۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۲۱:۳۱
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84025058
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام ارشد حماس: روابط ما با حزب‌الله راهبردی و عمیق است

تهران-ایرنا-"اسامه حمدان" مقام ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) چهارشنبه شب ضمن تأیید دیدار "اسماعیل هنیه" رییس دفتر سیاسی این گروه و "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان گفت: این روابط، روابطی راهبردی و عمیقی است که حدود 30 سال قدمت دارد و امکان ندارد که این روابط به خاطر برخی حوادث و اختلافات کوچک و برخی حوادث، قطع یا کمرنگ شود.

به گزارش ایرنا، حمدان در گفت وگوی تلویزیونی با شبکه "المیادین" لبنان دیدار هنیه با سید حسن نصرالله را طبیعی خواند و آن را تأکیدی بر این دانست که گزینه‌های مقاومت علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی همچنان پابرجاست.
این مقام حماس دیدار میان هنیه و نصرالله را بی تردید بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: برخی به دنبال القای این مسأله هستند که اختلافاتی میان دو طرف وجود دارد، اما بارها گفته‌ایم که این روابط یک روابط راهبردی و عمیقی است که حدود 30 سال قدمت دارد و امکان ندارد که این روابط به خاطر برخی حوادث و اختلافات کوچک، قطع یا کمرنگ شود.
وی تصریح کرد: ما و حزب‌الله، کاملا اهمیت این روابط راهبردی و استراتژیک را می‌دانیم و از آن محافظت کردیم.
حمدان بار دیگر گفت: روابط میان حماس و حزب‌الله هیچوقت قطع نشده است.
این مقام حماس با اشاره به سکوت رسانه‌ها در خصوص جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین افزود: زمانی که صهیونیست‌ها دست به جنایت می‌زنند، هیچ کس درباره ان حرفی نمی‌زند، اما این کار موجب نخواهد شد که فلسطینی‌ها از موضع خود کناره‌گیری کنند و از خواسته‌هایشان عقب‌نشینی کنند، چرا که اراده ما تغییر ناپذیر است.
وی تصریح کرد: ما مخالف تمام اقدامات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستیم، همانطور که به شدت معامله شرم‌آور قرن را مردود می‌دانیم که به دنبال فروش و نادیده گرفتن آرمان ملت فلسطین است.
این مقام حماس افزود: زمانی که مسأله مربوط به حقوق اساسی و کلیدی مردم فلسطین است، نمی‌توان از راه‌های جایگزین در این باره سخن گفت، این کار زمانی صورت می‌گیرد که موضوع راجع به اصول و مبانی نباشد.
حمدان ادامه داد: اما زمانی که مسأله مربوط به شهر قدس، مسأله بازگشت آوارگان فلسطینی، اراضی اشغال شده فلسطین مطرح باشد، ما به دنبال راه‌های جایگزین نیستیم، بلکه در این موارد باید به دنبال ابزارهایی برای تحمیل موضع خود و تحقق خواسته‌ها و بازگشت حقوق خود بود که این را می‌توان تفکر صحیح و درست نامید.
وی تأکید کرد: ما نتیجه سازش با رژیم صهیونیستی را در توافق‌نامه اسلو دیدیم، به همین خاطر هرگز از طرح ملی و راهبردی خود که آزادسازی تمام فلسطین بر پایه مقاومت است، عقب‌نشینی نخواهیم کرد.
حمدان انتقاد برخی که مدعی هستند، گروه‌های مقاومت دارای افق بسیار محدود در مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی هستند، رد کرد و گفت: آنها که دنبال حل سیاسی با اسرائیل هستند، دید محدودی دارند و نیز آنهایی که گمان می‌کنند که امضای قراداد سیاسی با تل‌آویو موجب توقف اشغالگری خواهد شد و کسانی که مقاومت را راه مقابله با صهیونیست‌ها انتخاب کرده‌اند، گمان نمی‌کنم که دارای یک افق بسته‌ای باشند.
وی به حوادث سه هفته گذشته در نوار غزه اشاره کرد و گفت که اسرائیل به خاطر رها شدن بالون‌های آتش‌زا مجبور شده است که به عقب برگردد و [قراداد آتش بس با گروه‌های مقاومت را بپذیرد.]
حمدان خطاب به همه فلسطینی‌ها گفت: بله گزینه مقاومت، هزینه و جانفشانی دارد و ما منکر آن نیستیم، اما مقاومت تنها معادله‌ای است که دستآورد به همراه داشته است.
وی گفت که در نشست گروه‌های فلسطینی در خصوص برنامه مبارزه ملی یکپارچه و پروژه مقاومت مردمی فلسطین سخن به میان خواهد آمد.
حمدان تصریح کرد که گروه‌های مقاومت فلسطین قادر هستند که معادلات در منطقه را به واسطه مقاومت برهم بزنند، چرا که محیط پیرامون و کشورهای منطقه نیز مخالف هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.
حمدان افزود: مقابله با طرح رژیم صهیونیستی با هماهنگی دوستان و متحدان و کسانی صورت خواهد گرفت که از حقوق ملت فلسطین حمایت و دفاع کرده‌اند.
این مقام حماس اظهار کرد: روابط ما با دوستانمان و متحدانمان روشن و علنی است و ما این مسأله را پنهان نمی‌کنیم و کسانی باید نسبت به روابطشان شرمنده باشند که با اشغالگران دیدار می کنند.
وی گفت: به باور من، شرایطی که اسرائیل دارد، برخلاف آنچیزی است که برخی آن را مجسم کرده‌اند که قدرت بزرگی است که هرکاری خواست انجام می‌دهد، بلکه این رژیم بسیار ضعیف‌تر از این تصورات است، درست است که یک قدرت موذی است، اما اینگونه نیست که قدرتی باشد که اراده خود را به صورت کامل تحمیل کند.
حمدان بدون اشاره به نام کشوری افزود:بسیاری از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی از متحد شدن فلسطینیها خرسند نیستند.
این مقام حماس گفت: از آغاز اعلام معامله قرن، مجموعه تماس‌ها و گفت وگوهایی میان جنبش حماس و فتح انجام گرفت و این گفت وگوها با چراغ سبز "محمود عباس" رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس همراه بود.
وی اظهار کرد: حماس و جنبش فتح در بیروت تنها نیستند و تمام گروه‌های فلسطینی در این نشست برای دو موضوع اساسی اینجا هستند، موضوع نخست: تحکیم موضع گروه‌های فلسطینی و تعهد آنان برای مقابله با هرگونه روند عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی، رد مسأله الحاق کرانه باختری و معامله قرن است و موضوع دوم آغاز اقدامات عملی "برنامه ملی مبارزه" برای مقابله با تمام این چالش‌هاست.
این مقام فلسطین این نشست را آغاز مهم برای شروع این پروژه دانست و افزود: در این دیدارها، گام‌های مهمی برداشته خواهد شد.
وی تأکید کرد که در این نشست، سنگ بنای برنامه مقابله با چالش‌هایی که آرمان ملت فلسطین با آن روبروست، مستحکم خواهد شد.
حمدان گفت: در نشست گروه‌های فلسطینی در بیروت، به یکپارچه سازی تلاش گروه‌های فلسطینی برای مقابله با عادی‌سازی روابط، الحاق کرانه باختری، حمایت و دفاع از اراضی فلسطینی و موضوع معامله قرن پرداخته خواهد شد.
این مقام ارشد حماس بار دیگر طرح معامله قرن را محکوم کرد و گفت: عادی‌سازی روابط با اسرائیل خیانت به قدس و ملت فلسطین است.

نشست رهبران گروه‌های فلسطینی قرار است، روز پنجشنبه در بیروت برگزار شود، به همین خاطر بسیاری از رهبران فلسطینی از جمله هنیه، "زیاد النخاله" و دیگر گروه‌های فلسطینی روز سه‌شنبه به بیروت رفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha