به گزارش ایرنا، پرویز اوسطی روز چهارشنبه در شورای مهارت استان کردستان که با حضور علی اوسط هاشمی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد، اظهار داشت: شرایط کشور نیازمند نظام آموزشی نوین است که در گام دوم انقلاب نیز به آن پرداخته شده است.
رییس مجمع نمایندگان کردستان با بیان اینکه مهارت و دانش فنی، نسبت اشتغال و سرمایه گذاری سه آسیب در حوزه اشتغال هستند که با آن مواجه هستیم، افزود: در بحث مهارت و دانش فنی پس از انقلاب تاکید ویژه ای بر آن شد تا بتوانیم به مرزهای دانش جهانی دست یابیم و به نوعی به عنوان مرجع دانش شناخته شویم و سیاستهای ما باید بر این مبنا تدوین شود.
اوسطی اضافه کرد: در نسبت اشتغال می بینیم که بیش از ۵۰ درصد در بخش خدمات است در حالیکه بیشتر آنها نیز شغلهای کاذب است.
وی یادآور شد: سرمایه گذاری نیز یکی دیگر از آسیب هایی است که در این استان در طول دوران ۴۰ ساله انقلاب رشد متوازنی با سایر استانهای کشور نداشته و فاصله بسیاری داریم پس نیاز به سند توسعه استان است.
اوسطی تاکید کرد: نیاز داریم با استفاده از نیازهای خرد در جامعه استان با بهره گیری از مهارتآموزی ظرفیت ها را فعال کنیم و بتوانیم بخشی از مشکلات اشتغال و بیکاری را رفع کنیم.
نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش های مهارتی سرمایه های بسیاری نیاز دارد و به همین دلیل نباید پس از اتمام آموزش ها زنجیره را پاره کرد و ضروری است فضای ایجاد اشتغال برای کارآموزان ایجاد شود.
۱.۶۵ درصد اعتبارات آموزشی کشور مربوط به آموزشهای مهارتی است
نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تنها ۱.۶۵ درصد اعتبار آموزشی کشور به آموزشهای مهارتی تعلق دارد که بسیار ناچیز است.
سید مهدی فرشادان اظهار داشت: با توجه به اینکه مهارت های فنی و حرفه ای در ایجاد اشتغال میتواند تاثیر بسیاری داشته باشد، باید بدنبال افزایش اعتبارات این بخش باشیم.
وی افزود: با همکاری مجلس دهم تمام درآمد مراکز فنی و حرفه ای به خود آنان بازگردانده میشود که نقش مهمی در ارتقای کیفی و کمی آموزش دارد.
فرشادان یادآور شد: همچنین مربیان در مراکز آموزشی حدود ۴۴ ساعت در هفته مانند یک کارمند خدمت ارائه می کنند ولی درآمد لازم را نیز ندارند.
نماینده مردم سروآباد و مریوان در مجلس شورای اسلامی هم در این شورا گفت: آموزش های مهارتی باید به فراگیران حتی محصلین آموزش داده شود.
شیوا قاسمی پور افزود: مهارتهای فنی کفایت نمیکند و مهارتهای کسب و کار الکترونیک و اخلاق پیشنیاز جهش تولید کسب مهارت به صورت جهشی است.
وی اضافه کرد: در استان محروم کردستان باید به دنبال اجرایی کردن سند توسعه مهارتی باشیم و نیاز شهرستان ها بر اساس بازار کار دیده شود.
قاسمی پور یادآور شود: باید برای جامعه زنان فعال نیازمند کارگاه هایی تجهیز شوند تا آموزش های مهارتی را به آنان ارایه دهند تا بتوانند به اشتغال زایی در آینده برسند.
نظر شما