۶ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84018325
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

 اصلاحات اقتصادی بهانه ای برای  دخالت های فرانسه در امور لبنان

تهران - ایرنا - خبرگزاری «رویترز» امروز (پنجشنبه) در گزارشی اختصاصی به نقل از یک منبع لبنانی ادعا کرد که فرانسه طرحی را برای اصلاحات اقتصادی و نجات لبنان از بحران کنونی ارائه داده است، ولی مقامات پاریس تاکنون در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری انگلیسی به نقل از منبع سیاسی لبنان که به نام وی اشاره نکرده، نوشت: این طرح دو صفحه‌ای تحت عنوان «نقشه مفهومی» توسط سفیر فرانسه در بیروت به دولت لبنان ارائه شده است.

رویترز افزود: یک منبع دیپلماتیک در کاخ «الیزه» گفت که چنین سندی به طرف‌های لبنانی ارائه نشده و مقام وزارت خارجه فرانسه از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، اقدامات ضروری مندرج در این طرح شامل ممیزی بانک مرکزی، انتصاب دولت موقتی که توانایی اجرای اصلاحات اقتصادی فوری در لبنان را داشته باشد و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور در کمتر یک سال دیگر است.

این رسانه نوشت: دولت موقت فعلی لبنان که ژانویه (دی) روی کار آمد، در پیشبرد مذاکرات با «صندوق بین‌المللی پول» (IMF) برای دریافت کمک به منظور اجرای اصلاحات و اختلافات بر میزان خسارت‌های مالی شکست خورده است.

دولت لبنان در نتیجه انفجار مهیب ماه جاری در بندر بیروت که به کشته شدن دستکم ۱۸۰ نفر منجر شد، استعفا داد.

یک روزنامه فرانسوی که رویترز نام آن را منتشر نکرده است، در این زمینه نوشت: اولویت باید تشکیل فوری دولت و جلوگیری از خلا قدرتی باشد که لبنان را بیش از پیش در بحران غرق می‌کند.

به نوشته رویترز، در طرح پیشنهادی فرانسه بر ضرورت توجه فوری به چهار بخش کمک انسان دوستانه به منظور واکنش در مقابل شیوع بیماری «کووید-۱۹ »، زیرساختها به دنبال انفجار ۴ اگوست در بیروت، اصلاحات سیاسی و اقتصادی و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در لبنان تاکید شده است.

این طرح همچنین خواستار پیشرفت در مذاکرات صندوق بین‌المللی پول و نظارت سازمان ملل بر کمک‌های انسان دوستانه جهانی به لبنان و تحقیقات مستقل درباره علت انفجار در بیروت است.

این طرح بر ضرورت ممیزی کامل و فوری تأمین منابع مالی دولتی و اصلاحات در بخش نیرو در لبنان تاکید دارد.

رویترز نوشت: این طرح می‌تواند به تعمیق نقش فرانسه در لبنان کمک کند.

در این سند تاکید شده که پاریس نقش مهمی را در بازسازی بندر بیروت، تقویت بخش مراقبت‌های بهداشتی و اعزام تیمی از وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی برای حمایت از ممیزی‌های مالی و کمک به سازمان‌دهی انتخابات زودهنگام پارلمانی با کمک اتحادیه اروپا در لبنان ایفا خواهد کرد.

 عصر سه‌شنبه ۱۴ مرداد ماه در پی وقوع آتش‌سوزی و انفجار مهیب در یکی از انبارهای مواد آتش‌زا در بندر بیروت، بیش از 180 نفر کشته و  بیش از ۶ هزار نفر زخمی شدند.

کاخ الیزه از برنامه سفر «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به لبنان در اول ماه سپتامبر (۱۱ شهریور) خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه در این زمینه نوشت: این دومین سفر مکرون به لبنان از زمان وقوع انفجار مهیب ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ بیروت است. مکرون در سفر اخیر خود به لبنان، اعلام کرده بود، در ماه سپتامبر نیز به این کشور سفر خواهد کرد.

فرانسه و لبنان با توجه به پیشینه تاریخی در یک قرن گذشته، دارای روابط گسترده‌ای هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha