فروش اینترنتی؛ دروازه ورود مبل منبت ملایر به بازار جهانی

همدان- ایرنا- در آشفته بازاری که کرونا ایجاد کرده و قصد رفتن ندارد، تنها راه حیات صنعت مبلمان منبت ملایر، خرید و فروش اینترنتی و پیوستن به جمع محصولاتی است که از این طریق امرار معاش می‌کنند و برای پیشی گرفتن از رقبای خود، راهی جز فروش برخط (آنلاین) طبق سلیقه مشتریان ندارند.

از زمان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بازار شهر جهانی مبلمان منبت، این هنر صنعت خسارت قابل توجهی را متحمل شد، آن هم در زمانی که فعالان مبل و منبت در شُرُف برگزاری جشنواره نوروزی بودند.

 اما با ورود این مهمان ناخوانده، از ۲۰ روز قبل از نوروز ۹۹ تا ۲۳ فروردین امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا بازار مبلمان منبت ملایر تعطیل شد و هیچ فروشی در این حوزه ثبت نشد.

تعطیلی بازاری در قامت جهانی آن هم در نخستین سال جهانی شدنش، ضربه بزرگی به هنر صنعت مبلمان منبت ملایر بود که شاید آسیب کرونا به این حوزه به این سادگی قابل جبران نباشد؛ بازاری که پس از گذران نوروز در تکاپوی جشنواره تابستانی بود، اما باز هم کرونا مانع این فستیوال بزرگ در جنوبی‌ترین شهر استان همدان شد.

از آنجا که زندگی امروزی خرید و فروش به رو‏‌ش‌های جدیدتر، هوشمندانه‏‌تر و لذت‏‏‌بخش‏‌تری را می‏‌طلبد و هر روز تعداد استفاده‌کنندگان و خدمات‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی و مشتریان فروشگاه‏‏‌‏های اینترنتی بیشتر و بیشتر می‌شود، فعالان و دست‌اندرکارن صنعت مبلمان منبت ملایر نیز برای خروج از این وضعیت، به فکر راه‌اندازی سایت فروش برخط و اینترنتی این صنعت افتادند تا شاید از این طریق بتوانند سهم خود را در بازارهای داخلی و خارجی کسب کنند.

در همین راستا طراحی سایت اختصاصی صنعت مبل و منبت ملایر با بِرَند تجاری «ملایر آگر» توسط یکی از معتبرترین و بزرگترین شرکت‌های طراحی سایت‌های کشور «فروش گستر» در حال طراحی و بارگذاری است و به‌زودی برای فروش اینترنتی راه‌اندازی و در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

همچنین به دنبال آن از نیمه تیر امسال شرایط برای ثبت‌نام فعالان صنعت مبل و منبت و نمایشگاه‌داران این شهرستان در سایت فراهم شده است.

صنعت مبلمان منبت ملایر

ملایر آگِر؛ عنوان تجاری مبلمان منبت ملایر

به گفته رییس هیات مدیره بازار مبل ملایر در مرحله نخست حدود ۵۰۰ بِرَند که دارای خدمات پس از فروش، تعهد کاری بالا، چهره‌های خوش‌نام، تولیدات خوب و با کیفیت، جایگاه خوب در بازار فروش مبل و منبت ملایر و نداشتن هیچ شکایتی در اتحادیه خود هستند، برای ثبت‌نام در سایت پیش‌بینی شده است و پس از بارگذاری این سایت، خریداران می‌توانند طرح، رنگ، مدل، نوع پارچه و سایر درخواست‌های خود را به صورت سه بُعدی انتخاب و خریداری کنند.

هنر صنعت مبلمان منبت ملایر همواره از ابتدای راه ملی و جهانی شدن، حامیان زیادی داشت تا امروز که به این مرحله از رشد و نمو رسیده است و نمونه بارز آن «بیژن شهبازخانی» است که سابقه ۲ دوره نمایندگی مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد و به طور قطع می‌توان وی را یکی از حامیان اصلی این صنعت دانست که برای رساندن شهر جهانی منبت به جایگاه کنونی تلاش کرد.

ساخت تیزرهای تبلیغاتی، اخذ تبلیغات گسترده از رسانه ملی برای مبل و منبت ملایر و پخش سه مرحله تبلیغ و هر مرحله ۹ هزار ثانیه، آن هم در بهترین پیک‌های زمانی تبلیغات تلویزیونی، بزرگترین دستاورد و موفقیتی بود که با حمایت و پیگیری‌های وی کسب شد و به گفته فعالان این صنعت اگر معجزه تبلیغات رایگان رخ نمی‌داد، روند رشد و توسعه این صنعت عقیم می‌ماند.

شهبازخانی که هم اکنون استاد دانشگاه تهران است و با حضور در دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت‌های آموزشی، علمی، پژوهشی و درمانی زیادی را انجام داده، مبل و منبت ملایر را همچون فرزند خود می‌داند که در دانشگاه قبول شده و پس از به ثمر نشستن درخت تنومند مبلمان منبت ملایر، همچون پدری دلسوز در تلاش برای راه‌اندازی سایت بازار اینترنتی این هنر صنعت است؛ راهی که به گفته وی حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی را عمده‌ترین هدف می‌داند.

وی در تشریح اقدامات گذشته خود برای فراهم کردن زیرساخت‌های صنعت مبلمان منبت و ساماندهی این صنعت، گفت: زمانی سوداگران یافت‌آباد تولیدات هنرمندان ملایری را نسیه می‌بردند و تولید نهایی هم بدون اشاره به نام ملایر، به نام تهران و دیگر شهرها به فروش می‌رسید.

شهبازخانی که پایه‌گذار نخستین شهرک صنعتی مبلمان کشور در ملایر است، بیان کرد: وقتی می‌دیدم نهالی که سال ۱۳۸۰ توسط هیات دولت به تصویب رسید و در حاجی‌آباد ملایر احداث شد، حالا رشد کرده و به درخت تنومندی تبدیل و ثبت ملی شده، احساس کردم به یکی از بزرگترین آرزوهای زندگی‌ام رسیدم و پس از درخواست رییس هیات مدیره بازار مبل ملایر برای کمک به این صنعت و معرفی آن از طریق صدا و سیما، خودم را آماده کردم.

هدف‌گذاری صنعت مبلمان؛ جذب بازارهای جهانی و منطقه‌ای

وی ادامه داد: پس از دیدار با مدیران ارشد صدا و سیما و برگزاری جلسه‌های متعدد با توجه به سیاست حمایت از تولید داخلی طبق توسعه رهبر معظم انقلاب، به یکباره با اختصاص ۹ هزار ثانیه تبلیغات رایگان برای ملایر موافقت شد و با پیگیری‌های مستمر ۹ هزار ثانیه را به ۲۷ هزار ثانیه افزایش دادیم و پس از ساخت تیزرهای تبلیغاتی، جشنواره‌های تابستانی، زمستانی و نوروزی رقم خورد.

شهبازخانی اظهار داشت: با پخش تیزرهای تبلیغاتی مبل و منبت و معرفی جایگاه ملی و تاریخی ملایر، صنعت مبلمان منبت ملایر دوباره زنده و به تدریج ملایر برند ملی مبلمان کشور شد و ناخودآگاه گردشگری این شهر نیز رونق گرفت و برند مبلمان منبت با ملایر عجین شد.

وی ضمن تقدیر از حمایت‌های استاندار همدان، فرماندار ویژه ملایر، نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه‌های اجرایی، افزود: از سال گذشته با تداوم این حمایت‌ها، دستاوردهای بی‌بدیل صنعت مبلمان منبت در جشنواره‌ها و اخذ رشته مهندسی مبلمان در دانشگاه ملی ملایر، زمینه جهانی شدن این شهر مهیا و به دنبال کسب این افتخار، هدف‌گذاری صنعت مبلمان منبت برای حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای اجنتاب‌ناپذیر شد.

شهبازخانی خطاب به فعالان صنعت مبل و منبت ملایر تاکید کرد: ما برای رسیدن به این هدف بزرگ نیاز به وحدت، همدلی، عزم و اراده پولادین داریم و در نخستین قدم خودباوری در ذهن و ایمان به تغییر در اندیشه و عمل ضرورت کنونی است.

تغییر لازمه حیات شهر جهانی منبت

وی با تاکید بر اینکه برای جهانی شدن صنعت مبلمان ملایر باید در جهان دیده شویم و راه مهم آن راه‌اندازی بهترین سایت اینترنتی است گفت: این صنعت علاوه بر بازار اینترنتی و طراحی سایت معتبر جهانی، نیاز به تغییر، اصلاحات بنیادی در زمینه کیفیت، رنگ و رویه‌کوبی دارد، در غیر اینصورت طی چند سال آینده رقبا گوی سبقت را از ملایر خواهند گرفت و شهر جهانی منبت به آرامی به جایگاه سنتی خود بازخواهد گشت.

این حامی صنعت مبلمان منبت ملایر با اشاره به دستاوردهای شگرفت این هنر صنعت طی چهار سال گذشته، از مشارکت ضعیف فعالان این صنعت در ایجاد بازار اینترنتی ابراز گلایه کرد و گفت: بدون شک تحقق آرزوهای تاریخی ملایر برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی غرب کشور و الگوی تمدن اسلامی، نیاز به وحدت و همدلی و تغییر در روش‌های سنتی دارد.

شهبازخانی خطاب به فعالان صنعت مبل و منبت تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف تغییر در اندیشه و اصلاح در عمل و گذشت و ایثار اجتناب‌ناپذیر است، اگر آن را پذیرفتید، من همچون گذشته بی‌ادعا در کنار شما خواهم بود، اما چنانچه در عمل به همان بازار سنتی و محلی سابق خود دل‌خوش کرده‌اید و توان تغییر ندارید، از پاییز امسال راه ما برای همیشه از هم جدا خواهد شد.

دانشگاه ملی ملایر

پذیرش دانشجو در رشته علوم مهندسی صنایع مبلمان

در این مسیر پُر فراز و نشیب صنعت مبل و منبت ملایر و جهانی شدن آن، دانشگاه ملی ملایر پابه‌پای این هنر صنعت گام‌هایش را آغاز کرد و با راه‌اندازی مرکز تحقیقات پیشرفته مبل و منبت، ظرفیت علمی بالا و امکانات مطلوب علمی و پژوهشی خود را به کار گرفت و این علمِ به‌روز را در اختیار فعالان این صنعت قرار داد.

رییس دانشگاه ملی ملایر تحصیل بیش از ۶ هزار دانشجو در ۹۰ رشته تحصیلی و فعالیت هفت دانشکده و پنج پژوهشکده را ظرفیتی منحصر به فرد برای کمک به حوزه‌های مختلف همچون صنعت مبلمان دانست و آن را گامی محکم برای رسیدن به بازارهای جهانی عنوان کرد.

خسرو سایوند با اشاره به نقش‌آفرینی دانشگاه ملایر به عنوان دومین دانشگاه بزرگ استان همدان در حوزه‌های مختلف گفت: با ورود دانشگاه‌ها به نسل سوم و چهارم، این دانشگاه می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای خود صنعت مبلمان منبت را به یک شهر جهانی تبدیل کند.

وی به ضرورت استفاده از نرم‌افزار به جای سخت‌افزار در توسعه صنعت مبلمان اشاره و بیان کرد: هم اینک دانشگاه ملایر در بخش رنگ، مارکتینگ و رفع نقایص کار را در قالب یک طرح پژوهشی منسجم، در دست اقدام دارد تا به صنعت مبلمان ارایه دهد.

رییس دانشگاه ملایر با تاکید بر اینکه در تولید مصنوعات چوبی جای کار بسیار دارد و باید سهم خود را در بازارهای جهانی بگیریم افزود: این صنعت در عرصه مارکتینگ جایگاهی ندارد و به طور قطع با طراحی سایت چند زبانه می‌توان این جایگاه را به دست آورد.

سایوند گفت: هدف این است که واسطه‌ها را کنار بگذاریم و نرم‌افزار را در یک فضای چند زبانه بین‌المللی جایگزین خرید و فروش کنیم.

وی تغییر نوع نگاه به صنعت مبلمان منبت را یک ضرورت برشمرد و اظهار داشت: با تغییر نوع نگاه، استفاده از فناوری‌های روز دنیا و بهره‌گیری از ظرفیت علمی دانشگاه، می‌توان کاری کرد که برند جهانی منبت ملایر فقط یک اسم نباشد و جهانی شدن آن می‌تواند در زندگی افراد نقش‌آفرینی کند.

رییس دانشگاه ملایر تاکید کرد: با افق نگاه به نسل‌های آینده و با یک آینده پژوهشی، نگاه مبتنی بر داشته‌ها و استفاده از تجارب در سایر حوزه‌ها، می‌توان کاری کرد که صنعت مبلمان منبت ملایر همانند یک نگین بدرخشد.

سایوند با بیان اینکه دانشگاه ملایر از هیچ کمکی برای طراحی و راه‌اندازی سایت فروش اینترنتی مبلمان منبت دریغ نمی‌کند گفت: به تازگی رشته علوم مهندسی صنایع مبلمان در مقطع کارشناسی با موافقت شورای گسترش آموزش عالی در دانشگاه ملی ملایر اخذ شد و در این رشته دانشجو می‌پذیرد.

ملایر شهر جهانی مبلمان منبت

بارگذاری سایت اینترنتی مبل و منبت ملایر نیمه دوم شهریور

رییس هیات مدیره بازار مبل ملایر نیز گفت: هم اکنون کار عکسبرداری از تمامی برندهای مبلمان منبت ملایر و گرافیک سایت در حال انجام است و بیش از ۲۵ درصد از برندهای بازار مبل ملایر عکسبرداری شده است.

یدالله کریمی استقبال فعالان مبل و منبت این شهرستان را در طراحی و راه‌اندازی سایت فروش اینترنتی خوب توصیف کرد و ادامه داد: تا حدودی در این راه مشکلاتی داریم و فعالان این صنعت باید توجیه شوند و به این نتیجه برسند که خرید و فروش اینترنتی به نفع آنان است.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش حضور فیزیکی افراد به ویژه برای خرید کالاهای مورد نیاز خود در سطح دنیا، به نفع بازار مبل ملایر است که در فضای مجازی خرید و فروش داشته باشد.

رییس هیات مدیره بازار مبل ملایر بیان کرد: قرار است پس از طراحی و بارگذاری سایت، آدرس سایت فروش اینترنتی مبلمان منبت ملایر از طریق پخش تیزر تبلیغاتی در شبکه‌های تلویزیونی به هموطنان در سراسر کشور معرفی شود.

کریمی با بیان اینکه ساخت تیزر تبلیغاتی مبل و منبت ملایر هم اکنون به اتمام رسیده و منتظر تکمیل و بارگذاری سایت اینترنتی هستیم گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نیمه دوم شهریور سایت فروش اینترنتی مبل و منبت ملایر با عنوان تجاری«ملایر آگِر» بارگذاری و راه‌اندازی می‌شود.

وی یادآور شد: «فروش گستر» یکی از معتبرترین و بزرگترین شرکت‌های طراحی سایت، کار طراحی و ساخت سایت اینترنتی مبلمان منبت ملایر را بر عهده دارد و امیدواریم طبق برنامه زمان‌بندی کار به اتمام برسد.

رییس هیات مدیره بازار مبل ملایر از همراهی و حمایت‌های خوب دانشگاه ملی ملایر تقدیر کرد و گفت: دانشگاه ملایر در این زمینه مهندسان آی.تی خود را در اختیار ما قرار داد و به خوبی کمک کرد تا بتوانیم با طراحی و راه‌اندازی سایت فروش اینترنتی در فضای مجازی وارد شویم.

بیش از ۶۲ درصد مبلمان منبت ایران در ملایر تولید می‌شود و در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار هنرمند در صنعت مبل و منبت ملایر مشغول به کار هستند که ظرفیتی عظیم در حوزه اشتغال و بستری مهیا و مناسب برای تحقق جهش تولید است.

بهمن سال گذشته مبلمان منبت ملایر در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید و هم اکنون طراحی و راه‌اندازی سایت فروش اینترنتی این صنعت در حال انجام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha