شناور پاک بوم ۴ در ایزوایکو آب‌اندازی شد

بندرعباس- ایرنا- شناور۳۵۰ تنی پاک بوم ۴ مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با تکیه بر توان و دانش بومی روز چهارشنبه با موفقیت آب‌اندازی شد.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) دراین مراسم گفت: عملیات ساخت شناور پاک بوم ۴ به سفارش اداره بنادر و دریانوردی در این مجتمع انجام شد.

حمید رضاییان‌اصل تشریح کرد: در قراردادی که برای ساخت این شناورها بسته شد، چهار فروند شناور در مجتمع ایزوایکو و دو فروند در شمال کشور ساخته شده، که از این تعداد دو فروند شناور در سال ۹۶ به مقصد بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی به آب‌اندازی با تکیه بر توان و دانش بومی اکنون عملیات ساخت شناور پاک بوم ۴ به پایان رسیده است و امروز به آب‌اندازی شد.

وی ادامه داد: این شناور جهت جمع آوری ضایعات نفتی ساخته شده که بنا بر ابلاغ‌های بین‌المللی، اداره بنادر و دریانوردی ملزم به استفاده از این نوع شناورها در اسکله‌های خود شد.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران بیان‌داشت: طی قراردادی که ایزوایکو با اداره بنادر و دریانوردی منعقد کرد، مبلغی بالغ بر ۶.۵ میلیارد تومان برای ساخت این شناورها ارزیابی شد.

به گفته رضاییان‌اصل، با توجه به تحریم‌ها و تفاوت نرخ ارز نه تنها روند پیشرفت پروژه کند نشد بلکه امروز موفق شدیم این طرح عظیم را آب‌اندازی کنیم.

وی عنوان کرد: این شناور دارای ارزشی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال است که می‌تواند عملیات جمع آوری ضایعات نفتی را با تجهیزاتی پیشرفته انجام دهد.

مدیرعامل ایزوایکو افزود: شناور پاک بوم ۴ قادر است ضایعات نفتی را مهار و در تانکرهایی که به آن مجهز هستند، انتقال دهد و با استفاده از یدک‌کش ضایعات را به کنار اسکله حمل کرده تا در مخزن‌ها تخلیه و به مکان مورد نظر انتقال دهند.

رضاییان‌اصل، ظرفیت مخازن این شناور برای حمل ضایعات نفتی را ۶۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این شناور دارای ابعادی به  طول ۴۳ متر و ۲۶ سانتی متر، عرض ۱۰ متر،  ارتفاع ۳ متر و آب خور ۲۰ است.

وی ابرازداشت: با تکیه بر دانش بومی، توانمندی نیروها و به رغم تحریم‌ها توانستیم تمام مراحل ساخت این شناور ۳۵۰ تنی را با بهترین تکنولوژی، قطعات و کیفیت به پایان برسانیم.

مدیرعامل ایزوایکو یادآور شد: گروه طراحی ساخت و تعمیرات شناورهای کوچک به عنوان زیر مجموعه ایزوایکو توانسته ۱۱۰ نیرو را که در بخش‌هایی اجرایی، مهندسی، جوشکاری و تراشکاری و لوله‌کشی فعالیت دارند، جذب و زمینه را برای اشتغال زایی بیشتر نیز فراهم آورد.

رضاییان‌اصل خاطرنشان کرد: شناور پاک بوم پنج نیز با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در این مجموعه در  دست ساخت است و طبق زمان منعقدشده در قرارداد آب‌اندازی خواهد شد.

نخستین کشتی یخچال دار (پشتیبانی ماهیگیری ) بهمن ماه سال ۹۸ به دست متخصصان داخلی در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در بندرعباس ساخته و با موفقیت آب‌اندازی شد.

شـرکت مجتمـع کشتی سـازی و صنـایع فراساحل ایران (ایـزوایکو) در سال۵۲ با طراحی شرکت آلمانی (بلوم اندفوس) به منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور در۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شد.
افزون بر پنج هزار نفر در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت که هم اکنون درقالب منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس اداره می شود مشغول به کار هستند.
مجتمع کشتی سازی ایزوایکو با شش زیرمجموعه که به صورت هلدینگ مرکزی اداره می شوند در زمینه ساخت و تعمیر انواع شناورهای کوچک، متوسط و بزرگ، سازه های دریایی شامل سکوهای گازی و نفتی، تعمیر شناورهای داخلی و خارجی و همچنین ساخت و تعمیر سکوهای حفاری نفتی فعالیت دارد.

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بزرگترین مجتمع صنایع دریایی کشور و یکی از شرکت‌های فعال زیرمجموعه‌های ایدرو در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha