رنگ کرونایی تنها یک شهرستان مازندران سفید است

ساری - ایرنا - سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که در حال حاضر تنها یک شهرستان استان دارای وضعیت کرونایی سفید است و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت قرمز یا نارنجی قرار دارند.

مازندران ۲۲ شهرستان با ۶۰ نقطه شهری و بیش از چهار هزار روستا و آبادی دارد.

دکتر سیمین بابایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برخی گمانه زنی ها در فضای مجازی و واقعی در باره خروج شهرستان های مازندران از وضعیت قرمز و تبدیل شدن وضعیت به سفید صحت ندارد و اینگونه شایعات برای مجموعه استان اعم از مردم و متولیان سلامت بویژه کادر درمانی آسیب زا است.

وی با تاکید بر این که وضعیت کرونایی مناطق مختلف استان همچنان ناپایدار است ، گفت : حتی همین یک شهرستانی که وضعیت سفید دارد به معنای پایداری این وضعیت نیست چون ما بتازگی موجی از مسافرت ها به استان را پشت سر گذاشتیم که تبعات آن طی روزها و هفته آینده مشخص می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : از نظر دستگاه های متولی سلامت شامل دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، شرایط کرونایی کل استان قرمز است و این موضوع را هر روز به انحای مختلف تکرار می کنیم ولی متاسفانه برخی با انتشار گمانه زنی های غیر واقعی و فاقد استناد سبب می شوند تا سطح هوشیاری و حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش یابد که آسیب زا است.

دکتر بابایی تاکید کرد : کاهش هوشیاری و حساسیت مردم پیامدی جز شروع موج جدید شیوع ویروس کرونا برای استان در پی نخواهد داشت که در صورت وقوع چنین وضعیتی آن هم همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید هزینه سنگینی را به استان و سلامت مردم تحمیل می کند و مشکلات اقتصادی جامعه و معیشت مردم را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این پرسش که روند بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در استان کاهشی است و شاید بر این اساس گمانه زنی های مختلف رواج یافته ، پاسخ داد : کاهشی شدن آمار مبتلایان در مازندران بسیار شکننده است چون اگر بررسی کنید همین اطلاعیه هایی را که طی ۲ هفته اخیر منتشر کردیم متوجه می شوید که در بعضی روزها آمار بستری های جدید بیشتر از ترخیصی ها بود ضمن این که طی چند روز گذشته ما نتوانستیم از مرز ۷۰۰ نفر بستری پایین تر بیاییم.

وی افزود : در همین شرایط کاهشی که باید امیدواری در کادر درمانی ایجاد شود و خستگیشان کاهش یابد ، متاسفانه سفرهای انبوه چند روز گذشته و گمانه زنی های نادرست سبب شده تا کادر درمانی استان از هم اکنون نگران ۲ هفته آینده باشند.

دکتر بابایی خواستار بی‌توجهی مردم نسبت به رنگ‌بندی کرونایی مناطق مختلف استان شد و گفت : همه باید حواسشان باشد که پروتکل های بهداشتی بویژه پوشیدن ماسک ، شستن دستان و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند چون تا زمانی که واکسن تایید شده و منتیج به نتیجه علمی و بالینی نداشته باشیم تنها راه مقابله با کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی است و راهکار سومی وجود ندارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از رسانه های خواست تا به دنبال عادی انگاری شرایط کرونایی استان نباشند و به رسالت خود در آرامش دادن به جامعه در کنار آهسازی آنان برای رعایت پروتکل های بهداشتی عمل کنند.

طبق الگوی وزارت بهداشت ، مناطق کرونایی کشور به سه دسته با رنگ قرمز ، زرد یا نارنجی و سفید معرفی می شوند. زمانی وضعیت یک منطقه جغرافیایی قرمز ارزیابی می شود که تعداد بیماران بستری روزانه در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از سه نفر باشد. شرایط سفید نیز به وضعیتی گفته می شود که تعداد بیماران کرونایی بستری شده در هر شبانه روز نسبت کمتر از یک نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر باشد. وزارت بهداشت شرایط زرد را هم بین این ۲ وضعیت توصیف می کند .

آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم نشان می دهد در حال بیش از ۷۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha