۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۵۳
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 84020996
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گزینه های احتمالی جانشینی «آبه شینزو»؛ دبیر اول دولت در کانون توجه ها

پکن- ایرنا- چهار روز بعد از اعلام استعفای «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به دلیل بیماری، گمانه زنی ها در مورد جانشین احتمالی وی بالا گرفته است اما در میان گزینه های مختلفی که به عنوان نخست وزیر جدید مطرح شده اند «یوشیهیده سوگا» دبیر اول دولت در کانون توجه ها قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا حزب لیبرال دموکرات، حزب حاکم بر ژاپن که به دلیل کسب بیشترین کرسی های پارلمان بر اساس قانون اساسی قدرت انتخاب نخست وزیر را دارد در حال آماده شدن برای رای گیری جهت انتخاب رهبر جدید است.

حزب لیبرال دموکرات قرار است در یک نشست مجمع عمومی خود در روز سه شنبه هفته جاری در مورد زمان و نحوه رای گیری برای انتخاب رهبر جدید حزب رسما تصمیم گیری کند برخی گزارش ها نیز حاکی است که این رای گیری روز ۲۷ شهریور انجام می شود.

همچنین «توشی هیرو نیکای»  دبیرکل کنونی حزب لیبرال دموکرات و موری یاما هیروشی رئیس کمیته امور پارلمانی این حزب توافق کرده اند که حوالی روزهای ۲۳ تا ۲۵ شهریور یک نشست عمومی از قانونگذاران عضو این حزب در دو مجلس نمایندگان و سنا برگزار شود.

در شرایط عادی، تمام قانونگذاران عضو حزب لیبرال دموکرات و اعضا این حزب در سراسر ژاپن در این رابطه رای گیری می کنند اما این بار آنها توافق داشتند که به منظور پرهیز از هر گونه خلا سیاسی، راهکار سریع تری مورد نیاز است آنها تنها از قانونگذاران عضو این حزب و نمایندگان شعبه های استانی آن خواهند خواست که رای گیری کنند.

رسانه های ژاپن در چند روز گذشته اسامی زیاد و مختلفی را برای جایگزینی آبه مطرح کرده اند که چند نفر آنها از شانس بیشتری برخوردارند گفته می شود «یوشیده سوگا» دبیر اول کابینه دولت ژاپن و از وفادارترین مشاوران شینزو آبه در سال‌های اخیر، از شانس بیشتری نسبت به بقیه برای تصدی این مسئولیت برخوردار است.

«توشی هیرو نیکای» دبیرکل حزب حاکم لیبرال دموکرات هم در یک برنامه تلویزیونی گفت که سوگا دبیر اول کابینه ژاپن، نامزد اصلی جانشینی آبه است.

نیکای در این باره گفت: سوگا توانایی های زیادی دارد و قابلیت پذیرش پست نخست وزیری را دارد.

سوگا در سال ۲۰۱۲ توسط آبه به عنوان دبیر ارشد کابینه ژاپن انتخاب شد وی همچنین به عنوان سخنگوی ارشد دولت، هماهنگ ‌کننده امور سیاسی و ناظر بر دیوان سالاری فعالیت داشته است.  

با این حال سوگای ۷۱ ساله گفته است به دنبال این پست دولتی نیست، وی در مصاحبه‌ای با اشاره به ارتقا صنعت توریسم در ژاپن، بر لزوم افزایش رشد اقتصادی با توجه به محدودیت‌های سخت‌تر برای مهار ویروس کرونا تاکید کرده بود.  

سوگا در وبلاگش نوشت نهایت تلاش خود را برای انجام مسئولیت هایش در قبال حفاظت از جان و معیشت مردم به کار خواهد برد.

گفته می شود هر روز به تعداد حامیان سوگا برای جانشینی آبه افزوده می شود تا سیاست ها شامل نحوه رسیدگی به شیوع جهانی کرونا ادامه یابد بعضی از اعضای حزب با ذکر اینکه ادامه بعضی از سیاست ها از جمله خط مشی های مربوط به مقابله با همه گیری جهانی ویروس کرونا ضروری است، اظهار امیدواری کردند که سوگا یوشیهیده، دبیر اول کابینه، برای حضور در این رقابت اعلام آمادگی کند.

«کیشیدا فومیو»  وزیر پیشین خارجه و رئیس سیاست گذاری حزب هم از دیگر کسانی است تمایل خود را برای شرکت در این رقابت ابراز کرده است او روز جمعه گفت عزمش برای اینکه رهبر بعدی حزب شود، هیچ تغییری نکرده است.

گفته می شود کیشیدا هم شانس زیادی برای پست نخست وزیری دارد او یکی از مهم ترین استراتژیست‌های حزب لیبرال دموکرات است اما هیچگاه در عرصه عمومی آن چنان که باید و شاید موفق عمل نکرده است چرا که از کاریزمای سیاستمداران بی‌بهره است.

یکی دیگر از گزینه های مطرح جانشینی آبه «تارو آسو»  سیاستمدار ۷۹ ساله است او از سال ۲۰۱۲ تا امروز در راس وزارت خانه‌های مهمی از جمله اقتصاد و دارائی و معاون نخست وزیر بوده است.

«شیگرو ایشیبا» وزیر اسبق دفاع ژاپن هم که ۶۳ سال سن دارد و به دنبال احیای اقتصاد ژاپن است، گزینه احتمالی دیگری برای جایگزینی شینزو آبه باشد او که دبیرکل سابق حزب لیبرال دموکرات هم بوده است گفته است اگر تایید ۲۰ قانونگذار، یعنی حد نصاب لازم را کسب کند در این رقابت شرکت می کند.

ایشیبا که یکی از منتقدان آبه بوده است در میان مردم محبوبیت بیشتری نسبت به اعضای پارلمان ژاپن دارد.

«نودا سیکو»  وزیر پیشین امور داخلی و «کونو تارو»  وزیر دفاع که دیپلماسی موفقی داشته است از دیگر گزینه های احتمالی هستند.  

«موتگی توشیمیتسو»  وزیر خارجه و «شیمومورا هاکوبون»  رئیس راهبرد انتخابات حزب لیبرال دموکرات هم اعلام کرده اند در مورد شرکت یا عدم شرکت در این رقابت با متحدان حزبی خود گفت و گو خواهند کرد.

با این حال نتایج یک نظر سنجی که پیش از استعفای آبه انجام شده است نشان می دهد ۲۳ شرکت کنندگان در این نظرسنجی که توسط خبرگزاری کیودو انجام شد معتقد بودند ایشیبا باید نخست وزیر بعدی ژاپن باشد و ۱۱ درصد گفتند آبه باید در قدرت باقی بماند.

طبق نتیجه این نظرسنجی شینجیرو کویزومی وزیر محیط  زیست با ۸.۴ درصد و تارو کونو وزیر دفاع با ۷.۹ درصد به ترتیب گزینه های مورد علاقه شرکت کنندگان در نظرسنجی فوق بودند.

«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در حالی که می توانست یک سال دیگر در این سمت بماند روز جمعه رسما در یک کنفرانس خبری اعلام کرد بخاطر رسیدگی به وضعیت سلامتی خود از این سمت کناره گیری خواهد کرد او ۷ سال و ۸ ماه نخست وزیر ژاپن بود.

نخست وزیر آبه شینزو از نوجوانی به یک بیماری مزمن به نام کولیت زخمی مبتلا بوده است کسانی که دچار این بیماری می شوند، به خاطر التهاب دیواره روده بزرگ، از درد بدن شدید و اسهال مستمر رنج می برند.

آبه نخست در سال ۲۰۰۶ در سن ۵۲ سالگی، جوانترین نخست وزیر ژاپن پس از جنگ جهانی شد او حدود یک سال پس از آن به خاطر رنج بردن از مشکلات شدید بیماری از سمت خود کناره گیری کرد.

او در دسامبر۲۰۱۲ میلادی بار دیگر نخست وزیر شد و دومین کابینه خود را تشکیل داد به ظاهر وضعیت سلامتی او به خاطر داروهای تازه ای که التهاب را کاهش می داد، پایدار شده بود دوره نخست وزیری او به ۷ سال و ۸ ماه رسید.

اما منابع آگاه می گویند هنگامی که آبه در ماه خرداد برای معاینه پزشکی رفت، نشانه های غیرعادی در بدن او دیده شد به گفته آنها آزمایش هایی که در بیمارستان دانشگاه کیئو در ۲۷ مرداد از او گرفته شد نشان می داد که شرایطش بدتر شده است.

به گفته این منابع، آزمایشی که یک هفته پس از آن انجام شد نشان داد که داروها موثر بوده و شرایطش بهتر شده است اما پزشکان گفتند که آبه باید برای یک سال آینده از دارو استفاده کند.

آبه باور داشت که هرگز نباید بگذارد شرایط جسمی او بر قضاوت سیاسی اش تاثیر بگذارد و تصمیم گرفت که باقی ماندن در سمت نخست وزیری برایش دشوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha