۷ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84018404
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پسماندهای بیمارستانی کردستان بی خطرسازی شد

۷ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۰۲
کد خبر: 84018404
پسماندهای بیمارستانی کردستان بی خطرسازی شد

سنندج - ایرنا - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در استان، تحقق برنامه بهداشت محیط بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی است که مهمترین آن بی خطر سازی پسماندهای پزشکی بود که از سال ۸۹ شروع شد و در چهار سال اخیر به پوشش کامل رسیده است.

دکتر ابراهیم قادری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بی­ خطرسازی پسماندهای عفونی و تیز و برنده توسط مراکز عمده تولید کننده پسماند پزشکی ویژه مانند بیمارستان­ ها باید در محل تولید انجام شود تا مخاطرات ناشی از حمل و نقل و هزینه ­های مربوط به آن حداقل برسد.

وی افزود: مدیریت بهینه و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی از اولویت‌های مهم زیست‌ محیطی به شمار می‌رود.

قادری به دیگر خدمات دولت یازدهم و دوازهم در حوزه بهداشت این استان اشاره کرد و گفت: در این مدت تعداد خانه های بهداشت از ۶۱۴ به ۶۳۰ مورد، تعداد مراکز جامع از ۶۸ به ۷۲ مرکز، تعداد پزشک از ۱۳۰ به ۱۵۶ پزشک و تعداد ۴۶ نفر به کارشناسان آزمایشگاه اضافه شده است.

وی به افزایش ۵۰ درصدی پوشش بیماریابی بیماران مبتلا به  HIV مثبت از سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ در استان خبر داد و افزود: پوشش واکسیناسیون با وجود تحریم‌ها و مشکلات، همچنان بالای ۹۵درصد است و بروز بیماری سل طی سال‌های ۹۲ تا ۹۸ در استان کردستان، ۳.۶ درصد کاهش داشته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: بروز بیماری تب مالت دریکصدهزار نفر با کاهش ۱۷.۳ درصدی از سال ۹۲ تا ۹۸ در استان گزارش شده، هرچند امکان افزایش مجدد آن در آینده زیاد است.

قادری با بیان اینکه  ادغام خطرسنجی ۱۰ ساله سکته‌های قلبی و مغزی  تا سال ۹۶ وجود نداشته است، تاکید کرد: حدود ۲۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال  در این راستا خطرسنجی شده اند.

وی به شاخص های تغذیه ای از سال۹۲  تا ۹۸  در استان که هر پنج سال یکبار بررسی می‌شود  اشاره کرد و اظهار داشت: کم‌وزنی کودکان زیر پنج سال، از ۷۵.۵ درصد به  ۱.۵ درصد رسیده است.

قادری با اشاره به اینکه  کوتاه قدی کودکان زیر پنج سال در مدت زمان یاد شده تا کنون، از ۴.۷۷ صدم درصد به ۲.۲ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: این میزان هر  پنج سال یک بار بررسی می شود.

 وی تاکید کرد: شاخص کم خونی مادران باردار هم از ۱۴.۶ درصد در سال ۹۲ به ۳.۹ درصد در سال گذشته کاهش یافته است.

قادری به مهمترین فعالیت‌های بهداشت محیط و حرفه ای در دولت یازدهم و دوازدهم  گریزی زد و گفت: سامانه جامع بازرسی بهداشت محیط و حرفه ای از سال ۹۲ راه اندازی شده و درحال حاضر پوشش ۱۰۰درصد ثبت واحد دارد و با اجرای این فرآیند علاوه بر حذف کاغذ برای بسیاری از خدمات و آمارها، سهولت گزارش گیری، افزایش دسترسی به اطلاعات و آمار برای بازرسان و مدیران را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه تجهیز بازرسان بهداشت محیط و حرفه ای از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه طی مدت زمان عنوان شده است، افزود: خرید و تحویل تبلت برای تمامی بازرسان بهداشت محیط و حرفه ای، تهیه وتحویل تجهیزات نمونه برداری وآنالیز پرتابل مورد نیاز تیم های بازرسی از  سال‌های ۹۵ الی۹۷ از جمله این اقدامات است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات مردمی(سامانه تلفنی ۱۹۰) در وزارت بهداشت برای ثبت و رسیدگی به شکایات مردم از رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها، تخلفات مربوط به مواد غذایی، تخلفات و شکایات مربوط به کارگاه‌ها و شاغلان و تخلفات مربوط به آلودگی های محیطی در سال ۱۳۹۲ راه اندازی شده است.

قادری گفت: با استفاده از این سامانه پیگیری شکایات بهداشتی در کمترین زمان ممکن امکانپذیر شده به نحوی که از سال ۱۳۹۲ تا  ۱۳۹۷، تعداد هفت هزار و ۱۳۵ شکایت بهداشتی توسط مردم استان کردستان به این سامانه گزارش و توسط بازرسان بهداشت محیط و حرفه ای پیگیری شده است.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha