سید احمدرضا پیش بین روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: حدود ۶۰۰ مرکز فعال دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۸ مرکز سطح چهار و ضعیف در کشور وجود دارد.
وی بیان کرد: امسال سومین دوره سطح بندی مراکز دانشگاه جامع را داشتیم و به صورت شفاف به مردم اعلام کردیم کدام مراکز ما با کیفیت بوده است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۷ حدود ۴۰ مرکز سطح چهار و کیفیت ضعیف داشتیم، ادامه داد: اکنون از ۶۰۰ مرکز فعال دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ۱۸ مرکز ضعیف و ۱۰ مرکز برتر داریم.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی با بقیه دانشگاهها ماهیت متفاوتی دارد، افزود: حتی در استانها هم این تفاوت را به صورت خاص مشاهده میکنیم.
پیش بین تصریح کرد: تفاهم نامه خدمات علمی به حوزه شهری که امروز به امضا رسید نشان دهنده کارکرد اجتماعی است و دانشگاه جامع، کاربردی اجتماعی دارد و درون دانشگاه سعی کردیم قابلیت و تفاوتهایی قایل شویم.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: بیش از پنج هزار کد رشته محل در دانشگاه داریم که متناسب با نیازهای استانها تعیین شدهاند.
وی پذیرش در دانشگاه جامع علمی کاربردی را بومی و متناسب با نیازهای محیطی مراکز دانست و بیان کرد: طی بیست سال اخیر تعداد دانشگاهها توسعه پیدا کرد اما امروز با آن شرایط مواجه نیستیم.
پیش بین تصریح کرد: اکنون در دوره های تحصیلات تکمیلی بسیاری از دانش آموختگان از بیکاری گلایه دارند و بالاترین نرخ بیکاری را در مقاطع دکتری و ارشد داریم که به فرهنگ قالب باز میگردد و آن فرهنگ رفتارهای اجتماعی را دیکته می کند.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از دو سوم از افرادی که متقاضی رشتههای مهارتی بودند به سمت رشتههای نظری رفتند که چالش جدی است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اظهارداشت: در برنامه ششم توسعه آمده که ۳۰ درصد از دانشجویان باید در نظام مهارتی تحصیل کنند این در حالی است که با آخرین سال برنامه ششم توسعه کمتر از ۵۰ درصد این موضوع محقق شده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری ۸۳۰ کد رشته محل جدید در مراکز جامع علمی کاربردی تعریف شد، بیان کرد: همچنین ۲۷ مرکز جدید علمی کاربردی در کشور تاسیس کردیم این موضوع نشان دهنده این است که متناسب با خواسته و نیازهای استانها برنامه ریزی و سیاستگذاری انجام میشود.
پیش بین با بیان اینکه رصد اشتغال دانشجویان در سال ۹۷ مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در آن زمان کمتر از ۲۰ درصد از دانش آموختگان در رشته تحصیلی مشغول به کار شدند و امسال میزان ارتباط اشتغال با تحصیل دانشجویان را به ۲ برابر افزایش دادیم.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد دانش آموختگان دانشگاه جامع اشتغال به کار دارند که نشان دهنده مهارت گرایی آنها در مراکز است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تصریح کرد: هدف ما این است که دانش آموختگان دانشگاه جامع کارآفرین باشند و ما به دنبال تربیت کارمند نیستیم.
وی با اشاره به اینکه بازنگری رشتهها را در دانشگاه جامع تسهیل کردیم، خاطرنشان کرد: امسال ۶۱۶ رشته، ۳۱۲ رشته در مقطع کاردانی و ۳۰۴ رشته جدید در مقطع کارشناسی ایجاد کردیم و متناسب با علایق مخاطبان پاسخگوی نیازهای آنها هستیم تا در چارچوب فعالیتها مورد استفاده قرار بگیرد.
به گفته پیش بین، نیازسنجی از جمله وظایف مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اضافه کرد: ۳۴۰ هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجویان برای ترم مهرماه وجود دارد.
هدف ما شناساندن مهارت به جامعه است
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان ادامه داد: نتوانستیم مهارت را به جوانان آموزش دهیم تا انتخاب درستی از آینده و رشته تحصیلی خود داشته باشند.
بهزاد رضایی تصریح کرد: هدف ما شناساندن مهارتها به جامعه است تا فرد ماهر بتواند زندگی خوبی را با علاقه و پشتکار نهادینه کند.
وی با بیان اینکه نیازهای استان و خوشههای شغلی مورد نیاز باید تقویت شود، اظهارکرد: امروز تفاهم نامهای در راستای آموزش خدمات شهری در حوزههای دکوراسیون و معماری شهری و پسماند به امضا رسید.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان ابراز امیدواری کرد: به نسل جوان هدایت تحصیلی درست را یاد بدهیم.
وی با بیان اینکه عارضهای به نام مدرک گرایی در کشور رخ داده است، گفت: متاسفانه مهارت و ارزش توانایی دانشجویان شناخته نشده است.
رضایی افزود: آنچه امروز در فرهنگ جامعه مطرح است و باید ترویج و توسعه یابد ارزش به دانایی و توانایی فرد براساس استعدادهای آنها است تا خود بتوانند کارآفرین باشند.
دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان دارای ۳۱ مرکز آموزشی با نزدیک به ۱۶ هزار دانشجوی در حال تحصیل است.
این دانشگاه از سال ۱۳۷۱ در اصفهان آغاز به فعالیت کرد و تاکنون ۹۹ هزار و ۸۸۵ هزار دانش آموخته دارد.
نظر شما