۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 84021761
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تردد دو ناو آمریکا و هند در دریای جنوبی چین

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷
کد خبر: 84021761
تردد دو ناو آمریکا و هند در دریای جنوبی چین

پکن- ایرنا- گزارش ها حاکی است طی روزهای گذشته دو ناو جنگی آمریکا و هند در تنگه تایوان و دریای جنوبی چین تردد کرده اند که باعث واکنش شدید چین خواهد شد.

به گزارش ایرنا از ساوت چاینا، نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که یک ناو این کشور به نام «یواس‌اس هالسی» برای دومین بار در ۱۵ روز گذشته از تنگه تایوان عبور کرده است.

فرمانده ناوگان هفتم آمریکا در اقیانوس آرام ادعا کرده است ناو آمریکایی طبق قوانین بین‌المللی از این تنگه عبور کرده است.

این ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک هدایت‌ شونده، پیشتر نیز در تاریخ ۲۸ مرداد ماه سال جاری از تنگه تایوان عبور کرده بود که با واکنش شدید پکن مواجه شد.

همزمان گزارش ها حاکی است یک کشتی جنگی نیروی دریایی هند هم بتازگی در دریای چین جنوبی مستقر شده است و با ناوهای آمریکایی حاضر در منطقه ارتباط برقرار کرده است منابع هندی گفته اند نیروی دریایی این کشور قابلیت بررسی هرگونه اقدام از سوی دشمنان در منطقه را دارد و استقرار این کشتی جنگی در دریای چین جنوبی به کنترل وضعیت کمک می‌کند.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را در بر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

آمریکا در ماه های گذشته چندین رزمناو جنگی به این منطقه اعزام کرده بود که با واکنش تند پکن مواجه شد سخنگوی وزارت امور خارجه چین در تازه ترین واکنش به دخالت آمریکا در دریای جنوبی چین گفته بود که این دریا ایالت هاوایی آمریکا نیست که در آن دخالت می کند.

اعزام یک کشتی جنگی هند به این منطقه که چین حساسیت زیادی روی آن دارد با ادامه درگیری های مرزی دو کشور همزمان شده است.

برخی رسانه های هندی مدعی شده اند دو روز گذشته دور جدیدی از درگیری ها میان سربازان چین و هند در شرق منطقه لداخ به وقوع پیوتسه است یکی از مقام‌های ارتش هند گفته است سربازان دو کشور برخورد فیزیکی داشته اند اما از اسلحه استفاد نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha