ترامپ به دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از جنبش اعتراض به نژادپرستی

تهران- ایرنا- در حالیکه ترامپ در پی اعتراضات اخیر در آمریکا، معترضان شرکت کننده در جنبش‌های ضدنژادپرستی را اوباش خوانده و آن‌ها را متهم به تخریب اموال عمومی می‌کند، بررسی‌ها نشان داده افرادی که در این اعتراض‌ها دست به خشونت می زنند، کسانی هستند که با اهداف و ماموریت خاص، از شهرهای دیگر به محل برگزاری اعتراض‌ها آمده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، از آنجایی که ترامپ جمهوری خواه در نظرسنجی‌ها از «جو بایدن» رقیب دموکرات خود عقب است، با آغاز اعتراضات، سعی در بهره برداری انتخاباتی از این اعتراض ها دارد و این موضوع را دستمایه سرزنش بایدن قرار داده و او را طرفدار هرج و مرج و چپ گرا می‌خواند.

معترضان به نژادپرستی از خطری که برای فریاد عدالت خواهی به جان خریده‌اند، آگاه هستند و می‌دانند با وجود همه اعتراض‌های مسالمت آمیز، صحنه‌های به آتش کشیدن ساختمان‌ها که از سوی افرادی غیر از شرکت کنندگان واقعی در این اعتراض ها انجام می شود، کمک شایانی به «دونالد ترامپ» برای ادامه لفاظی‌ها و ادعاهای او مبنی بر متهم کردن معترضان به نقض قانون می کند. اما معترضان در مناطق حساسی همچون پورتلند، اورگن و کنوشا در ویسکانسین اطمینان دارند معترضان واقعی، دست به آشوب نمی زنند و از تظاهرات خود که زیر پرچم "جنبش جان سیاهان اهمیت دارد"، قرار گرفته است، عقب نمی‌نشینند بلکه این گروهی  آشوبگر هستند که با اهدافی خاص، از برخی نقاط آمریکا در اعتراض ها حضور می یابند و قصد به انحراف کشیدن اعتراض ها ضدتبعیض نژادی را دارند.

«ورونیکا کینگ» رهبری اعتراضات را در کنوشا جایی که «جاکوب بلیک» هفت بار هدف شلیک پلیس قرار گرفت، برعهده دارد. او گفت:   «ما نترسیده‌ایم و بی‌تردید کسانی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند ویدیوهای درگیری پلیس را با ما دیده‌اند. من معتقدم رای دهندگان واقعی از این جنبش حمایت می کنند و خواهان تغییر هستند». 

ترامپ روز پنجشنبه در توییتی نوشت:   «دموکرات‌ها هرگز حتی در قانون کنوانسیون ملی حزب خود به کلمات "نظم و قانون" اشاره‌ای نکرده‌اند. اگر من پیروز نشوم، شهرهای آمریکا مورد تاراج هرج و مرج طلب‌ها، آشوبگران، اراذل و اوباش و البته معترضان صلح طلب قرار می‌گیرد». 

در پورتلند؛ جایی که بیش از ۱۰۰ شب شاهد اعتراضت مردمی هستیم،   «دیمیتریا هستر» به عنوان رهبر این اعتراضات کارزار ترسی را که ترامپ و هواخواهانش به راه انداخته‌اند "تبلیغات" خواند و تاکید کرد این اقدامات مانع فعالیت‌های جنبش "جان سیاهان اهمیت دارد" نمی‌شود.  

هستر افزود: مردم همچنان می‌میرند و پلیس هم متهم نمی‌شود. ما این را می‌بینیم و به همین دلیل عقب نشینی نمی‌کنیم.  

در پی کشته شدن "جورج فلوید" بدست افسر پلیس مینیاپولیس در تاریخ ۲۵ می (۶ خرداد) هزاران تظاهرات در این شهر و در شهرهای دیگر آمریکا به راه افتاد. این اعتراض‌ها به ویژه با شلیک پلیس به بلیک در ۲۳ اوت (۲ شهریور) شعله ور شد.  

از زمان کشته شدن فلوید تا شلیک پلیس کنوشا به بلیک، بیش از هفت هزار و ۷۵۰ تظاهرات مربوط به جنبش جان سیاهان اهمیت دارد در دو هزار و ۴۰۰ منطقه برگزار شده است.  

ضمن آنکه هرگاه در این اعتراض‌ها خشونت بالا گرفته است، تظاهرکنندگان مسالمت آمیز اغلب از وجود افرادی از خارج از منطقه شکایت دارند که اغلب سفیدپوست بوده و شروع به شکستن پنجره‌ها و آتش زدن می‌کنند. در یک بررسی انجام شده توسط روزنامه میلواکی (روزنامه صبح  میلواکی و ویسکانسین) از زندان شهر کنوشا مشخص شد که از میان ۲۵۰ نفر دستگیر شده تظاهرکنندگان در یک شب، بیش از ۵۲ درصد آن‌ها از خارج از کنوشا به این شهر آمده بودند.  

یک نظرسنجی اخیر موسسه رویترز- ایپسوس هم نشان داد که ۵۳ درصد آمریکایی‌ها با معترضان به نابرابری‌های نژادی همدلی می‌کنند.  

در همین حال حمایت از جنبش جان سیاهان اهمیت دارد و اعترضات به نژاد پرستی در میان آمریکایی‌ها به ۴۹ درصد رسیده است، که این میزان افزایش ۱۸ درصدی را نسبت به دوسال پیش نشان می‌دهد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha