بانک‌ها همراهی لازم برای مصوبه‌های کارگروه رفع موانع تولید را داشته باشند

اصفهان- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان از مدیران دستگاه‌های اجرایی و شبکه بانکی استان خواست تا در شرایط موجود که در جنگ اقتصادی بسر می‌بریم، همراهی لازم را برای اجرای مصوبه‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید داشته باشند.

ایرج موفق روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان اقدام به تصویب تسهیلاتی برای واحدهای صنعتی و تولیدی به منظور رفع مشکلات و تامین سرمایه آنها می‌کند اما در مواردی، مصوبه‌های این کارگروه توسط برخی بانک‌ها عملیاتی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، بررسی می‌شود، اظهارداشت: لازم است بانک‌های استانداصفهان بر اساس مصوبه‌های این کارگروه در تامین سرمایه ثابت واحدهای تولیدی، همکاری لازم را داشته باشند.

موفق ادامه داد: بر اساس تصمیم گرفته شده در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مقرر شد ماده ۶۲ قانون رفع موانع تولید برای بانک‌هایی که مصوبه های این کارگروه را عملیاتی نمی‌کنند، اِعمال و مسائل مربوط به آنها در هیات خُبرگان بانکی مطرح و رسیدگی شود.

بر اساس ماده ۶۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و صندوق‌های حمایتی موظف شدند با تسهیلات یا موارد امهال مصوب در کارگروه تسهیل، حداکثر ظرف مدت یک ماه موافقت کرده و یا دلایل مخالفت خود را همراه با مستندات مربوط به هیات موضوع تبصره آن ماده تسلیم کنند.

طبق تبصره ماده ۶۲ مقرر شده است در صورت مخالفت بانک با اعطای تسهیلات مصوب کارگروه تسهیل، دلایل و مستندات بانک‌ها برای استنکاف از پرداخت تسهیلات موردنظر، توسط هیاتی متشکل از خبرگان مورد وثوق بانکی و اقتصادی در هر استان مورد بررسی و اظهارنظر قرار گیرد و در صورتی که دلایل بانک برای استنکاف از پرداخت تسهیلات مورد نظر، مورد تأیید هیأت مذکور واقع نشود، بانک موظف به پرداخت تسهیلات مورد نظر به متقاضی شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان همچنین با بیان اینکه در پنج ماه نخست امسال ۴۵ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تشکیل شد، گفت: این جلسه‌ها ۳۲۰ مصوبه به‌همراه داشت که در آنها تلاش شد بخش بزرگی از مشکلات واحدهای تولیدی استان رفع شود.

وی با بیان اینکه از نیمه دوم سال گذشته تاکنون حدود یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: ۷۰۰ میلیارد تومان از محل مصوبه‌های رونق تولید و ۴۵۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ به این واحدها پرداخت شد.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان با اشاره به اینکه برخی بانک‌ها نیز بطور مستقیم تسهیلاتی را در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌دهند، تصریح کرد: تلاش می‌شود تا در ماه‌های باقیمانده سال‌جاری شرایط بهتری برای تامین سرمایه در گردش و ثابت واحدهای تولیدی با مصوبه‌های شورای هماهنگی بانکی و کمیته تامین مالی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فراهم شود.

تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها یکی از برنامه های اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم برای خارج کردن واحدهای تولیدی از رُکود و حل مسائل و مشکلات آنها در بخش های مختلف است.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha