افزایش قدرت ملی، افتخار دولت تدبیر و امید

تهران - ایرنا - « حسن روحانی » رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه « برای ما مهم و افتخار این است که روز به روز قدرت ملی را به پیش ببریم»، تاکید کرد: وقتی قدرت ملی کشور بالا می‌رود، خود به خود بازدارندگی ما در برابر دشمنان بیشتر و از منافع ملی حراست و حفاظت می‌شود.

به گزارش ایرنا، روحانی در نشست صمیمانه روز گذشته با مدیران ارشد رسانه های کشور به مناسبت هفته، دولت یکی از مولفه های« قدرت ملی» کشور به ویژه درهفت سال گذشته دولت های یازدهم و دوازدهم را درعرصه سیاست خارجی« قدرت دیپلماسی» دانست و با بیان اینکه در یک سال پیش رو باید برای« شکست طرح های دشمنان» تلاش کنیم، گفت که قدرت دیپلماسی ما را قادر ساخت و می سازد در سازمان ملل رودر روی آمریکا که یک ابرقدرت وعضو دائم شورای امنیت است، بایستیم و مقابله کنیم و موفقیت به دست بیاوریم.

رئیس جمهوری تاکید کرد که قدرت ملی زمانی می تواند بازدارندگی ایجاد کند که درهمه عرصه ها از جمله سیاسی ، اقتصادی ، امنیتی ، فرهنگی ، علمی، فناوری و دیپلماسی بالا رود و همبستگی و همکاری ها در کشور به اوج برسد.

وی، ناکام گذاشتن طرح های دشمنان را در سال پیش رو، بسیار مهم دانست و گفت: دشمنان به دنبال فروپاشی کشور و نظام بودند اما همه ما باید این واقعیت را برای مردم تبیین کنیم که دولت و ملت در برابر دشمن پیروز شدند و البته به طور طبیعی تحریم و فشارهای دشمنان، سختی‌ها و مشکلاتی را هم برای مردم به وجود آورده است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه « دولت تدبیر و امید، اولین دولتی بعد از انقلاب اسلامی است که در شرایط تحریم کار خود را شروع کرد و از پایان سال گذشته با شیوع ویروس همه گیر جهانی کرونا ( کووید 19) مواجه شد، اظهارداشت که البته « هر موفقیتی داشتیم در سایه حضور و تلاش مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده و به عبارتی نقاط قوت ما تعلق به ملت و نقاط ضعف ما تعلق به خودمان دارد».

روحانی که به پرسش«محمدرضا نوروزپور» مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی پاسخ می داد، با تاکید به اینکه« آنچه برای کشور مهم است، قدرت است»،اظهارداشت که کشور باید در همه زمینه ها سیاسی ، اقتصادی، دفاعی توانمند و قدرتمند باشد، یعنی وقتی می‌گوییم در محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن به 130 میلیون تن رسیده ایم این یعنی قدرت کشور توانسته از لحاظ امنیت غذایی یک قدم بزرگ بردارد و در هفت سال 30 درصد نسبت به کل تاریخ کشورافزایش پیدا کردیم و این می‌شود قدرت ما.

 نوروزپور با اشاره به دستاوردهای ایران درهفت سال گذشته درعرصه های مختلف به ویژه درعرصه های خارجی و دفاعی از جمله « گفت وگوی با شش قدرت برتر جهان و دستیابی به توافق برجام»، از رئیس جمهوری خواست تا ارزیابی خود را از توازن میان دو بال دیپلماسی و توان فزاینده دفاعی کشور بیان کند.

رئیس جمهوری با تاکید به افزایش دفاعی توانمندی‌های کشور خاطرنشان کرد: در پدافند هوایی باور 373 را توانستیم تولید کنیم که چیزی بالاتر از اس-300 است، این یعنی قدرت و توانمندی .

وی به رونمائی های جدید از تجهیزات دفاعی مانند ناوچه، زیردریایی و موشک کروز دریایی اشاره و تصریح کرد: برد این موشک کروزهزار کیلومتر است حال شما این وضعیت را با زمان جنگ و توانمندی‌هایی که قبلا داشتیم حتی یک سال پیش، مقایسه کنید، توانمندی ما یک سال یا کمی قبل تر در کروز دریایی 300 کیلومتر وبه 700 کیلومتر رسیدیم و الان به هزار رسیده ایم.

روحانی با بیان اینکه « همه توانمندی‌ها برای ما مهم است و یکی هم قدرت دیپلماسی است» گفت که قدرت دیپلماسی ما را قادر ساخت و می سازد در سازمان ملل روبه روی آمریکا که یک ابرقدرت و عضو دائم شورای امنیت است، بایستیم و مقابله کنیم و موفقیت به دست بیاوریم.

رئیس جمهوری به ناکامی اخیر آمریکا در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه به منظور جلوگیری از پایان تحریم تسلیحاتی ایران در حالی که 42 سال تبلیغ کرده بودند سلاح ایران به نفع ملت‌های منطقه نیست ، افزود که این شکست آنها به معنای موفقیت و قدرت دیپلماسی ایران است.

درنشست شورای امنیت از جمع 15 کشور آمریکا و کشور کوچک دومینیکن به قطعنامه پیشنهادی کاخ سفید علیه ایران رای مثبت، چین و روسیه رای منفی و بقیه اعضا رای ممتنع دادند تا یک شکست و انزوای بی سابقه در صحنه جهانی برای آمریکا رقم بخورد.

موفقیت بزرگ دیگر

وی با تاکید به اینکه  در مذاکرات هسته‌ای هم یک موفقیت بزرگ بدست آوردیم ، اظهارداشت: علت اینکه اسراییل و عربستان این همه دل نگران بودند و حتی ترامپ را وادار کردند برجام را بشکند برای این بود که بعد از برجام یک گشایشی بسیار تاثیرگذار برای ایران حاصل شد.

روحانی در ادامه این نشست و در پاسخ به سوالات دیگر مدیران ارشد رسانه ها به ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره و تصریح کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این 7 سال یک توانمندی بیشتری از دوره‌های سابق از خود نشان داد و این توانمندی همچنان در دولت های بعد باید سرجای خودش باشد و حفظ شود.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی را که همیشه با ایران مخاصمه داشته اند، کنار بگذاریم، روابط ایران با کشورهای دنیا، روابط نزدیک‌تری شده است.

مبارزه با تروریسم بین الملل

وی به پیروزی دولت در مبارزه با تروریسم بین الملل که کمتر به آن پرداخته شده است، اشاره کرد و با تاکید به اینکه « مبارزه با داعش کار ساده‌ای نبود»، تصریح کرد: نام سردار بزرگ؛ سردار شهید قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم، کاری که آن بزرگمرد انجام داد، نیروهای مسلح و دولت انجام دادند، بسیار بزرگ بود.

روحانی با بیان اینکه « در این 7 سال، یک طرح توطئه‌آمیز بزرگ علیه امنیت منطقه درهم شکسته شده است»، گفت: داعش را درست کرده بودند برای ناامنی کل منطقه و می‌خواستند زمینه را برای نیل تا فرات و برای اسرائیل بزرگ آماده کنند، اما این طرح درهم شکسته شد.

برجام مساله ای ملی

رئیس جمهوری برجام را « یک مساله مهم و ملی» خواند و خاطرنشان کرد که همه مسائل اساسی برجام را در شورای امنیت ملی می‌بردیم و در نهایت و در پایان هفت جلسه طولانی شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفتیم و به تصویب رسید.

فشار حداکثری شکست خورده است

وی در پاسخ به سئوال « مهدی شفیعی» مدیرمسئول روزنامه ایران در خصوص این ادعای ترامپ که« ظرف سه هفته می‌تواند با ایران توافق کند اما این ایران است که منتظر انتخابات و شکست اوست»، گفت: از دید همه فشار حداکثری صددرصد شکست خورده است.

روحانی با بیان اینکه« فشار حداکثری برای این بود که دولت ایران را مجبور کنند در حال ضعف پای میز مذاکره برود»، افزود:می‌گفتند مذاکره قبلی و توافق قبلی را کنار می‌گذاریم و به دولت ایران فشار می‌آوریم و آن را حالت فشار پای میز مذاکره می‌آوریم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد:عین این کار را در اواخر سال 93 و 94 هم کردند یعنی قیمت نفت را پایین آوردند تا یک سوم و حتی یک چهارم شد برای اینکه ما برای توافق در فشار قرار بگیریم که تاثیر نداشت و البته آن کار را اسرائیل و عربستان طراحی کردند.

وی تصریح کرد که نقشه‌های آنها الان هم معلوم است، هدف آنها این بوده و هست که ما را در حال ضعف پای میز مذاکره بکشانند و در حال قدرت دلار و ضعف ریال پای میز مذاکره برویم که این کار امکان ناپذیر است و دیدند نشد.

روحانی اظهارداشت: همانطور که سال های 97 و 98 کشور اداره شد، 99 هم انشاءالله اداره می‌شود و بعد هم اگر لازم باشد اداره می‌شود پس درهدفی که آنها در تحریم حداکثری داشتند دچار شکست قطعی شدند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه« آمریکا می‌خواست علیه برجام کار کند و فکرهم می‌کرد اروپا و دیگران پشت سرش می آیند اما هیچ کس قبول نکرد و از لحاظ سیاسی پیروز نشد»، گفت: امروز در سازمان ملل و در مجامع جهانی اگر بحث برجام می‌شود جز یکی دو تا کشور و اذناب آمریکا بقیه همه با این کشور مخالفت می‌کنند.

وی افزود: آمریکا می‌خواست در ایران بحران ایجاد کند و مردم به خیابانها بیایند و در برابر نظام بایستند که در این هم دچار شکست قطعی و حتمی شدند، البته  مردم را مقداری به زحمت انداختند اما خودشان در دنیا بی آبرو شدند.

دولت آمریکا چه خواهد کرد

روحانی اظهارداشت: به نظر دولت بعدی آمریکا چه جمهوری خواهان و چه دیگران باشند،حتما به فکر یک راه حل جدید می‌افتند چون این راه جواب نداده است، به نظر من شرایط تغییر خواهد کرد و آنها هم ناچارند شرایط را تغییردهند اما ما فعلا بر مبنای اینکه تحریم هست و باز هم ادامه پیدا می‌کند، کشور را اداره می‌کنیم و می‌توانیم اداره کنیم، همانطور که در این سه سال اداره کردیم.

وحدت راه شکست دشمن

رئیس جمهوری تاکید کرد که اگر این وحدت، اتحاد و یگانگی ایرانی ها ادامه پیدا کند، فشار آمریکا همانطور که قبلا شکست خورده حتما باردیگر دچار شکست خواهد شد.

وی با بیان اینکه « ترامپ حرف زیاد می‌زند، گفت اگر در انتخابات ریاست جمهوری موفق شوم ماه اول و بعد گفت در هفته اول با ایران به توافق می‌رسم»، خاطرنشان کرد: اگر توافق به این معناست که آنها به برجام برگردند همین امروز هم می‌توانند عذرخواهی کنند ، برگردند به گروه 1+5 و اگر کار دیگری می‌خواهند کار دیگری انجام دهند و بر ملت ایران فشار وارد کنند، هیچ وقت امکان‌پذیر نیست و نخواهد بود.

چابهارو کاری عظیم

روحانی اقداماتی را که درچابهار صورت گرفته، عظیم توصیف کرد و گفت: آقای مودی نخست وزیر هند در تهران خیلی صریح اعلام کرد، کاری که در چابهار انجام گرفته یک قرن بعد منطقه می‌فهمد که چقدر باعظمت است و چابهار چه نقشی را می‌تواند در منطقه ایفا کند.

رئیس جمهوری به توطئه های آمریکا و دیگر دشمنان اشاره و با بیان اینکه « واقعا زمانی است که باید متحدتر از همیشه ظاهر شویم»، افزود: سال 97 و زمانی که در نیویورک بودیم، موضوع ایران و برجام در دستور کار شورای امنیت در سطح سران قرار گرفت و ریاست جلسه بر عهده ترامپ بود.

روحانی با بیان اینکه بحث بود ما هم در این جلسه شرکت کنیم یا نه، زیرا شورای امنیت رسما دعوت کرده بود، اظهارداشت: این جلسه برگزار شد و چندین شبکه ماهواره ای مستقیم پخش کردند، سران همه 14 کشورعلیه ترامپ که مدعی بود ایران به برجام مقید نبوده و نباید بگذاریم ایران از آن استفاده کند، سخن گفتند که آن شکست عظیم و بزرگی برای آمریکا بود.

رئیس جمهوری تصریح کرد: دولت برای ایجاد امنیت در جامعه و کشور و هم برای اینکه تحریم را به عنوان یک معضلی که بالای سر مردم بوده تلاش کرده و لااقل یک بار به طور کامل آن را شکسته است اما بار دوم یک دولت عجیب و غریبی در ایالات متحده روی کار آمده که همه پیمان‌ها را زیر پا گذاشته و برجام را هم زیر پا گذاشته است، شما شرایط ایران را از سال 93 تا پایان 96 و از سال 97 هم که وارد این تحریم شدید شدیم، ببینید.

روحانی گفت: از سال 93 تا 96 آمار را ببینید چه از لحاظ تورم، چه از لحاظ رشد اقتصادی، روحیه مردم، نشاط مردم، تحولات بزرگ اقتصادی که رخ داد و این 3 سال با این مشکلات عظیم را که هدف آنها این بوده ما را به زانو دربیاورند اما نتوانستند.

وی افزود:این برجام را که در این 3 سال هم پای راست و هم پای چپ‌ آن را شکستند، با عصای زیر بغل راه می‌رود اما درعین حال در برابر آمریکا مقابله می‌کند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: برجام با دو عصاست ولی در برابر آمریکا مقابله می‌کند و ایستاده و چند جا آمریکا را از لحاظ سیاسی شکست داده است و بازهم در این پیشنهاد اخیر آمریکا امیدواری بسیاری داریم که این کشور شکست حتمی بخورد.

رسانه ها شکست های آمریکا را تبیین کنند

وی با تاکید به ضرورت تبیین شکست های آمریکا در شورای امنیت توسط رسانه ها تا مردم بدانند چه حوادث تاریخی اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: چه وقت در تاریخ ایران داشتیم که رو در روی آمریکا در عرصه سیاسی قرار بگیریم و دیپلمات‌های ما پنجه در پنجه و با تلاش‌هایی که کردند، آمریکا را شکست داده اند و البته این پیروزی ملت بزرگ ایران بود که خوب تبیین نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha