وزیران خارجه مصر و بحرین درباره تحولات منطقه گفت وگو کردند

تهران-ایرنا- «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر در دیدار با «عبد اللطیف بن راشد الزیانی» همتای بحرینی خود در قاهره، بر راه حل دو کشور برای حل و فصل منازعات فلسطین و اسرائیل و لزوم مقابله با مداخلات خارجی در لیبی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری راشاتودی در این نشست که دیروز(شنبه) انجام شد، دو طرف با صدور بیانیه ای مشترک اعلام کردند که مصر و بحرین از هرگونه پیشنهادی که دستیابی فلسطین را به صلح عادلانه و همه جانبه مطابق با تصمیمات قانونی و بین المللی فراهم کند، استقبال می کنند. در این نشست همچنین بر لزوم صیانت از راه حل دو کشور و جلوگیری از هرگونه اقدام در الحاق سرزمین های فلسطین و تلاش برای دستیابی به صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین دو کشور حمایت خود را از یک راه حل سیاسی توافقی با هدف حفظ  حاکمیت، امنیت و ثبات و مقابله با تروریسم، ‌عدم مداخلات مخرب خارجی، دعوت به آتش بس و تشکیل شورای ریاست جمهوری جدید و نیز توزیع عادلانه ثروت در لیبی اعلام کردند.

 این درحالی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا چندی پیش در تلاش برای عادی‌سازی روابط میان اعراب و رژیم صهیونیستی وارد بحرین شد و هدف از سفر خود به بحرین و منطقه را متحد کردن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عنوان کرد.

در همین حال منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند: بحرین به هواپیماهای رژیم صهیونیستی که قصد تردد به امارات متحده عربی را دارند، اجازه داد تا از حریم هوایی این کشور استفاده کنند.

این اقدام بحرین پس از آن روی می‌دهد که «الی کوهن» وزیر امنیت و اطلاعات رژیم صهیونیستی ۲۷ مردادماه گذشته گفت که پیش بینی وی آن است که بحرین از جمله کشورهای بعدی باشد که به پیروی از امارات، روابط خود با اسرائیل را عادی می‌کند.

"حازم قاسم" سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز روز جمعه در هشداری از تمام کشورها از جمله بحرین و عربستان خواست که از زمینه سازی برای ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی پرهیز ‌کنند.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات چند هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای مشترک، عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو را بطور رسمی اعلام کردند.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین پیش از این طی تماس تلفنی با «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی، از توافق امارات با رژیم صهیونیستی استقبال کرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha