هزار سیلندر گاز مایع در بین عشایر توزیع شده که این میزان در سال ۱۳۹۸ به ۹۸ هزار سیلندر رسیده است.

سرخوانی با اشاره به توزیع ۴۵ هزار و ۵۶ تن آرد به همت دولت در بین عشایر توزیع شده است، بیان کرد: در بخش خرید و توزیع آرد نیز در ابتدای دولت پنج هزار و ۹۹۵ تن آرد در بین عشایر توزیع شده بود که این میزان در سال ۱۳۹۸ به هفت هزار و ۱۶۵ تن رسیده است.

پرداخت ۵۳۴ میلیارد ریال تسهیلات حمایت از عشایر در دولت

رییس اداره بهسازی امور تولید سازمان امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: دولت تدبیر و امید برای حمایت از زنجیره افزایش تولید گوشت قرمز ۵۳۴ میلیارد و ۲۵ میلیون ریال تسهیلات در بخش‌های سرمایه درگردش، خشکسالی و اشتغال پایدار پرداخت کرده است.

نادر پرویشی با اشاره به میزان توزیع تسهیلات سرمایه در گردش برای حمایت از زنجیره افزایش تولید گوشت قرمز در بین عشایر این استان اظهار داشت: ۲۴۵ میلیارد و ۸۷۹ میلیون ریال تسهیلات به ۹۳۲ نفر پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در بخش تسهیلات خشکسالی این بخش نیز ۱۳۷ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال به یک‌هزار و ۲۰۰ نفر پرداخت شده است.

وی بیان کرد: در بخش اشتغال پایدار نیز ۱۵۰ میلیارد و ۶۳۶ میلیون ریال به ۳۷۶ نفر از جامعه عشایری پرداخت شده است.

مرمت ۱۲۲۰ کیلومتر ایل‌راه‌ به همت دولت در آذربایجان‌غربی

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: یک‌هزار و ٢٢٠ کیلومتر ایل‌راه‌ عشایری این استان به همت دولت تدبیر و امید در طول هفت سال گذشته مرمت و بازسازی شده که یکی از مهمترین اقدامات در راستای بهبود وضعیت عشایر به ویژه در زمان کوچ است.

علی ناجی اظهار داشت: با مرمت و بازسازی این مسیرها ۶ هزار و ٩٣٨ خانوار عشایری از آن بهره‌مند شده اند.

وی اضافه کرد: بهبود وضعیت ایل‌راه‌ها از جمله مهمترین برنامه‌های دولت و  اداره‌کل امور عشایر آذربایجان‌غربی است که با اهتمام ویژه‌ای آن را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی ادامه داد: ساماندهی این مسیرها می‌تواند در کمک به عشایر برای کوچ آسان‌تر به ییلاق و قشلاق و محرومیت‌زدایی از این قشر مؤثر باشد.

ناجی گفت: همچنین در طول این مدت ١۵٠ کیلومتر مسیر آبرسانی و تامین آب شرب بهداشتی برای عشایر انجام و در نتیجه آن چهار هزار و ١٩۶ خانوار عشایری از آب شرب بهداشتی بهره‌مند شده اند.

وی با اشاره به تجهیز مناطق عشایری این استان به حمام خورشیدی، گفت: با همت دولت تدبیر و امید ١۴ حمام خورشیدی برای ١٨٢ خانوار عشایر این منطقه توزیع و نصب شده است.

وی ادامه داد: توسعه استفاده از امکانات و دستگاه‌هایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند از مهمترین برنامه‌های اداره کل در راستای خدمت رسانی مناسب به عشایر است.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: بهسازی و احداث ٢١٧ مورد چشمه و آبشخور دامی، بهسازی هفت هزار مترمربع اماکن دامی، احداث سه هزار و ١٨۵ متر کانال انتقال آب کشاورزی، آبرسانی سالانه ٢٩ هزار مترمکعب آب به مناطق عشایری و مرمت و لایروبی ٢٠٠ متر قنات از دیگر خدماتی بوده که به همت دولت تدبیر و امید به عشایر آذربایجان‌غربی ارائه شده است.

ناجی بیان کرد: با اجرای این طرح‌های عمرانی در مناطق عشایری ١۶ هزار و ٨۴٠ خانوار عشایری آذربایجان‌غربی از این خدمات بهره‌مند شده‌اند.

وی تاکید کرد: در مجموع برای این ١۵ طرح‌ با همت دولت تدبیر و امید و توجه آن به بخش عشایر، ٧٩ میلیارد و ٩۴٨ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری سال ١٣٨٧ شمسی، ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در استان وجود دارد، بیان کرد: از این تعداد، ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین‌دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند.

وی با بیان اینکه بهبود معیشت خانوارهای عشایری دارای جایگاه خاصی در بخش کشاورزی است، افزود: هم‌اکنون ظرفیت‌های مطلوبی در بخش کشاورزی استان برای بهبود معیشت خانواده‌های عشایری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به مشکلات بهداشتی و تامین نیازهای آنان در مناطق ییلاقی عشایر در اولویت است، گفت: در این راستا بازدیدهای میدانی از مناطق ییلاقی عشایرنشین صورت می‌گیرد تا مشکلات شناسایی و برطرف شود.

عشایر آذربایجان‌غربی سالانه ۶۸ هزار تن محصول دامی تولید می‌کنند

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: عشایر این استان سالانه بیش از ۶۸ هزار تن انواع محصولات دامی و پروتئینی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

علی ناجی اظهار داشت: از این میزان ۱۶ هزار تن گوشت قرمز، ۵۰ هزار تن شیر و ۲ هزار و ۱۰۰ تن نیز پشم و مو است که سهم ۲۵ درصدی در تولیدات این بخش را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی اظهار داشت: عشایر آذربایجان‌غربی حدود ۲ میلیون واحد دامی سبک و سنگین را در اختیار دارند و و انواع محصولات لبنی و پروتئینی را تولید و و روانه بازار مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه عشایر آذربایجان‌غربی با امکانات محدود خود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند بیان کرد: می‌توان با احیا و تقویت مهارت‌های عشایر و ارائه طرح‌های مشتری‌پسند و طبق نیاز بازار در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید) گام‌های موثری را برداشت.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی تاکید کرد: جمعیت عشایری آذربایجان‌غربی چهار درصد از جمعیت کل استان و ۱۱ درصد از جمعیت روستایی استان را شامل می‌شود و این نشان از میزان تاثیرگذاری عشایر در تولید انواع محصولات دامی و غیردامی است.

 ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در آذربایجان غربی وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است.

 عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

آذربایجان‌غربی سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha