به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، سید مجتبی موسویان روز شنبه در کارگاه مشترک معرفی و تبیین سیاستها، خدمات و ظرفیتهای صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه صادرات و بینالملل برای مدیران ارشد و کارشناسان سازمان توسعه تجارت در محل صندوق نوآوری و شکوفایی، هدف از حضور در این کارگاه مشترک را تقویت حلقههای اتصال بین صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان توسعه تجارت عنوان کرد و گفت: مشاوره بازار و تعیین قیمت تمام شده برای بازارهای صادراتی میتواند محصول مشترک صندوق نوآوری و سازمان توسعه تجارت باشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان توسعه تجارت ۴۰ رایزن بازرگانی به کشورهای مختلف اعزام کرده است که میتوانند به عنوان بدنه مشاوره در کنار صندوق قرار گیرند.
موسویان با بیان اینکه شرکتهای توسعه صادرات متکی به ایده و فکر در حوزه بازار هستند و میتوانند تحلیلهای خوبی از بازار ارائه داده و به عنوان کلینیک صادراتی به شرکتهای داخلی مشاوره دهند، گفت: صندوق نوآوری بیشتر به دنبال رساندن شرکتها به مرحله تولید است، در عین حال تقاضای ما از صندوق نوآوری این است که توانمندسازی در آنسوی مرزها را نیز به سبد خدماتی خود اضافه کند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در این نشست ضمن معرفی خدمات و ظرفیتهای صندوق نوآوری در حوزه صادرات، به اعزام هیاتهای تجاری و حضور در نمایشگاههای خارجی و بهرهمندی از ظرفیتهای پایگاههای صادراتی ایران در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: دو دسته ابزار صادراتی داریم که بخشی برای رساندن محصول به بازار صادراتی و عقد قرارداد و دسته دیگر ابزارهای پشتیبانی مالی است.
سیاوش ملکی فر ضمن تاکید بر حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از پنج هزار و ۳۲۷ شرکت دانش بنیان با تمام توان خود افزود: بر این اساس برای کمک به توسعه نوآوری در کشور، همکاریهایی را با دیگر بازیگران اکوسیستم نوآوری مانند شبکه بانکی و صندوقهای پژوهش و فناوری برقرار کردهایم.
وی در دستهبندی شرکتهای دانش بنیان، به شرکتهای ارائه دهنده خدمات صادراتی اشاره کرد و گفت: لزوما شرکتهای دانش بنیان، شرکتهای نوپا و برآمده از دانشگاه نیستند، به طوری که در حال حاضر ۶۳ درصد از شرکتهای دانش بنیان بیش از سه سال عمر داشته و به تولید رسیدهاند که به اصطلاح به آنها شرکتهای دانش بنیان تولیدی میگوییم.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در این رویداد ضمن معرفی خدمات و ظرفیتهای صندوق نوآوری ادامه داد: به علاوه شرکتهای ارائه دهنده خدمات صادراتی نیز دانش بنیان هستند و ما میتوانیم از ظرفیتهای صندوق برای حمایت از آنها استفاده کنیم.
مدیر امور بینالملل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در ادامه این کارگاه، در سخنانی از اهمیت شکل گیری گفتمان مستمر بین بازیگران اکوسیستم نوآوری گفت و به همگرایی سازمانها، تجمیع ظرفیتها و بهره گیری مناسب و بهینه امکانات در این حوزه اشاره کرد.
سهراب آسا، افزود:بی تردید اجراییسازی درست سیاستهای ابلاغی حوزه علم، فناوری و نوآوری در ایران مستلزم همگرایی سازمانها ذینفع و حمایت مداوم از بازیگران این اکوسیستم میباشد.
وی در ادامه تاکید بیش از حد بعضی مسئولین بر روی تعداد بازیگران و یا کمیت های ارائه شده در بعضی از گزارش های داخلی و خارجی را رهزن ذهن و تصمیمات دانست و گفت:اکوسیستم نوآوری کشور از ابتدا به هدف افزایش کیفیت زندگی مردم، افزایش روحیه پاسخگویی و توسعه سرمایههای اجتماعی و ارتقا کیفیت خدمات عمومی شکل گرفت و از این مهم نباید غافل شویم.
آسا ضمن مرور دورههای مختلف توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۴۰ سال اخیر درخصوص نظام ملی نوآوری کشور، چگونگی شکل گیری اکوسیستم نوآوری و جایگاه هریک از بازیگران را تشریح کرد.
نظر شما