بدون مشارکت مردم حل بحران آب امکان ندارد

سرپرست مرکز بررسی‌ استراتژیک ریاست جمهوری گفت: تاکنون مسأله آب، گویا مسأله دولت بوده و این دولت بود که هم تصمیمات غلط می‌گرفت و هم مردم را الزام می‌کرد که از آن تصمیمات تبعیت کنند، ولی امروز تلاش داریم موضوع و بحران آب را به یک گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم چرا که معتقدیم بدون مشارکت مردم امکان ندارد مسأله و بحران آب حل شود و مرکز بررسی‌ استراتژیک ریاست جمهوری قصد دارد در این زمینه گام بردارد.

دکترحسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری و سرپرست مرکز بررسی‌ استراتژیک ریاست جمهوری در نشست مطبوعاتی بحران آب در ایران که با حضور رییس و نماینده انجمن علمی جامعه شناسی، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات و اندیشکده تدبیر آب ایران در محل مرکز بررسی‌ استراتژیک ریاست جمهوری تشکیل شد، اظهار داشت: حوزه سیاست‌گذاری عمومی غیرسیاسی‌ترین بخش علوم انسانی است، سیاست‌گذاری عمومی به دنبال حل مسایل عمومی کشور از طریق مشارکت همگانی است، در مباحث سیاست‌گذاری عمومی دغدغه‌های سیاسی، جناحی و قدرت ورزی موضوعیت ندارد بلکه مشارکت همگان برای حل مسایل اساسی کشور مطالبه می‌شود.
مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری افزود: اگر در بین جناح‌های سیاسی بر سر مسایل اصلی کشور و دغدغه های عمومی مردم رقابت صورت نگیرد، در چنین حالتی هر روز سیاست‌ورزان به دنبال چالش روی مسایل و موضوعات کم‌ارزش می‌روند.
وی خاطر نشان کرد: تلاش مرکز بررسی‌ استراتژیک ریاست جمهوری بر این است تا مسایل جدی و واقعی کشور را در دستور کار سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای قرار دهد و با دستور کارهای مناسب، جایگاه و اولویت مسایل ملی را ارتقا دهد.
سرپرست مرکز بررسی‌ استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه بحران آب از مسایلی است که در اقدامات و سیاست‌گذاری‌های گذشته ریشه دارد، اظهار داشت: موضوع آب امروز به بحران تبدیل نشده بلکه از آن روزی که تصمیمات غلط در عرصه مدیریت کشور اتخاذ ‌گردید، این مسأله به بحران تبدیل گردید و امروز به حدی رسیده که دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت و یا به گردن کسان دیگری انداخت.
دکتر آشنا اظهار داشت: برگزاری نشست هایی مانند نشست آب، فرهنگ و جامعه، برای اعلام ضرورت یک توبه دسته‌جمعی از سیاست‌گذاری‌های غلط، توبه از مدیریت‌های بخشی و موردی دیدن مسایل ملی و توبه از عدم تأکید بر رعایت استانداردهای ملی و از همه بالاتر توبه نسبت به بی‌توجهی درباره آینده تمدن ایرانی و نسل‌های آینده است.
مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری تصریح کرد: اگر آب نباشد، تمدن ایرانی نه در دراز مدت بلکه در میان مدت و با سرعتی غیرقابل تصور رو به ضعف خواهد رفت.
وی با بیان اینکه مرکز بررسی‌ استراتژیک ریاست جمهوری نهادی دولتی برای ارائه مشورت‌های راهبردی به شخص رییس‌جمهور است، گفت: در وعده‌های دولت تدبیر و امید آمده بود که بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌های نهادهای تخصصی و مدنی، تصمیمات بزرگ گرفته نشود، لذا این جلسه و نشست برای همکاری و مشارکت دادن نهادهای مدنی و تخصصی در یک موضوع ملی تشکیل شده است.
آشنا تصریح کرد: برای حل بحران آب نیازمند مشارکت همه کسانی هستیم که زندگی و محیط زیست آنها تحت تاثیر تصمیمات اتخاذ شده در زمینه آب قرار گرفته است و با تشکیل چنین جلساتی این امکان فراهم می‌شود که صدای همه آنها به سیاستگذاران و نهاد های مسئول برسد و جلساتی که تا آخر سال با مشارکت انجمن جامعه‌شناسی، اندیشکده تدبیر آب ایران و انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار خواهد شد، صدای بلند کسانی خواهد بود که تاکنون صدای آنها شنیده نشده است.
وی خاطر نشان کرد: در نشست‌های تخصصی باید همه متخصصین و بهره‌برداران واقعی آب در قالب تشکل‌های تخصصی خود مشارکت داشته باشند.
مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری اظهار داشت: امیدوارم مرکز بررسی‌استراتژیک ریاست جمهوری بتواند نقش رابط را در خصوص مسایل ملی میان متخصصین، انجمن‌های علمی و مدنی با تصمیم‌گیران برقرار کند.
آشنا گفت: تحولی که در ذهن و عمل سیاست‌گذاران گذشته در زمینه آب، محیط زیست و سد سازی اتفاق افتاده باید برای مردم منعکس شود و فایده آن برای جامعه‌ این خواهد بود که از این به بعد مردم در انتخاب کسانی که می‌خواهند برایشان تصمیم بگیرند، حساسیت بیشتری نشان می‌دهند.
سرپرست مرکز بررسی‌ استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: متأسفانه قصه توسعه کشور از دیدگاه عده ای براساس مهندسی سازه بوده است و امروز زمان آن است و ضرورت دارد که مهندسان در قالب تصمیمات اجتماعی عمل کنند نه مردم در قالب تصمیمات مهندسان.
سرپرست مرکز بررسی‌ استراتژیک ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: تشکیل این جلسات همچنین می تواند تلنگری باشد به علوم اجتماعی ایران، تا محققین این عرصه به مسایل بومی و واقعی سرزمین خود بیش از پیش توجه کنند.
در این نشست محمدامین قانعی‌راد از انجمن جامعه‌شناسی ایران، مهندس اسفندیاری از اندیشکده تدبیر آب ایران و هادی خانیکی رییس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات در سخنانی دیدگاه های خود را در خصوص بحران آب و ضرورت تعامل دولت، نهادهای مدنی، علمی و رسانه ای کشور برای غلبه بر این بحران و جلوگیری از گسترش آن مطرح کردند.
سلسله نشست های و میزگردهای تخصصی «آب، فرهنگ و جامعه» به عنوان اقدامی مشترک از طرف مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن علمی جامعه شناسی ایران و سازمان مردم نهاد اندیشکده تدبیر آب در قالب چهار میزگرد و ۱۰ نشست تخصصی از اواسط مهرماه تا پایان سال جاری برگزار خواهد شد.