۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۱۵
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 84036279
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفارت ایران در کابل از آغاز گفت‌وگوی بین افغانستانی در قطر استقبال کرد

کابل - ایرنا - سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل از آغاز مذاکرات دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان در دوحه استقبال و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها بدون مداخله خارجی و در یک تفاهم جامع میان افغان‌ها، به نتایج مطلوب خود برای استقرار صلح و ثبات دائمی در افغانستان و امنیت در منطقه منجر گردد.

به گزارش ایرنا، در اطلاعیه‌ سفارت جمهوری ایران در کابل آمده است: ایران همواره تاکید کرده است که حل مشکلات افغانستان راه حل نظامی نداشته و ادامه حضور نیروهای خارجی یکی از علل اصلی تداوم جنگ در افغانستان می باشد.

این اطلاعیه اضافه می کند که تمامی مسائل و معضلات در افغانستان تنها از طریق گفت‌وگو و مذاکره قابل حل و فصل هستند و خروج مسئولانه نیروهای خارجی پیش نیاز غیرقابل اجتناب برای رسیدن به صلح و امنیت در این کشور است.

این بیانیه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است دولت، گروه‌های سیاسی و طالبان بتوانند با حفظ دستاوردهای ارزشمند مردم افغانستان از جمله قانون اساسی، ساختارهای مردم سالارانه، مشارکت سیاسی فراگیر و حقوق و کرامت زنان و حقوق اقلیت های قومی و مذهبی به توافقی پایدار دست یابند که متضمن صلح، آرامش، رفاه و سعادتمندی مردم افغانستان باشد و به نوبه خود باعث شود مهاجرین افغان به کشور خود بازگشته و سهم خود را در بازسازی، توسعه و ترقی افغانستان ایفا نمایند.

در بیانیه همچنین آمده است که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچون گذشته برای کمک به پیشبرد روند صلح درافغانستان کمک کرده و امکانات و توانمندی های خود را بدین منظور در اختیار برادران و خواهران افغان قرار دهد. همچنین هر گونه فرصت طلبی سیاسی و سودجویی کاسبکارانه به ویژه استفاده دولت آمریکا برای بهره برداری های انتخاباتی از گفت‌وگوهای بین افغانی را به شدت محکوم کرده و آن را مخل این گفت‌وگوها می داند.

نشست اولیه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌افغانی امروز شنبه با حضور مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، مقام‌های قطری و نمایندگان حدود ۳۰ کشور و سازمان‌های جهانی به صورت حضوری و یا آنلاین آغاز شده و در حال برگزاری است.

عبدالله عبدالله هنگام سفر به دوحه در فرودگاه حامدکرزی گفت که امیدوار است آغاز مذاکرات میان افغان‌ها تحولی بزرگ و تاریخی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha