حجتالاسلاموالمسلمین محمدتقی سبحانی روز سهشنبه در همایش معنویتهای نوظهور، افزود: عناصر اجتماعی و سیاسی از بسترهای مهم معنویتهای نوظهور و جنبشهای فکری جدید است.
رییس همایش ملی معنویتهای نوظهور نقدها و شاخصهها ادامه داد: بستر نیاز معنوی و گرایش عمیق فطری به امور متعالی یکی از عوامل رشد معنویتهای نوظهور و دیگر جنبشهای منحرف فکری و عملی است.
سبحانی تاکید کرد: باید بپذیریم که دستگاه فلسفی، الهیات، فقهی و اخلاقی ما توان پر کردن خلأ معنوی انسان جدید را ندارد.
وی اضافه کرد: این انسان دارای بنیادهای فطری خدایی گرایی و معنویتگرایی وقتی به مجموع میراث منابع موجود مراجعه میکند با دستخالی برمیگردد.
مدرس حوزه علمیه قم تصریح کرد: تربیت دینی کنونی جامعه ما علاوه بر اینکه مانعی برای جلوگیری از عرفانهای نوظهور نیست که تقویتکننده آنهم است.
به گفته وی، بسیاری از مؤلفههایی که امروز در جامعه وجود دارد ارتباطی با اصل دین ندارد و عدهای از مردم با همین قبیل ذهنیت در دام معنویتهای نوظهور میافتند.
رییس همایش ملی معنویتهای نوظهور نقدها و شاخصهها افزود: نوعی از کژتابیها در تفسیر و باورهای دینی هم در بروز معنویتهای نوظهور دخیل هستند.
سبحانی یادآور شد: گاهی تفسیری از بنیانهای دینی میشود که زمینه گرایش معنویتهای نوظهور را حتی در بین خانوادههای متدین فراهم میکند.
وی اظهار داشت: برای رصد معنویتهای نوظهور اقدامات میدانی ارزندهای طی ۵ سال گذشته انجامشده است.
مدرس حوزه علمیه قم ابراز کرد: در مبحث معنویتهای نوظهور آن چیزی که از اهمیت ویژهای برخوردار است شناسایی ریشهها و بنیادها و رشد این جنبشها و نحلههای فکری است.
سبحانی ادامه داد: بسیاری از این گروههای انحرافی دارای آدابورسومی هستند که بهظاهر باید در دوران مدرن و جدید منسوخ شده باشند.
به گفته وی، شعار اصلی مدرنیسم در عصر جدید پایان یافتن همه نوع باطن گرایی، رمزگرایی و حرکتهای متعالی و غیر حسی و تجربی است.
رییس همایش ملی معنویتهای نوظهور نقدها و شاخصهها تصریح کرد: در دوران مدرنیسم مبتنی بر اصالت انسان سکولار تمدن جدیدی بهظاهر شکلگرفته است.
وی بیان داشت: در این تمدن جدید مدرنیته شاهد دین نماها و گرایشهایی به معنویت هستیم که با تمام آرمانها، اصول و ارزشهای مدرنیسم در تقابل است و وقتی این مسائل را در کنار یکدیگر میگذاریم میبینیم بسیاری از اسطورههای آن به دوران ماقبل عقلگرایی انسان بازمیگردد.
مدرس حوزه علمیه قم گفت: برای خشکاندن یا تضعیف معنویتهای نوظهور باید تسلط کاملی به بسترشناسی معنویتهای نوظهور داشته باشیم.
مرکز مطالعات معنویتهای نوظهور در کشور راهاندازی شود
دبیر علمی همایش ملی معنویتهای نوظهور نقدها و شاخصهها نیز گفت: با احتساب فرقههای مذهبی در ژاپن، بیش از ۲۰۰ هزار فرقه مذهبی کوچک و بزرگ در سطح جهان مشغول فعالیت هستند.
هادی وکیلی تاکید کرد: باید مرکز مطالعات معنویتهای نوظهور در کشور راهاندازی شود تا کم و کیف ایجاد، رشد و فعالیت این قبیل فرقهها مورد پایش های میدانی و آکادمیک قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: توصیف معنویتهای نوظهور و نقدهای عالمانه و مبتنی بر واقعیت شخصیتهای مهم این نحلهها از اهداف اصلی همایش معنویتهای نوظهور میباشد.
وکیلی ابراز کرد: ۱۲۳ چکیده مقاله در مجموع به همایش ملی معنویتهای نوظهور ارسالشده است.
دبیر علمی همایش ملی معنویتهای نوظهور نقدها و شاخصهها گفت: ۱۴ مقاله سفارشی از ۱۴ اندیشمند و استاد نامی معنویتهای نوظهور به دبیرخانه ارسالشده است.
وی ابراز کرد: از ۸۰ مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش درنهایت ۳۰ مقاله پذیرفتهشده است.
وکیلی اظهار داشت: طی سه روز برگزاری همایش معنویتهای نوظهور نقدها و شاخصهها ۳۹ مقاله ارائه میشود.
دبیر علمی همایش ملی معنویتهای نوظهور نقدها و شاخصهها تصریح کرد: ۱۴ پیش نشست برای برگزاری این همایش برگزارشده است.
وکیلی یادآور شد: در این همایش پنل های تخصصی نقد آموزهها در معنویتهای نوظهور و آسیبشناسی و شیوههای مواجهه با معنویتهای نوظهور مورد نقادی قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: نقد شخصیتها و جریانهای مطرح در معنویتهای نوظهور و گونه شناسی شاخصههای کلی و ارتباطات با معنویت اسلامی دو پنل دیگر این همایش خواهد بود.
همچنین در این همایش از بخشی از آثار اولین همایش ملی معنویتهای نوظهور رونمایی شد.
همایش ملی معنویتهای نوظهور نقدها و شاخصها طی سه روز در قالب پنل های تخصصی نقد آموزهها در معنویتهای نوظهور، آسیبشناسی و شیوههای مواجهه با معنویتهای نوظهور،نقد شخصیتها و جریانهای مطرح در معنویتهای نوظهور و گونه شناسی شاخصههای کلی و ارتباطات با معنویت اسلامی برگزار میشود. /
نظر شما