گازرسانی به ۹۰ درصد روستاییان مرزنشین خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- بیش از ۹۰ درصد عملیات گازرسانی به روستاهای محروم و مرزی خراسان شمالی در شهرستان راز و جرگلان در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان رازوجرگلان، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هم اکنون ۱۴ هزار و ۳۱۸ خانوار روستایی شهرستان از گاز بهره مند هستند، اظهار داشت: از سال ۹۲ تاکنون ۸۵ روستای این شهرستان مرزی به شبکه گاز سراسری متصل شده اند.

احمدی وحیدی با اشاره به اینکه هم اکنون تنها یک روستای رازوجرگلان با ۵۰ خانوار جمعیت فاقد گاز است، تصریح کرد: اگرچه برخی از آبادی های منطقه جرگلان به دلیل نداشتن کد روستایی و یا خارج بودن از محدوده طرح هادی، گازرسانی نشده اند اما با اقداماتی که اخیرا انجام شد پنج کلاته در منطقه «یکه سعود پایین» وارد حیطه طرح های گازرسانی شد و ۴۰۰ خانوار ساکن در این مناطق توانستند از گاز سراسری بهره مند شوند.

وحیدی با اشاره به مشکلات مالی و یا عدم تمایل ۸۰۰ خانوار روستایی شهرستان برای اتصال به شبکه گازرسانی، افزود: برخی از خانوارهای روستایی شهرستان علیرغم اتصال به شبکه گازرسانی، هنوز نتوانسته اند از این خدمات برخودار شوند،  که این امر نیازمند همیاری و مساعدت نهادهای حمایتی چون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی شهرستان است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که از این رقم ۴۴ درصد در روستاها زندگی می کنند.

ضریب نفوذ گاز در مناطق شهری خراسان شمالی ۱۰۰ درصد و در نواحی روستایی ۹۹.۷ درصد است و هم اکنون ۷۳۹ روستای این استان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند در حالی که میانگین کشوری گازرسانی در مناطق شهری ۹۶.۴ درصد و در نواحی روستایی ۷۵.۳ درصد است.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

این شهرستان سه بخش و ۶ دهستان دارد و ۹۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha