اجرای موفق دولت الکترونیک اقدام مهم گمرکات اصفهان است

اصفهان- ایرنا- مدیرکل گمرکات اصفهان گفت: بیش از ۹۵ درصد رویه‌های گمرکی این استان الکترونیکی انجام می‌شود یعنی این نهاد موفق شده دولت الکترونیک را اجرایی کند. 

رسول کوهستانی پزوه روز پنجشنبه درحاشیه  بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان به مناسبت هفته دولت با بیان این که تحولات اساسی در ۲ دهه اخیر در گمرک ایجاد شد، اظهارداشت: با راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی، متوسط زمان ترخیص کالا در گمرکات استان در رویه صادرات از هفت روز به کمتر از یک روز کاهش یافته است.
مدیرکل گمرکات اصفهان با بیان اینکه این تسهیلات ویژه گمرک در راستای تحقق جهش تولید و حمایت از تولید و صادرات انجام شد، افزود: کاهش دریافت اسناد فیزیکی کالا و کاهش زمان ترخیص کالا از مهمترین اقدامات گمرک در سال های اخیر است.
به گفته وی گمرک سازمانی دولتی و تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی است که به عنوان مرزبان اقتصادی نقشی محوری و هماهنگ کننده را در مبادی ورودی و خروجی بر عهده دارد و همواره بدنبال هماهنگی و تسهیل شرایط صادرات و واردات و ارائه مقررات ساده است.
وی بیان کرد: در زمان حاضر گمرک در سطح ملی با حدود ۲۵ وزارتخانه و دستگاه دولتی در ارتباط است و نزدیک به ۲۸ قانون و مقررات و ۲۳ کنوانسیون و موافق نامه مرتبط با وظایف گمرکی را اجرا می‌کنیم.
کوهستانی پزوه با اشاره به ماده ۱۲ قانون امورگمرکی، خاطرنشان کرد: در راستای تحقق راهبرد جهش تولید با استفاده از روش‌های جدید نظارتی، زمان ترخیص کالا از گمرکات استان کاهش خواهد یافت مشروط بر اینکه برخی از وظایف سازمان‌های دیگر به گمرک تفویض شود.
وی گفت: همکاری و همراهی دیگر سازمان‌ها با گمرک استان اصفهان خیلی خوب است اما برخی مواقع که سازمانی استانی نظر نهایی کارشناسی خود را به دلیل کمبود تجهیزات و امکانات فنی، منوط به تایید سازمان ملی متبوع خود می‌کند، زمان ترخیص کالا طولانی می‌شود.  
مدیرکل گمرکات استان اصفهان با بیان اینکه در زمان حاضر ترخیص کالا بطور متوسط از هفت روز به کمتر از یک روز رسیده است اضافه کرد:در سامانه جامع امور گمرکی  مسیرهای سبز، زرد و قرمز را برای صادرکنندگان و وارد کنندگان پیش بینی شده که با اجرای مدیریت ریسک، کالای خود را سریعتر ترخیص می‌کنند و سلامت کار افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: مسیرهای سه گانه سبز، زرد و قرمز تفاوت‌هایی را در نحوه ارزیابی ریسک کالا و صاحب کالا با یکدیگر دارند و قرار گرفتن ترخیص کالا در مسیر قرمز بدلیل نیاز به دریافت مجوزها و کنترل و نظارت بیشتر، طولانی تر خواهد شد.
کوهستانی پزوه تصریح کرد : گمرک  به موجب کنوانسیون کیوتو تسهیلات ویژه‌ای برای فعالان مجاز اقتصادی در نظر گرفته است و در حال حاضر ۲۱  فعال مجاز اقتصادی در استان اصفهان وجود دارند.
کوهستانی پزوه تصریح کرد: گمرک تسهیلاتی را در مورد ارزیابی کالاها به صادرکنندگان و واردکنندگان ارائه می‌دهد و در این موارد ضرورتی به ارائه کالا در محل گمرک وجود ندارد بلکه کارشناسان این گمرک  با حضور در محل واحد تولیدی یا انبار مورد نظر، ارزیابی لازم را انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه گمرک اصفهان به دلیل موقعیت استراتژیک و شاهراه حیاتی کشور در زمینه حمل‌و نقل و تجارت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است اضافه کرد: اصفهان استانی به نسبت پهناور است و با بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی فعال برای جلوگیری و کاهش هزینه‌های  صادرکنندگان و حتی مخاطرات صادرات برخی کالاها، نیازمند ارائه خدمات گمرک در تمام نقاط استان است.
کوهستانی پزوه با اشاره به مزایای انبارهای اختصاصی بیان داشت : در حال حاضر ۳۲ انباراختصاصی در سراسر این استان زیر کلید گمرک وجود دارد که این امر موجب کاهش شدید هزینه انجام کار و زمان ترخیص کالای واحدهای تولیدی شده است.  
وی یکی از تحولات بزرگ اقتصادی و تجاری  سال گذشته استان اصفهان را راه اندازی کارگو ترمینال فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان برشمرد و ادامه داد:  بیش از ۶ میلیون و ۵۰۵ هزار دلار کالا در پنج ماهه ابتدای امسال از طریق کارگو ترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان صادر شده که بیش از هشت برابر کل صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی سال ۹۸ از طریق مرز هوایی استان اصفهان بوده است.  
مدیرکل گمرکات استان اصفهان  پیشنهاد داد : با افزایش پروازهای چارتر  باری از مقصد اصفهان به کشورهای دیگر به خصوص منطقه اورسیا و کشور روسیه شاهد افزایش قابل ملاحظه صادرات خواهیم بود.  
کوهستانی پزوه  اظهار داشت: میزان صادرات استان اصفهان در سال گذشته هفت میلیون و ۴۱۵ هزار تن و به ارزش ۲ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار است که این میزان صادرات نسبت به سال ۹۷ از لحاظ ارزش بطور تقریبی بدون تغییر و از حیث وزن ۴۵ درصد رشد داشته است.  
وی سهم استان اصفهان از صادرات غیرنفتی کشور ۵ درصد برشمرد و افزود : یک هزار و ۲۵۵ قلم کالا از استان اصفهان طی سال ۹۸ صادرات داشته‌ایم.

کوهستانی پزوه تصریح کرد : عمده صادرات استان اصفهان محصولات و مصنوعات بوده که در واحد های تولیدی استان پردازش، فراوری و تولید شده است.
به گفته وی مهمترین کالاهای صادراتی استان اصفهان چدن، آهن و فولاد و مصنوعات آن به ارزش یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار و با سهم ۴۹ درصد، فراورده های نفتی به ارزش ۵۱۶ میلیون و ۵۰۶ هزار دلار با سهم ۲۰ درصد و محصولات شیمی آلی به ارزش ۱۱۹ میلیون و ۴۸۶ هزار دلار باسهم ۵ درصد بوده اند.

وی با اشاره به اینکه به ۹۸ کشور جهان از استان اصفهان در سال ۱۳۹۸ صادرات داشته است گفت: عراق، چین، افغانستان، امارات و پاکستان مهمترین کشورهای هدف صادراتی استان اصفهان هستند و میزان صادرات استان اصفهان به کشور عراق ۶۳۰ میلیون دلار، چین ۳۵۶ میلیون دلار، افغانستان ۲۸۶ میلیون دلار، امارت متحده عربی ۲۱۴ میلیون دلار و پاکستان ۱۵۱ میلیون دلار بوده است.

وجود قطب‌های صنعتی نظیر فولاد، منسوجات، هواپیماسازی، لوازم خانگی، رنگ‌سازی، صنایع نظامی از دیگر دلایل اهمیت گمرک اصفهان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha