۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۱۴
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84023175
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آبیاری سنتی معضلی در بهره‌برداری قنات‌های گناباد است

گناباد- ایرنا- مسوول اداره فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد گفت: با وجود ظرفیتهای فراوان و دیرینه این شهرستان در استفاده از قنات برای آبیاری، بهره برداری سنتی از این منابع آبی نیازمند اصلاح است.

نعمت غفوری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به فعالیت سازمان نظام کشاورزی گناباد در دو بخش کشاورزی سنتی و صنعتی و نیمه‌صنعتی اشاره و بیان کرد: بخش کشاورزی سنتی این شهرستان واقع در مناطق کوهپایه‌ای در بهره‌برداری از قنات تنگناهایی وجود دارد.

وی ادامه داد: به علت نوع قوانین حاکم و بی توجهی به جلب مشارکت کشاورزان در اجرای طرح های آبیاری، ساکنان مناطق روستایی برای پذیرش روشهای نوین آبیاری آمادگی لازم را ندارند از این رو مشارکت مردمی در نگهداری قنات ها به شکل فزاینده ای در حال کاهش است و بیشتر قنات ها بدون متولی است.

مسوول اداره فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد گفت: همچنین کشاورزی صنعتی و نیمه صنعتی در دشتهای پایین دست و محدوده چاههای عمیق گناباد هم با مشکل شوری فراوان آب مواجه است و در عمل در زمین هایی با چاههای بیش از پنج هزار ای سی، امکان اجرای طرح های آبیاری تحت فشار وجود ندارد.

غفوری افزود: امسال اولویت نخست حمایتهای دولتی، اجرای آبیاری های تحت فشار (قطره ای و بارانی) است و متقاضیانی که دست کم سه هکتار زمین به صورت فردی یا گروهی داشته باشند می توانند در این زمینه از کمکهای بلاعوض دولت بهره مند شوند.

وی ادامه داد: ظرف سالهای اخیر با تسهیلات دولتی و کمکهای بلاعوض و نیز مشارکت مالکان بیش از ۸۰ درصد چاههای این شهرستان به شبکه آبیاری کم فشار مجهز شد.

مسوول اداره فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد همچنین از لایروبی ۴۰ رشته قنات، ساخت ۱۰ کانال آبرسانی و اجرای ۱۷ طرح آبیاری کم فشار  در مجموع با  ۵۸ میلیارد و ۸۳۸ میلیون ریال هزینه طی یک سال گذشته در گناباد خبر داد.

۶۰۰ رشته قنات در شهرستان گناباد وجود دارد که ۴۸۰ رشته آن جاری و بقیه خشکیده است. 
افزون بر ۳۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، ۱۷۰۰ هکتار دیمزار و ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند. 

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha