به گزارش ایرنا بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا «احمد طاهری» روز چهارشنبه افزود: غلظتهای بالای ppb ۱۰۰ در ایستگاههای مذکور در حالی طی روزهای اخیر مشاهده شده که حداکثر غلظت این آلاینده در سایر روزها در حدود ppb ۲۰ بوده است.
وی با بیان اینکه با توجه به تعطیلات رسمی هفته گذشته و کاهش تردد وسایل نقلیه، انتظار میرفت شاهد کاهش غلظت آلایندههای هوا باشیم، تصریح کرد: برخلاف سایر آلایندهها از جمله منواکسید کربن و دیاکسید نیتروژن، غلظت آلاینده دیاکسید گوگرد افزایش قابل ملاحظهای را نشان داد که استفاده از سوختهای دیزل با گوگرد بالا یا مازوت در صنایع جنوب تهران را به عنوان یک علت احتمالی برجسته میکند.
وی با اشاره به اینکه نکته قابل توجه دیگر در این رابطه، کاهش مجدد غلظت آلاینده دیاکسید گوگرد بعد از تعطیلات هفته گذشته با وجود افزایش تردد ناوگان حملونقل است، اظهار کرد: غلظت آلاینده دیاکسید گوگرد در شهر تهران طی سالهای گذشته عمدتاً به دلیل کاهش قابل ملاحظه گوگرد در سوخت دیزل و ارتقای استاندارد آن به یورو ۴ روند کاهشی داشت به طوریکه غلظت آن در بسیاری از روزهای سال در محدوده پاک و قابل قبول قرار میگرفت.
«طاهری» با بیان اینکه استفاده نکردن از سوختهایی با گوگرد بالا از جمله مازوت و افزایش قابل ملاحظه غلظت آلاینده گوگرد دیاکسید از جهات مختلف حائز اهمیت است، تصریح کرد: اگرچه این افزایش غلظت در حدی نبوده که شاخص کیفیت هوای کل شهر را در وضعیت ناسالم قرار دهد اما از آنجایی که غلظتهای بالای ppb ۱۰۰ در ایستگاههای جنوبی مشاهده شده، در صورت استفاده از سوختهای مذکور، قطعاً در مجاور محل مصرف، غلظتهای به مراتب بالاتری را به همراه داشته است.
وی اضافه کرد: اگرچه آلاینده دیاکسید گوگرد به عنوان آلاینده شاخص سوختهای با محتوای گوگرد بالا محسوب میشود اما سوختهای مذکور به تولید آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون به صورت مستقیم بر اثر احتراق و غیرمستقیم در اثر تولید ذرات ثانویه از سایر فرآوردههای آنها منجر میشود.
وی تاکید کرد: نکته آخر اینکه فرآوردههای حاصل از احتراق سوختهای مذکور، تولید بوی نامطبوع را به همراه دارد یعنی همان پدیدهای که طی سالهای گذشته چندینبار در سطح شهر تهران مشاهده شده و استفاده از سوخت مازوت به عنوان یکی از دلایل آن مطرح شده است.
مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه شرایط جوی از جمله سرعت باد و ارتفاع لایه مرزی در فصول گرم سال در وضعیت بسیار مناسبتری نسبت به فصول سرد قرار دارد، خاطر نشان کرد: از این رو در صورت تداوم انتشار بالای این آلاینده در فصل زمستان و با توجه به شرایط غالب جوی از جمله وارونگی هوا در این فصل، شاهد شرایط به مراتب بدتری از نظر غلظت و گستره تاثیر آن خواهیم بود.
نظر شما